In een poging het milieu te sparen speelt Ford met het idee om regenwater te hergebruiken om de ruiten te sproeien. Stiekem niet het idee van de Blauwe Ovaal maar wel van twee Duitse kinderen die met het voorstel af kwamen. Wat deed jij toen je 9 was?
Zo mogen dan nog maar negen en elf jaar zijn, broer en zus Lara en Daniel Krohn maar ze zijn er al wel in geslaagd om ingenieurs van Ford aan het werk te zetten. Met een - in essentie - ontiegelijk simpel idee; 'Waarom gebruiken we geen regenwater om de ruiten van de wagen te sproeien?'
Het idee kwam naar boven toen de familie Krohn op vakantie ging. Het regende pijpenstelen maar toch was het reservoir voor de ruitensproeier leeg. Iets dat de kinderen absoluut niet begrepen. Ze stelden hun idee dan ook voor op een plaatselijke wetenschapwedstrijd, wonnen en Ford ging er mee aan de slag. Na nog geen vijf minuten rijden in de regen kan je volgens de ingenieurs terug een vol reservoir hebben.
Niet zo simpel
Al is het in de realiteit natuurlijk niet zo simpel. Zo zal het water uiteraard gefilterd moeten worden. Niet op kalk - want regenwater - wel op vuil zoals zand, steentjes, takjes, etc. Daarnaast bevriest regenwater natuurlijk, waardoor er hoogstwaarschijnlijk concentraat van antivries moet gemengd worden met het regenreservoir. Allemaal extra randapparatuur die plaats moet vinden in een vaak krappe motorbaai. Hoe dan ook, Ford is er van overtuigd dat er op deze manier elk jaar zes miljard liter drinkwater kan worden gespaard. Evenwel met een korrel antivries te nemen dat getal maar het idee is hier zeker niet slecht.
Recente reacties
De EV-Gids is hier: gratis, online magazine vol info en tips over elektrisch rijden
Dankjewel!
Door JL 4 uur geleden
België krijgt nieuwe Wegcode: dit verandert er in 2025
Ik ben soms voetganger soms fieser soms autobrstuurder. Ik heb ondervonden dat de fietser denken...
Door Zipora 18 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Ik heb een ev als firmawagen, en eentje prive aangekocht, zou ik dan twee laadpalen moeten...
Door Adriaan 23 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Bij de opstart van de digitale meters in Vlaanderen werd al rekening gehouden met eenvoudige...
Door Pieter 1 dag geleden