Tot 400 euro nettoloon er bij, met die regeling hoopt de federale regering via haar mobiliteitsbudget de blijvende groei van bedrijfswagens op onze baan een halt toe te roepen. Al houdt die keuze risico's in.
Verschillende ideeën werden vooropgesteld, zoals een soort van budgetportefeuille die werknemers dan kunnen besteden aan verschillende vervoersmogelijkheden, uiteindelijk wordt voor harde cash gekozen om de blijvende groei van bedrijfswagens te temperen. Dat blijkt uit een openbare aanbesteding die de kranten van de persgroep konden inkijken. Daarin vraagt de federale overheid een wettelijke regeling uit te werken voor deze keuze.
Cash bij inlevering
Specifiek komt het er op neer dat wie nu al een bedrijfswagen heeft die kan inleveren voor maximaal 400 euro extra nettoloon (minimaal 200 euro), te besteden hoe de loontrekkende wilt. Waar meteen ook het schoentje knelt, want door 'puur cash' te geven bestaat de kans dat de werknemer een kleine - goedkope - vervuilende tweedehandsauto op de kop zal tikken om zijn woon-werkverkeer te doen.
Niet echt een oplossing voor de files en daarbij horende luchtvervuiling natuurlijk. Het merendeel van de politieke partijen gaan er wel prat op dat de focus van die cash op alternatieve vormen van mobiliteit moet liggen. 18 april komt SD Worx met het uitgewerkt plan op de proppen, waarna regering, sociale partners en partijen zich over het wetsvoorstel mogen buigen.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 1 dag geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 2 dagen geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 3 dagen geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 3 dagen geleden