Belgisch wegenvignet vanaf 2013

De drie deelregeringen van onze Belgische deelstaten zijn het eens geworden over een tolbelasting voor het gebruik van onze wegen. Het gaat om een wegenvignet voor alle weggebruikers. Op dit moment betalen enkel buitenlandse vrachtwagens voor het gebruik van onze snelwegen door middel van een Eurovignet. Vanaf 2013 moeten Belgische en buitenlandse automobilisten een forfaitair bedrag betalen voor het gebruik van de weg.

De opbrengst van de tolheffing wordt in een vaste verhouding verdeeld als volgt: 10 procent voor Brussel, 38 procent naar Wallonië en 52 procent naar Vlaanderen.

Gisteren en vandaag ondertekenden de Waalse, respectievelijk Brusselse regering het akkoord, verwacht wordt dat de Vlaamse regering dat morgen doet. Naast het akkoord moet ook een hele infrastructuur op poten worden gezet. Deze zal bestaan uit betaalmachines en controlesystemen. Ook moet het bestaande systeem worden hervormd, het wegenvignet vervangt immers een deel van de BIV en de jaarlijkse verkeersbelasting. Volgens de overheid zou het voor de Belg goedkoper worden, al nemen we die stelling met een korrel zout.

Touring is alvast tegen, want zo wordt het bezit van een wagen belast en wordt het gebruik ervan niet ontraden. Zij gaven liever voorrang aan een systeem van kilometerheffing, waarbij elke gereden kilometer wordt belast.Die kilometerheffing zal enkel gelden voor zwaar vrachtvervoer.

via: HLN

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
Yvesw 11:36
afbeelding van Yvesw

Aan de andere kant krijg je met een kilometerheffing wel een systeem waarbij de mensen lekker egoïstisch worden: "Mijn schoonmoeder naar het ziekenhuis brengen?".... "Weet je wat mij dat kost aan kilometers?! Ze kan de bus toch pakken."

Er bestaat niet echt een "perfecte" oplossing voor deze kwestie... Al is dit een goed begin.

Sven 11:44
afbeelding van Sven

Klopt, maar je krijgt bij kilometerheffing ook het gevolg dat mensen alles dichter bij huis gaan zoeken. Iemand uit West Vlaanderen gaat dan twee keer nadenken vooraleer ie nog in Brussel gaat werken met de auto. Trein of lokaal iets opstarten is dan een logische oplossing. Wat dat dan als gevog voor de economie heeft, kan ik niet voorspellen, natuurlijk.

Het vignet is net als de huidige verkeersbelasting en verzekering. Je hebt t toch betaald, dus waarom zou je niet gaan rijden?
De overheid weet niet goed wat ze wil, lijkt het wel. Enerzijds verkeer aanmoedigen (door bv ecopremies) om belastingen te innen, anderzijds ontmoedigen door het openbaar vervoer onaantrekkelijk te houden en bovenstaande maatregel in te voeren.
En al die maatregelen halen niets uit, als bedrijven hun werknemers bedrijfswagens blijven geven.

@Levi: de vignetten voor buitenlanders zijn tijdelijk geldig, dus er is wel degelijk verschil.

Yvesw 12:11
afbeelding van Yvesw

@Sven: Inderdaad, maar voor de eigen portefeuille is dit ook geen oplossing.
Stel ik woon in West Vlaanderen en ik moet een onderdeel voor iets gaan halen in Brussel...
Met de auto? Te duur met de killometerheffing... Dus bestel ik het maar online om te leveren...
Nu die online bedrijven zijn ook niet dom en gaan al snel doorhebben dat daar een aardig centje mee te verdienen valt!
20 cent goedkoper dan dat je zou moeten betalen aan het aantal km dat je moet rijden = kassa kassa voor die mensen, maar voor mijn portefeuille maakt het uiteindelijk bitter weinig uit...

Marcio 16:42
afbeelding van Marcio

Ik vraag mij eigelijk af of dat we nog nog keer alle jaar de wegentaks moeten betalen of niet? Belgie kennende gaan we toch moeten betalen!!!

Iceberg 13:18
afbeelding van Iceberg

En laat onze wegenbouwers eens hun licht gaan opsteken bij onze Franse buren. Die kunnen er wat van.
Geen autosnelwegen in damformaat !! Lapje hier, lapje daar. Hopelijk gebruiken ze dit geld enkel en alleen om wegennet te verbeteren. En de jarenlange achterstand wat in te halen. Hoop doet leven.

Peter Jan 08:30
afbeelding van Peter Jan

De simpelste oplossing met de minste nadelen is volgens mij gewoon voor personenwagene de wegentaks en milieu taks doorberekenen in de brandstofprijs. Degene die veel zal rijden en/of veel brandstof verbruikt betaald dan ook vanzelf meer.degene die minder km maakt autotmatisch minder. Toch veel eerlijker als nu! De meest vervuilende auto's verbruiken doorgaans ook het meeste brandstof.. Ook zijn mensen dan eerder geneigt om wat minder te rijden, dus vanzelf minder vervuiling, minder files, geen wegenbelasting administratie meer nodig, geen controle nodig, geen aanpassing van infrastructuur wat op zich ook allemaal veel geld bespaart dat dan weer aan verbetering van de wegen kan gebruikt worden. Een ander voordeel is dat de buitenlandse klanten van winkels en bedrijven in de grensstreek niet afgeschrikt worden door een wegenvignet. Dat zou anders zeer schadelijk zijn voor veel winkels en bedrijven als ook voor de toeristische inkomsten enz. Met weer veel banenverlies.

Ook zal dan het gebruik van elektrische auto's weer iets meer gestimuleerd worden.De meest efficiënte manier van rijden is elektrisch,(vier tot tien keer voordeliger als benzine) maar de auto industrie doet er alles aan om dit te ontmoedigen. In plaats van een elektrische auto van nul te (her)ontwerpen( bv zonder radiatorgril wat de luchtweerstand aanzienlijk zou verlagen, bouwen ze brandstof auto's om op elektrische aandrijving en leggen er dan een veel te kleine accu zodat de wagens een veel te klein rijbereik hebben zodat de mensen er een afkeer van krijgen. Zo proberen ze hun inefficiënte ruim 100 jaar oude technologie nog zo lang mogelijk te slijten aan het niet beter wetende publiek De meeste mensen kennen niets van techniek en begrijpen niet eens dat ze in feite gedwongen worden met de ouderwetse technologie te rijden. Ga eens na hoe dom het eigenlijk is om een aandrijfmotor te moeten ontkoppelen als men stil staat, Of de motor eerst aan de gang maken voor men kan rijden... Dat doe je met een boormachine of een scheerapparaat toch ook niet. De mensen denken er niet over na dat is het probleem.
Alleen al de vrijwel onbestaande kosten van onderhoud zouden elektrische auto's al interessant maken( er is vrijwel geen onderhoud nodig simpel omdat er bijna geen onderdelen in zitten. Geen koelmiddelen, geen olie. in een brandstof auto zit in vergelijk met een goed ontworpen elektrische auto voor 500 a 600 kg aan onderdelen die in feite overbodig worden waardoor de elektrische auto dan nog weer lichter en zuiniger kan worden. Geen radiator,geen uitlaat, geen versnellingbak, geen koppeling, geen aandrijfassen of cardanassen, geen kinetische koppelingen (mits elektromotoren in de velgen) geen startmotor, geen alternator, geen startaccu, geen filters, geen ingewikkelde brandstof injectie systemen of storing gevoelige commonrail systemen, geen turbo of compressor. Geen benzine of dieseltank
De interieur verwarming werkt elektrisch als een föhn en is meteen warm, dus ook voor kote ritten in zeker in de winter veel comfortabeler. men hoeft niet eerst 3 to 5 km te rijden eer de verwarming een beetje begint te werken. Ook mag men meteen plankgas geven en lekker snel optrekken hoeft niet de motor eerst warm te rijden, dus veel sportiever en leuker ook bij korte ritten.
Het is goed mogelijk een goedkope elektrische auto te maken die muisstil is als een Lexus, optrekt als de snelste Porsche en een betere wegligging heeft als de beste rallyauto,(4 motoren voor elk wiel een en batterij onder de auto, zeer laag zwaartepunt en ideale gewichtverdeling) een superlage luchtweerstand heeft met nergens openingen en maar weinig groter is als een bv een smart.

De aandrijf accu herladen zou, naast thuis opladen ook eenvoudig anders kunnen, De accu verwisselen binnen de minuut in een soort automaat als een wasstraat bij de huidige tankstations die zouden dan met nachtstroom tarief of eigen windturbine of andere groene energie de batterijen kunnen herladen. (Bv Renault wil dit in hun gagages mogelijk maken en ze hebben natuurlijk al een europees garage netwerk waardoor men overal terecht kan ) Met huurt dan in feite de batterij (net als leeggoed) en de lading betaald men( net als een bak frisdrank) De infrastructuur van de tankstations is er toch al., De overgang naar elektro zou alleen dan ook soepel kunnen verlopen omdat de tankstations die straks meer en meer hun klanten anders zouden kwijtraken als meer mensen elektrisch gaan rijden, toch kunnen overleven dan, Anders zou dat op zich weer een probleem zijn.

Roberto Gelato 20:59
afbeelding van Roberto Gelato

Mss moeten wij in zeeuws vlaanderen dan maar een scheepvaarttaks invoeren.voor het kanaal naar Gent en de westerschelde naar Antwerpen. we gaan weer terug naar de middeleeuwem.Vereingd europa? pff tword alleen maar erger!

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws