De heren bij M3post hebben hun interne bronnen aangesproken om na te gaan welke motoren er kans maken in de nieuwe generatie M3. Volgens die bronnen denkt BMW momenteel aan vier opties. Van die vier opties zijn er twee met acht cilinders, die andere twee hebben zes cilinders. Het is dan ook de vraag of het BMW-publiek voldaan zal zijn met zes cilinders in het vooronder. We zetten de vier opties alvast even op een rij.
Laat ons beginnen met een V8, eentje met 4.0 liter cilinderinhoud. Die wordt momenteel gebruikt in de huidige M3 en men dacht dat het blok uit productie zou gaan. Dat blijkt dus nog lang niet zeker te zijn aangezien BMW het blok nog een stuk zuiniger kan maken, daardoor zou het opnieuw in aanmerking komen. Daarboven op kunnen ze het vermogen opkrikken en zou het blok over een pak meer koppel beschikken.
De tweede keuze is de 4.4 liter V8 die we vandaag zien in de X5M en X6M zien. Binnenkort vinden we dat blok ook terug onder de kap van de M5 en M6. Dat blok zou opzich prima passen in de M3. Ze zouden het vermogen naar beneden kunnen halen, maar het blok zuiniger maken lijkt de BMW-ingenieurs niet te lukken. Daarnaast zitten ze ook nog met het probleem dat het nieuwe M3-blok ook in de Z4M moet passen, en dat doet deze V8 zeker niet.
En dan maken we de stap naar de afdeling van de zes cilinders. De eerste in dat rijtje zou de N55 of N54 zijn. Beide 3.0 liter zes-in-lijn motoren met 1 of twee turbo's met TwinPower technologie. Dat blok kan nog stevig worden aangepast tot zeker 420 pk.
Een vreemde optie zou een een V6 turbo kunnen zijn, afgeleid van de hierboven genoemde V8-ten. Maar BMW zal niet zo snel van hun zescilinder lijnmotoren afstappen.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 21 uur geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 1 dag geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 2 dagen geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 2 dagen geleden