Begin dit jaar debuteerde de vierde generatie Octavia RS met een plug-inaandrijving van 245 pk. Vandaag vervolledigt Skoda dat aanbod met een klassieke benzine- en dieselkeuze. Wie hoopt op een serieuze pk-boost tegenover generatie 3, die is er aan voor de moeite.
De line-up van de nieuwe Octavia is zo goed als rond. Want na berline en stationwagen en Scout en plug-in, kennen we nu ook het volledige RS-gamma. Dat schotelt de klant voortaan drie motorenkeuzes voor: benzine, diesel en plug-in.
Tot 245 pk
Die plug-in kregen we in maart nog voor het eerst te zien. Met zijn 245 pk komt de aandrijflijn recht uit de motorbaai van de Volkswagen Golf GTE. Een CO2-interessante zet van Skoda. Maar wat als je liever beschikt over een klassieke krachtbron zonder elektrohulp? Wel, vanaf vandaag kennen we de specificaties van de diesel- en benzine-RS. Beide uitvoeringen maken gebruik van een 2-liter viercilinder. Motoren die we ook al hebben gezien in de - je raadt het nooit - Golf GTI en GTD!
Dieselrijders kunnen opteren voor een 200 pk en 400 Nm koppel sterke TDI die standaard de voorpootjes aandrijft en beschikt over een automaat met dubbele koppeling. Mits opleg mag die kracht ook naar de vier wielen worden gezonden. Goed voor een sprinttijd van 6.8 seconden. De benzine-RS beschikt over 245 pk en 370 Nm koppel. Een motorblok dat goed is voor een sprint naar de honderd van 6.7 seconden. Geen vierwielaandrijving mogelijk bij de benzine, wel standaard een handbak die ingewisseld kan worden voor een automaat.
TDI, TSI of PHEV, wat is jullie favoriete Octavia RS?
Recente reacties
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Renault zegt het niet met zoveel woorden, maar daar lijkt het alleszins wel op. Die verbrandings-...
Door Joram 1 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Nutteloos hoog toch niet, de hoogte komt bijna puur door die batterijen die er onder liggen. Want...
Door this 1 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Waarom zou deze niet in hun vizier zitten? Het is toch nog steeds een nutteloos hoge/zware SUV?
Door FLP 18 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
1000 km in 1 keer rijden zonder te stoppen, moet je dan gebruik maken van een pamper? of plas je...
Door Adriaan 18 uur geleden