Verkiezingen 2010: Wie biedt het beste mobiliteitsplan? (Geef je stem!)

Op 13 juni moeten we weer met z'n allen weer de stemhokjes in, en enkele pechvolgels mogen de stemmen tellen in ruil voor een tas koffie en een koffiekoek. Ene Alexander de Cro stelde zijn ultimatum i.v.m. BHV en besloot met VLD de meerderheid te verlaten, waardoor de regering ontbonden werd. Grootste knelpunt in de aankomende verkiezingen zou de communautaire affaire moeten zijn, maar is dat ook zo? Mocht je nog niet weten op wie je stemmen zal, raden we je aan de stemtest eens te doen, die geeft je alvast een mooie richting aan. Wij gaan in dit artikel wat dieper in op het mobiliteitsplan van al onze Vlaamse partijen, iets wat meer bij onze business aansluit.

Ben je Nederlander en kom je graag te weten wat de partijen zoal te bieden hebben in eigen land? Breng dan een bezoekje aan de jongens van Autoblog.

1) Dit artikel is een informatief gegeven. Autofans.be trekt geen partij voor een van onderstaande partijen.
2) Bij 'Meer lezen' hebben we alle standpunten zorgvuldig samengevat.

Verkiezingen 2010

Open VLD

Laat ons van start gaan Open VLD. Zij zetten twee thema's in de kijker. Ten eerste willen ze blijven investeren in het wegenonderhoud. Daarmee willen ze onder andere het structurele fileprobleem oplossen. Misschien tijd om de verkeersborden 'slecht wegdek' te verwijderen en het wegdek gewoon eens te herstellen? Het lijkt niet zo evident als ze het voorstellen.

Daarnaast willen ze de leefbaarheid verbeteren. Daarin staat niet alleen verkeersveiligheid centraal, maar ook het milieu speelt hierin een pertinente rol.

Open VLD is ook voorstander van het liberaliseren van het spoorvervoer en andere dienstenmarkten. Volgens hen moet die markt een pak competitiever worden, waardoor niet alleen de kwaliteit zal stijgen, het zal vooral goedkoper worden voor ons, de klanten.

Verkiezingen 2010

CD&V

CD&V wil "nooit opgeven", ook niet na de afgelopen jaren die misschien wel de moeilijkste jaren in België in vele decennia. Ook op vlak van mobiliteit willen ze niet opgeven. Zij willen verkeersveiligheid nog meer in de spotlight zetten om op die manier het aantal verkeersdoden tot een minimum te herleiden. Daarnaast willen ze ook het reglement vereenvoudigen. Is het dan zo moeilijk? Als iedereen de basisregeltjes volgt, is er toch geen probleem?

Naast de baan willen ze het ook in de lucht wat veiliger maken. Al willen ze vooral de nadruk leggen op groener luchtverkeer. Want tegen de windrichting in landen is niet alleen veiliger, het bespaart ze ook een pak energie.

Ook blijven investeren in de NMBS staat op het programma. De klant staat centraal en moet daarom ten allen tijde goed verzorgd worden. CD&V ziet het openbaar vervoer als dé oplossing voor de groeiende bevolking. Over het verbeteren van het wegdek worden geen standpunten ingenomen.

Het mobiliteitplan op de weg in een notendop door CD&V

1) De rijopleiding voor motorrijders en bestuurders van personenwagens te verbeteren door een professionele basisopleiding te combineren met het opdoen van rijervaring en door het invoeren van een proefperiode na het behalen van het rijbewijs.
2) Technologische hulpmiddelen die de voertuigveiligheid verhogen zoals ISA, ESP, de zwarte doos, dodehoeksystemen, … te bepleiten op Europees niveau.
3) De verwerking en afhandeling van verkeersovertredingen te versnellen door het oprichten van een centraal inningsbureau dat een efficiëntere inning van de verkeersboetes zal mogelijk maken.
4) De strijd tegen de recidive aan te gaan door de invoering van het rijbewijs met punten.
5) De beter leesbare Europese nummerplaat in te voeren.
6) Een Kruispuntbank van het rijbewijs op te richten om de huidige beperkingen van de politiediensten en parketten weg te werken zodat de opsporing verbeterd en de straffeloosheid verminderd wordt.
7) In te spelen op de kwetsbaarheid van de steeds groter wordende groep senioren in het verkeer.

Verkiezingen 2010

NV-A

NV-A zou de grote winnaar worden op 13 juni. Maar wat bieden zij ons juist aan wanneer het op mobiliteit aankomt?

Zij spelen uiteraard maar al te graag in op het masterplan voor Antwerpen. Eindelijk, want wie dagelijks het Antwerpse verkeer moet trotseren weet waar zijn grijze haren vandaan komen. Al maanden/jaren zijn we aan het discussiëren over het aanleggen van een tunnel of brug. Zij pleiten dus voor de uitvoering van het masterplan voor Antwerpen, met onder meer de sluiting van de Antwerpse ring als kroonstuk.

Daarnaast willen ze, zoals alle andere partijen, meer investeren in de spoorwegen. NV-A investeert uiteraard vooral in de Vlaamse spoorwegen. Ook dit om het fileprobleem op te lossen, zonder de kwaliteit ervan uit het oog te verliezen. Binnen datzelfde openbaar vervoer pleit NV-A ervoor dat bus en tram minder afhankelijk worden van subsidies. NV-A wil eveneens de forfaitaire autobelastingen afschaffen en deze vervangen door een groene autofiscaliteit.

Ten laatste wil N-VA eigen Vlaamse verkeersongevallenanalyses en -statistieken. De N-VA wil ook een technologische revolutie in het verkeersbeleid.

Verkiezingen 2010

SP.A - “Van jaren achteruitgang naar minder doden op de wegen en stipte treinen op het spoor.”

De socialisten bij SP.A vergaten het topic mobiliteit op hun website. Desondanks heb ik een artikel teruggevonden waarin hun politieke standpunten inzake mobiliteit ook duidelijk worden. SP.A wil dat kinderen opnieuw met de fiets naar school kunnen, iets wat nu niet kan volgens hun omwille van het té drukke verkeer. Treinen moeten ook opnieuw stipt rijden, want treinen waren nooit minder stipt. 

Concreet: SP.A plant meer controles op snelheid, alcohol- en druggebruik, en een strenge aanpak van zij die hervallen. Dat leidt tot veiliger verkeer. Maar het verkeer verminderen is nog belangrijker. Dat kan door goederenverkeer te verschuiven naar binnenvaart en het spoor. En door werknemers aan te zetten zich duurzaam te verplaatsen, met of zonder bedrijfswagen.

Verkiezingen 2010

Vlaams Belang - Duurzaam mobiliteitsbeleid? Vlaams, vlot en veilig!

Vlaams belang wil mensen in eigen streek laten werken. Zij zien thuiswerken als een oplossing voor het huidige fileprobleem. Mocht je dan toch bus, trein of tram moeten nemen dan moet dat veiliger en beter worden, maar zeker niet gratis. De inkomsten zullen vooral gebruikt worden voor het aanleggen van extra tram- en buslijnen. Het Waalse en Vlaamse binnen de NMBS moet uiteraard gesplitst worden. Ook Vlaams Belang pleit voor het efficiënter inzetten van binnenvaart en spoorvervoer. Op die manier krijgen we minder vrachtwagens op de baan en is er opnieuw een bijdrage geleverd binnen het fileprobleem.

Gaan we richting Zaventem dan wil Vlaams Belang ook het Brussels Hoofdstedelijk Gewest opzadelen met de geluidshinder. "De geluidsoverlast moet billijk gespreid worden", vindt het Vlaams Belang. Kleinere luchthavens in Oostende, Deurne en Kortijk-Wevelgem moeten meer dan ooit groeikansen krijgen.

Verkiezingen 2010

Lijst Dedecker - Files: Stilstaan is achteruitgaan 

De Partij van Jean-Marie Dedecker pakt uit met hun oplossing voor de Brusselse ring. Zij willen de fileknoop ontwarren door de Brusselse Ring te verbreden, spitsstroken in te voeren, verkeerslichten af te stellen op een vlot verkeer en het aanleggen van de reeds lang beloofde 'missing links'. *Voor onze auto betalen we meer dan genoeg centen, er mag iets in de plaats staan! *

Misschien wisten jullie al hoeveel we betaalden aan taksen voor onze wegen, wij alvast niet. Niet minder dan 13,1 miljard euro betalen wij elk jaar. Gevolg? Stil staan. En dat is waar Lijst Dedecker aan wil werken. LDD wil wegen verbreden, zodat het allemaal opnieuw vlotter kan. De laatste jaren werden wegen enkel versmalt, met een tegendraadse werking.

"Ondertussen blijft de NMBS Holding, ondanks royale werkingsgtoelagen, de schulden opstapelen en laat zowel de veiligheid als de stiptheid van het openbaar vervoer te wensen over. Het wordt hoogtijd dat onze zuurverdiende belastingcenten worden gebruikt om de mobiliteitsproblemen effectief en efficiënt aan te pakken. Die mobiliteit ligt al lang genoeg in een soort comateuze toestand.

Het Verdriet van België, dat zich vandaag manifesteert op de Antwerpse en Brusselse Ring, op de E40, de E313, de E314, de E17, de E34,..., moet dringend worden opgelost."

*

Verkiezingen 2010

*

Groen! - De essentie voor Groen! is anders betalen voor mobiliteit. Het is logisch dat de meest duurzame manier om zich te verplaatsen, de goedkoopste en eenvoudigste is.  

De partij Groen! wil uiteraard niet liever dan al het transport zo efficiënt mogelijk in zetten, om op die manier zo ecologisch mogelijk te werk te gaan. Zij willen minder vrachtwagens op de baan, minder vliegtuig- en autokilometers. Vrachtwagens en auto's moeten uit centra geweerd worden, als ze er niet nodig zijn. Op die manier moet het centrum opnieuw een leefbare plek worden. Hun oplossing is opnieuw om meer met de trein en via de binnenvaart te laten vervoeren. Groen! wil ook ons en de bedrijven blijven overtuigen van de hybride-technologie. Tenslotte willen ze ook een betere handhaving aangaande het rijbewijs na het maken van zware overtredingen. Groen stelt het rijbewijs met punten voor.

 

Verkiezingbanner via Deredactie

Laatst gepubliceerd

Reacties (13)

Plaats een reactie
TdM 17:42
afbeelding van TdM

SP.A zal goed scoren bij autoliefhebbers.. NOT!

Technopatat 17:42
afbeelding van Technopatat

Luchthaven van Oostende moet dat zijn ipv oosten :)!

En verder, ik stem op nva, maar niet voor het mobiliteitsplan op zich, eerder voor het algemeen beeld :)!

En wat ben ik blij dat er NOG meer snelheidscontroles beloofd worden, ik heb dit jaar al 100€ mogen dokken om bij de 2 boetes SAMEN 4 km/u te snel te rijden, te belachelijk voor woorden toch? Viva la belgique :s!

Nog een commentje naar autofans: heel erg origineel om op zo een artikel te denken! Hulde voor dit stukje info over politiek dat ik zowaar eens nuttig vond :o!

Pieter Aertgeerts 17:44
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Thanks Techno, doet me plezier dat te horen.

'Oostende' is ook even aangepast.

B4 18:35
afbeelding van B4

Alle politiekers zijn hetzelfde en ik weet nog niet goed op die ik moet stemmen want het zijn tegenwoordig allemaal kleuters.

vanhie 11:19
afbeelding van vanhie

mooi artikel. Is eens iets anders dan bhv of besparingen.

Martini Racing 13:17
afbeelding van Martini Racing

Ik stem voor lijst de Dedecker, niet voor hun mobiliteitsplan, maar gewoon omdat ik het algemeen het beste programma is en een partij waar ik me voor 99% in kan vinden.
Verder is LDD de enige die tegen strengere en meer controles is op snelheid e.d.

Over NVA: Ik zie niet in wat masterplan Antwerpen te maken heeft met de federale regering?

Pieter Aertgeerts 13:20
afbeelding van Pieter Aertgeerts

@Martini Racing: Klopt. We baseerden ons op hun website, check: http://www.n-va.be/standpunten/mobiliteit_en_verkeersveiligheid

Olivier 14:23
afbeelding van Olivier

knap artikel!
Als je volledig op de auto inzet zal LDD het beste programma aanbieden. Het staat mss niet op de website zelf, maar als notoire hardrijder heeft JM altijd al een boon gehad voor koning auto. bv tegen meer snelheidscontroles, 's nachts onbeperkte (of hogere) toegelaten snelheid op de autostrade + wat je hierboven ziet staan.
Zelf zie ik het niet als een of... of... -keuze. Iedereen vindt dat de wegen beter onderhouden moeten worden (trouwens: sinds de overheveling naar het vlaams gewest is het geen haar beter geworden...) en het fileprobleem vraagt een oplossing. Aan de autostrades kan je sleutelen, maar (en mijn schermafbeelding draait zich beter even weg) in een bouwchaos zoals antwerpen zie ik dat niet meteen mogelijk. hoe zalig zou het niet zijn als er een vlotte metroverbinding 24/7 naar het centrum van antwerpen zou rijden, of de treinen naar brussel sneller en stipter rijden?
En nu even weg met de nuance (ge moogt terug kijken jeremy): sterf jullie fucking hippies die de Lange Wapper hebben weggestemd. Als straf allemaal dagelijks de Antwerpse ring laten nemen tijdens de spitsuren!

Tom 03:52
afbeelding van Tom

Kleine wetenswaardigheid , in Wallonië is de autofiscaliteit al reeds deels gekoppeld aan de Co² uitstoot.
Dat staat ons op lange tot middellange, pff... zelfs korte termijn zelfs :p waarschijnlijk ook te wachten.
Meer diesels dus, de enige troost is dat ze LPG wagens bevoordelen en rekening houden met grote gezinnen die niks kunnen aanvangen met een koekendoos op wielen. Volgens mij gaat het alleen maar erger worden omdat politiekers precies raad krijgen van misgeinformeerde wetenschappers. Met die nieuwe euro5 en euro 6 normen gaan alle diesels in europa roetfilters moeten hebben. In een land dat ne postzegel groot is en waar iedereen wa door mekaar zit te rijden in de driehoek Brussel-Gent-Antwerpen ,gaat dit ons op termijn zever opleveren met onze gezondheid , want die roetfilters zorgen er juist voor dat het stof verder wordt afgebroken door secundaire verbranding in kleinere stofdeeltjes die verder in onze luchtwegen kunnen doordringen. Nog maar gezwegen van andere nadelen. Dit is slechts een zeer klein facet dat aantoont dat politiekers vaak niet weten waar ze mee bezig zijn.

Wat mij betreft is het merendeel van deze mobiliteitsprogramma's ferm aangebakken lucht. Als ge bedenkt hoe zwaar ze onze naft en diesel belasten, en wat dit aan overheidsinkomsten oplevert dan zal men er uiteindelijk toch niet zo scheutig op zijn om radicale veranderingen te subsidiëren, om zo de overheidsinkomsten te zien dalen. Men weet nog maar al te goed dat wij allemaal petrolheads zijn , verslaafd aan het zwarte goud en al zijn fantastische derivaten. Ik stem gewoon NVA, niemand hecht echt serieus belang aan het mobiliteitsbeleid in dit apenland, dat is al jaren zo, die groene autofiscaliteit is al iets wat jaren op de tafel ligt waar de deadline maar keer op keer verschoven wordt. En als het ervan komt is het een beleid gebouwd op onkunde en onwetendheid. In de programma's van de verschillende partijen zitten hier en daar eerbare zaken in , maar het is veel bla bla en weinig boemboem vrees ik....zoals met de rest van hun programma's.

Voor de rest zijn er nog de schandalen zoals het maankraterwegdek ( ook op budgettair vlak een farce), en voor mij persoonlijk ook het openbaar vervoer vooral in de randgemeenten en in de grote steden, mensen die dit gebruiken weten waarschijnlijk wel waarover ik het heb...

Wim spuwt zijn gal 10:43
afbeelding van Wim spuwt zijn gal

Tom ik heb je post met plezier gelezen,
Wat je niet vermeld hebt, maar zeker in het rijtje thuis hoort. is de ADDBLUE van miseriedes(lees mercedes, als ik me niet vergis zijn die ermee op de proppen gekomen).
Door het toevoegen van een chemische stof aan de verbranding is er minder uitstoot?
Maak dat de ganzen wijs!
(iemand al eens aan dat goedje geroken? of gezien wat resultaat dit geeft als je er per ongeluk wat van morst? Het beschadigd de ondergrond overduidelijk. dan nog te zwijgen over de millieuverontreiniging)
Men kan na het meeverbranden van addblue mooie resultaten neerleggen wanneer er gemeten wordt naar fijnstof. Omdat de deeltjes nu zo fijn zijn dat ze amper of niet meetbaar zijn.
Maar deze deeltjes branden zich nog harder en dieper vast in onze "zuivere" longen.

Over de waarheid van Addblue wordt in alle stilte gezwegen. tis natuurlijk weer een markt die open ligt om iedereen derin te luizen en alles te laten ombouwen opdat addblue als additief zou kunnen worden toegevoegd, dus zo bliijft er ook werk in het land.
Dit gezegd zijnde over addblue.

Nog even over de autobelasting te koppelen aan CO² uitstoot...
Dit is goed, voor mensen die geld hebben. Rijken worden rijker, armen steeds armer op deze manier.
Die da geld genoeg hebben om een mooie nieuwe groene wagen te kopen die amper iets uitstoot, moet daarvoor minder autobelasting betalen...= minder verbruik, minder belasting... mooi meegenomen.
De meeste mensen hebben niet direkt het geld over om een groene wagen te kopen(of zuinigere) en blijven rijden met de wagen die ze hebben. die lekker veel uitstoot en liefst lekker veel verbruikt. Deze 'armen' moeten al meer betalen per km aan de pomp, en zullen dan nog eens meer belasting mogen betalen???
logica??

En dit is idem met de subsidies die de overheid geeft voor renovatie, zonnepanelen en dergelijke... Ik heb helaas het geld niet om een nieuw dak te laten leggen of om mijn woning te isoleren of van die panelen te installeren, en kan dus bijgevolg ook fluiten naar de bijhorende premies ... want je moet het geld wel eerst hebben voordat je ook maar iets terug krijgt (meer dan een jaar na data).
Wat dus als gevolg geeft dat rijkeren minder energie gaan verbruiken(=minder betalen) en armen.. die worden zoals iedereen ondertussen wel al weet ARMER

Dus al da gezever over premies, is enkel goed voor de gemiddeld rijkere burger in dit land. de rest kan zijn centjes bij elkaar blijven rapen om de eindjes aan elkaar te knopen

Olivier 15:55
afbeelding van Olivier

Groene technologie zal nog wel enkele decennia duur blijven. Technologie is trouwens altijd duur. Maar als niemand het koopt of erin investeert zal het ook nooit doorbreken. Kapitaalarme mensen kopen nu eenmaal minder nieuwe huizen en auto's. Als de gegoede middenklasse deze producten massaal koopt zullen ze uiteindelijk ook doorstromen naar de minder gegoede burgers (2e handsmarkt, huurwoningen,...). Om er achteraf nog een belastingsvoordeel aan toe te kennen werpt terecht ethische vragen op, maar de subsidies staan voor mij buiten kijf.

Tom 16:21
afbeelding van Tom

Subsidieren is op de kap van de belastingbetaler, en het effect dat je met subsidieren haalt op vlak van groene mobiliteit is niet structureel in meeste gevalen.In tijden van crisis is dit dus ook in twijfel te trekken als men er geen economisch aanzwengelend effect aan overhoudt. Belastingen heffen op milieuverontreinigendere wagens dat valt beter in te richten, daar bedoel ik dan mee om de armere mensen buiten buiten schot te stellen, dat moet dan wel deftig gedaan worden , met zo min mogenlijk ruimte voor sjoemelarij , perfect zal het nooit zijn. Maar mijns inziens kan het doeltreffender zijn dan (meestal tijdelijke) subsiedies toe te passen. De probleemstelling rond de belastingen werden reeds in Wim zijn reactie uit de doeken gedaan. Pas op ik ben er ook niet scheutig op om meer belastingen te gaan betalen op mijn naftverslindend machien :p , maar ik besef wel ergens dat de situatie op termijn niet houdbaar is.
We moeten overstappen op alternatieve branstoffen, hoe rapper hoe liever, om desastreuse economische sociale-, politieke-, en wie weet nog wat allemaal voor rampscenario's te vermijden.

Karel 16:04
afbeelding van Karel

armen armer, rijken rijker, lol, ken je geschiedenis zou ik zeggen

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws