Om aan te tonen hoe performant Porsches eerste volledig elektrische productiewagen is, heeft het Duitse merk besloten 24 uur lang met een Taycan over het circuit van Nardo te vliegen. Het resultaat? 3.425 elektrische kilometers, met de nodige oplaadbeurten tussendoor. Maar wat wil dat eigenlijk zeggen?
Bij Porsche pakken ze graag uit met hun technisch vernuft. Dat is niet anders bij de Taycan, het eerste elektrische model van het Duitse sportwagenmerk. Om aan te tonen dat die Tacyan echt wel de Porsche-badge waardig is, werd de elektrische sedan onderworpen aan een loodzware test op het circuit van Nardo in Italië. Het doel? Bewijzen hoe ver je kan geraken met de Taycan op 24 uur. Het resultaat? 3.425 km. Maar wat heb je eigenlijk aan dat cijfer?
143 km/u
Op zich niet veel. Temeer omdat Porsche niet mee geeft hoeveel kilometer ze wisten te rijden per volle accu. Wat ze wel meegeven is dat de snelheid van de test tussen de 195 km/u en 215 km/u lag en dat ze gebruik maakten van een - ietwat exotisch - snellaadsysteem dat aangepast is aan het 800 voltsysteem aan boord van de Taycan.
Nu goed, vergeleken met een auto met verbrandingsmotor... is 3.425 km op 24 uur nu veel of niet? Wel, deel je het aantal gereden kilometers door 24, dan kom je op 143 gereden kilometers per uur. Ofte: 143 km/u. Anders gezegd; de gemiddelde snelheid van deze test lag (dankzij de oplaadbeurten) op 143 km/u. Een diesel- of benzinewagen tank je natuurlijk een stuk sneller vol, waardoor de gemiddelde snelheid voor een test met een klassieke wagen hoogstwaarschijnlijk een stuk hoger zal liggen. Dus nee, die 3.425 bij elkaar gereden kilometers zeggen eigenlijk niet veel.
24 uur lang EV
Toch is deze test een overwinning voor Porsche, laat dat duidelijk zijn. Ten eerste tonen ze hier mee aan dat er 24 uur lang aan hoge snelheden kan gereden worden met de Taycan. Zonder dat de auto moeite heeft met het besturen van de batterij (energie, kracht, temperatuur). Daarenboven toont Porsche met die snelheden van rond de 200 km/u dat zelfs na meerdere malen snelladen de auto geen last heeft van een oververhitte accu.
Het is trouwens niet de eerste keer dat Porsche met de elektrische spierballen rolt. Een tijdje terug bewezen ze nog dat de Taycan 26 keer na elkaar van 0 naar 200 kon accelereren, zonder aandrijfverlies. De gemiddelde tijd per run was daarbij 10 seconden. Waardoor deze Tacyan niet enkel technologisch potent is maar ook belachelijk rap is. Op 4 september zal Porsche eindelijk het doek van de productieversie halen, waardoor we alle technische specs mee krijgen.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 1 dag geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 2 dagen geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 2 dagen geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 2 dagen geleden