Uit de jaarlijkse Car Cost Index van Leaseplan blijkt dat een elektrische auto pas goedkoper wordt dan een auto met verbrandingsmotor vanaf het C-segment. Of anders gezegd: Kleine elektrische auto's renderen (nog) niet.
Jaarlijks lanceert Leaseplan haar Car Cost Index, een soort van bijbel die voor alle landen van Europa becijfert wat een auto nu kost (jep, deze zin schreven we al eens eerder). Moet je nu een benzine, diesel of toch een elektrische auto kopen? Zonder twijfel dobbert de vraag in de hersenpan van elke Belg op zoek naar een nieuwe auto. Voor Leaseplan is het antwoord alvast duidelijk, want volgens de Car Cost Index is de elektrische auto de goedkoopste oplossing... Behalve bij de kleintjes.
C-segment EV goedkoper dan B-segment EV!
Leaseplan berekende dat een EV uit het B-segment op maandbasis duurder is dan een variant op diesel of benzine. Respectievelijk gaat het dan over een kost van 946 euro per maand, 878 euro per maand en 840 euro per maand. Dat is dan een gemiddeld cijfer over 4 jaar en 30.000 km per jaar en rekening houdend met zaken zoals energie/brandstof, afschrijving, belasting, rente, verzekering en onderhoud. Welke auto's Leaseplan hiervoor gebruikt kan je helemaal onderaan bekijken.
Stappen we een segment hoger, het C-segment. Dan zien we dat kaarten net wat anders liggen. Met een maandelijkse prijs van 940 euro is de elektrische auto in het C-segment merkelijk goedkoper dan een diesel (€1.001), benzine (€1.002) en al zeker dan een plug-inhybride die op maandbasis 1.173 euro zal kosten. Merk trouwens op dat een elektrische C-segmenter (genre Renault Mégane E-Tech) goedkoper is dan een elektrische B-segmenter (Renault Zoe). Toch eentje om over na te denken. Ook hier werd trouwens weer een gemiddelde genomen over vier jaar autobezit en 30.000 km per jaar en rekening houdend met zaken zoals energie/brandstof, afschrijving, belasting, rente, verzekering en onderhoud.
EV's niet goedkoper in onderhoud
Leaseplan was trouwens ook zo vriendelijk om de Total Cost of Ownership (TCO) per maand te segmenteren in alle aparte zaken waarop de maandprijzen werden gebaseerd. Daarmee worden meteen enkele fabeltjes de wereld uit geholpen. Zo is volgens Leaseplan een elektrische auto niet goedkoper in onderhoud, reparaties en banden en hebben elektrische auto's veel meer last van waardeverlies dan auto's met een verbrandingsmotor.
Het grote verschil, ondanks de hoge energieprijzen, blijft toch de energie-/ brandstofkost die voor een elektrische auto bijna dubbel zo goedkoop is als bij een diesel. Hoewel een elektrische auto duurder is in aanschaf, verdien je dat verschil terug na 4 jaar volgens Leaseplan. Eentje om over na te denken met het nakende autosalon.
Zin om zelfs eens te gaan snuisteren in de cijfers van Leaseplan? Dat kan HIER.
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
"Nodig" zou ik hier nu niet gebruiken. We rijden tenslotte rond met een voertuig van gemiddeld...
Door this 1 dag geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
This, je moet ergens toch toegeven dat die jacht naar PK's, snelheid e.d. allemaal niet nodig is....
Door Mathieu 1 dag geleden
Exclusieve nieuwe Lamborghini met 800 pk op Pebble Beach
wat is me dit
Door lisander lamont 1 dag geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Dit argument houdt toch helemaal geen steek? Wat ga je met dat enorme vermogen doen tijdens het...
Door this 1 dag geleden