De Vlaamse autokeuring mag niet strenger zijn dan de regels die Europa voorschrijven. Toch werd er voorbije jaren met de nodige willekeur gekeurd. Om dat aan banden te leggen komt er een duidelijk regelgeving die zowel keuringscentra als automobilisten kunnen raadplegen via een website.
Er werd de voorbije maanden weelderig met rode kaarten gestrooid op de keuring. Tot op zo'n punt dat er enkele alarmbellen begonnen te rinkelen. Want verschillende auto's werden afgekeurd door het hanteren van té strenge normen. Uitschieter van dienst is het té streng optreden voor de kwaliteit van de voorruit. Die werden strenger gecontroleerd dan dat Europese richtlijnen voorschrijven.
Duidelijke richtlijnen
Niet wettelijk, zo blijkt. Waardoor de Vlaamse overheid zich genoodzaakt zag om 38 auto-eigenaars te vergoeden die hun voorruit onnodig lieten vervangen na het afkeuren. De gedupeerden kregen daarvoor elk 410 euro op de rekening gestort. Vlaams ombudsman Bart Weekers besloot daarop prompt samen te zitten met het Departement Mobiliteit om de willekeur aan banden te leggen.
Uit die gesprekken is een duidelijk signaal gekomen; de Vlaams autokeuring moet duidelijk zijn. Zowel voor de controleur als de klant. Daarom komt er een website waarop alle keuringsvereisten in duidelijk taal worden uitgelegd (en visueel). Daarnaast zullen de Vlaamse ombudsdienst en het Departement van Mobiliteit kritisch het handboek van de Vlaamse controleurs doornemen en waar nodig aanpassen aan de Europese regelgeving en verduidelijken. Het was vaak zo dat de controleurs de verkeerde instructies kregen door foutief geïnterpreteerde regels en daardoor auto's onnodig afkeurden. Daar moet finaal een einde aan komen.
Recente reacties
De EV-Gids is hier: gratis, online magazine vol info en tips over elektrisch rijden
Dankjewel!
Door JL 2 uur geleden
België krijgt nieuwe Wegcode: dit verandert er in 2025
Ik ben soms voetganger soms fieser soms autobrstuurder. Ik heb ondervonden dat de fietser denken...
Door Zipora 17 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Ik heb een ev als firmawagen, en eentje prive aangekocht, zou ik dan twee laadpalen moeten...
Door Adriaan 21 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Bij de opstart van de digitale meters in Vlaanderen werd al rekening gehouden met eenvoudige...
Door Pieter 1 dag geleden