'murica: extra taks voor hybrides in Michigan

hyundai-ioniq-laadpaal_01

De omgekeerde wereld, over de plas proberen we zoveel mogelijk hybrides en elektrische wagens te stimuleren terwijl ze in de noordelijke staat Michigan ze hen extra taxeren, rare jongens die Michiganezen.

Hun "logica" is dat is hybrides en elektrische wagens minder verbruiken en dus minder accijnzen betalen. Daardoor dragen ze minder bij aan het onderhoud van de wegen. Gewone hybrides gaan echter weinig last ondervinden, de capaciteit van de batterijen moet immers groter zijn dan 4kw/uur. Dan spreken we dus eerder over plug-in-hybrides. Toch, voor een taks-avers land als de Verenigde Staten ruikt dit enorm naar een olielobby gestuurde pestbelasting. Het lijkt wel of de mogelijke milieuschade gewoon niet in rekening wordt gebracht.

Michigan Wikipedia

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Markske 19:06
afbeelding van Markske

In ons Belgenland zouden we daar wel raad mee weten, bestellen met een klein accu pack en er een groter achteraf bijschakelen

Peter 08:45
afbeelding van Peter

Misschien nog niet zo slecht. Als je meer dan 100.000 euro kan geven voor een wagen, moet je ook maar de belastingen betalen. zie porsche panamera of een tesla. Trouwens heeft er al iemand gesproken van de recyclage van de versleten batterijen, in het bijzonder lithium ? Wie gaat dat betalen ? Een extra dieseltaks op kap van de gewone man ?
De meest rechtvaardige belasting is op basis van kilowatt. Een simpele wagen weinig, een performante veel.

Glenn 11:48
afbeelding van Glenn

Valt iets voor te zeggen. In Nederland betaal(de) je ook volgens motortype en het gewicht van de wagen. Het is niet omdat er weinig uitstoot is, dat het je wegennet niet gebruikt. Hier zal men ook wel zo'n maatregel nemen als er genoeg van die dingen rondbollen. Het geld moet ergens vandaan komen.

Wim 15:24
afbeelding van Wim

ja ok, maar de inkomsten uit accijnzen en extra taksen op benzine of diesel gaan niet naar het wegennet hé, toch zeker niet rechtstreeks :) Ik heb eens gelezen dat één vrachtwagen gelijk is aan 2000 auto's qua belasting van het asfalt, maar ik denk niet dat ze 1mln per vrachtwagen wegenbelasting vragen aan de transporteurs :)

Glenn 12:23
afbeelding van Glenn

Ik hoop niet dat ze vrachtwagens zo hard gaan belasten, anders gaan we nog 50 euro voor een brood moeten betalen ;-)

Je kunt het wel vreemd vinden om een "ecologische" wagen te gaan belasten, maar eens er genoeg van die dingen hier rondrijden zullen ze het wel moeten belasten. Minder inkomsten moeten ergens gecompenseerd worden (zie naar het zonnepanelen verhaal). Is ook logisch dat aan het gebruik van een goed een kost hangt.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws