EV goedkoper dan diesel en benzine in België... maar

Auto kost belgie brandstof 2022

Uit de jaarlijkse Car Cost Index van Leaseplan blijkt dat een elektrische auto pas goedkoper wordt dan een auto met verbrandingsmotor vanaf het C-segment. Of anders gezegd: Kleine elektrische auto's renderen (nog) niet.

Jaarlijks lanceert Leaseplan haar Car Cost Index, een soort van bijbel die voor alle landen van Europa becijfert wat een auto nu kost (jep, deze zin schreven we al eens eerder). Moet je nu een benzine, diesel of toch een elektrische auto kopen? Zonder twijfel dobbert de vraag in de hersenpan van elke Belg op zoek naar een nieuwe auto. Voor Leaseplan is het antwoord alvast duidelijk, want volgens de Car Cost Index is de elektrische auto de goedkoopste oplossing... Behalve bij de kleintjes.

C-segment EV goedkoper dan B-segment EV!

Leaseplan berekende dat een EV uit het B-segment op maandbasis duurder is dan een variant op diesel of benzine. Respectievelijk gaat het dan over een kost van 946 euro per maand, 878 euro per maand en 840 euro per maand. Dat is dan een gemiddeld cijfer over 4 jaar en 30.000 km per jaar en rekening houdend met zaken zoals energie/brandstof, afschrijving, belasting, rente, verzekering en onderhoud. Welke auto's Leaseplan hiervoor gebruikt kan je helemaal onderaan bekijken.

Auto kost belgie brandstof 2022

Stappen we een segment hoger, het C-segment. Dan zien we dat kaarten net wat anders liggen. Met een maandelijkse prijs van 940 euro is de elektrische auto in het C-segment merkelijk goedkoper dan een diesel (€1.001), benzine (€1.002) en al zeker dan een plug-inhybride die op maandbasis 1.173 euro zal kosten. Merk trouwens op dat een elektrische C-segmenter (genre Renault Mégane E-Tech) goedkoper is dan een elektrische B-segmenter (Renault Zoe). Toch eentje om over na te denken. Ook hier werd trouwens weer een gemiddelde genomen over vier jaar autobezit en 30.000 km per jaar en rekening houdend met zaken zoals energie/brandstof, afschrijving, belasting, rente, verzekering en onderhoud.

EV's niet goedkoper in onderhoud

Leaseplan was trouwens ook zo vriendelijk om de Total Cost of Ownership (TCO) per maand te segmenteren in alle aparte zaken waarop de maandprijzen werden gebaseerd. Daarmee worden meteen enkele fabeltjes de wereld uit geholpen. Zo is volgens Leaseplan een elektrische auto niet goedkoper in onderhoud, reparaties en banden en hebben elektrische auto's veel meer last van waardeverlies dan auto's met een verbrandingsmotor.

Auto kost belgie brandstof 2022

Het grote verschil, ondanks de hoge energieprijzen, blijft toch de energie-/ brandstofkost die voor een elektrische auto bijna dubbel zo goedkoop is als bij een diesel. Hoewel een elektrische auto duurder is in aanschaf, verdien je dat verschil terug na 4 jaar volgens Leaseplan. Eentje om over na te denken met het nakende autosalon.

Auto kost belgie brandstof 2022

Zin om zelfs eens te gaan snuisteren in de cijfers van Leaseplan? Dat kan HIER.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
andre123 13:21
afbeelding van andre123

een particulier die 30000km/jaar aflegt en na 4 jaar afschrijft?
waar ga je die vinden?
natuurlijk rekent een lease firma anders,maar dan mag dat voor een keer ook wel eens duidelijk gezegd worden dat hun berekening voor prive waardeloos is.
ik rij 6 jaar ev(b segment)55000 km
van heel de berekening klopt geen bal voor privepersonen...
het enige wat duurder uitvalt zijn de dure lage weerstand banden,al de rest van onderhoud is pakken goedkoper,welke extra onderhoudspunten leaseplan extra verzint om onderhoud even duur te maken is mij een raadsel.

this 08:29
afbeelding van this

EV's meer last van waardeverlies dan ICE? Dat is heel straf, in welke landen dan? Handig om te weten naar welke landen we onze oude diesels best kunnen exporteren dan. Want hier en in Nederland hebben EV's duidelijk minder waardeverlies dan ICE's.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws