De Vlaamse overheid werkt met een F.A.S.T.-systeem (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst) om de snelwegen vlot vrij te krijgen na een ongeval. Die snelle tussenkomst lijkt nu niet langer gegarandeerd omdat er een probleem is bij het hernieuwen van de aanbestedingen door de overheid. De F.A.S.T.+-contracten (voor het slepen van voertuigen boven de 3.5 ton) met de sleepdiensten liepen half april af en werden in de meeste Vlaamse provincies nog niet vernieuwd. Door die vertraging neemt de vrees voor files toe.
De politie bij een ongeval nu de dichtsbijzijnde takeldienst moet contacteren, in plaats van een F.A.S.T.-team en de vraag is of dat lokale takelbedrijf even snel ter plaatse kan komen. De regel dat men binnen het kwartier een signalisatiewagen ter plaatse heeft kan niet worden gehandhaafd, volgens de takeldiensten.
Vooral op de Antwerpse Ring, de E19 en de A12 worden meer problemen (in de vorm van langere files) verwacht. Eind mei zit het Agentschap Wegen en Verkeer rond de tafel met de federale wegpolitie en de takeldiensten om over een nieuw contract te onderhandelen.
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
"Nodig" zou ik hier nu niet gebruiken. We rijden tenslotte rond met een voertuig van gemiddeld...
Door this 1 dag geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
This, je moet ergens toch toegeven dat die jacht naar PK's, snelheid e.d. allemaal niet nodig is....
Door Mathieu 1 dag geleden
Exclusieve nieuwe Lamborghini met 800 pk op Pebble Beach
wat is me dit
Door lisander lamont 1 dag geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Dit argument houdt toch helemaal geen steek? Wat ga je met dat enorme vermogen doen tijdens het...
Door this 1 dag geleden