Gisteren liet Kia weten dat er een fout in de WLTP-testprocedure was geslopen van haar elektrische e-Niro. Met een té hoge theoretische range als gevolg. Hyundai laat vandaag weten hetzelfde probleem tegen te zijn gekomen met haar Kona Electric, het tweelingbroertje van de e-Niro.
Gisteren sloeg het Zuid-Koreaanse Kia een mea culpa. Want tijdens rangetests van de e-Nero in de nieuwe WLTP-cyclus zou de test te lang zijn blijven hangen in de stadsfase. Die - voor elektrische auto's zuinigere - fase zorgde er voor dat de e-Nero met een opvallende grote range uit kon pakken. Een range die ze bij Kia met een reeks nieuwe tests hebben bijgesteld. 485 km is voortaan 455 km en voor de kleinere batterij geld 289 km in plaats van 312 stuks.
Ook Hyundai moet getallen bijschaven
Vandaag laat Hyundai weten dat dezelfde fout zich voordeed bij de WLTP-test van de Kona Electric. Niet zo gek als je weet dat de Kona Electric en e-Niro tweelingbroers van elkaar zijn en ze waarschijnlijk tegelijkertijd werden getest. Voortaan geraak je dus - op papier - 449 kilometer ver met je Kona Electric met 64 kWh sterke accu.
De versie met de batterij van 39,2 kWh ziet haar range slinken naar 289 kilometer. Al is "slinken" wat overdreven want zowel Kona Electric en e-Niro blijven ongeacht de batterijkeuze zowat de meest zuinige EV's op de markt.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 7 uur geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 1 dag geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden