De Renault-groep heeft hem onthuld tijdens een persconferentie rond de toekomst van het merk. Er was trouwens ook nieuws van Dacia en Alpine.
De nostalgische Renault 5 Prototype, zoals hij officieel heet en waar al even naar wordt gehint, moet vooral de aandacht vestigen op de nieuwe strategie van het Franse merk. Dat verklaart misschien waarom we niets te weten komen over onderhuidse techniek behalve dan dat de auto puur elektrisch aangedreven is. De luchthapper in de motorkap die verwijst naar de oorspronkelijke R5 doet hier dienst als deksel voor het laadpunt, en dat is zo’n beetje alles wat we weten.
Renaulution
Verder wil het merk vooral dat we onthouden dat er een revolutie (of in marketingtaal: een “Renaultlutie”) zal gebeuren in zijn strategie. Tegen 2025 mogen we 14 nieuwe modellen verwachten waarvan er 7 puur elektrisch rijden, maar het merk spreekt ook over waterstofoplossingen. Er komen geconnecteerde diensten via het open software-ecosysteem “Software République”.
Dacia Bigster
Nog groter nieuws – ook letterlijk – is de Dacia Bigster, een conceptcar voor een 4,6 meter lange SUV, die dus een flink pak langer is dan de Duster (4,34 meter). De Bigster wil “het C-segment toegankelijk maken voor de prijs van een wagen uit het lagere segment”. Qua look lijkt de Bigster op een Duster van de toekomst, met dezelfde vormtaal maar veel scherpere lijnen en hoeken. De Bigster kondigt een productiemodel aan, zo vertelt het Roemeense dochtermerk van Renault expliciet. Bovendien zal hij als toekomstig boegbeeld van het gamma kunnen worden uitgerust met “alternatieve en hybride motoren”.
Alpine gaat elektrisch
En ook van Alpine mogen we best wat verwachten. Het merk begint met de mededeling dat het volledig elektrisch gaat. Dat betekent niet dat het sportieve erfgoed overboord gaat, want er worden drie nieuwe modellen aangekondigd die elk sportief geöriënteerd zouden zijn: een B-segmenter, een SUV en een opvolger voor de A110 die wordt ontwikkeld in samenwerking met… Lotus. Er zijn slechtere referenties.
Mobilize
Tot slot is er nog het nieuwe submerk Mobilize. Dat wordt geen automerk in de enge zin van het woord, maar wel een merk voor “mobiliteits- en energiediensten”. Mobilize wil specifieke modellen gaan ontwikkelen voor mobiliteitsdiensten (deelwagens). Ze moeten dus vooral modulair, robuust en elektrisch zijn om de gebruikskosten laag te houden. Om een idee te geven wat we van Mobilize mogen verwachten, onthult het alvast het EZ-1 Prototype, een soort rivaal voor de Citroën Ami, die zich echter onderscheidt door een “innovatief batterijwisselsysteem”. Bovendien is de auto gebouwd volgens de principes van de circulaire economie: hij voor de helft gemaakt uit gerecycleerde materialen en aan het eind van zijn levensloop is hij voor 95 procent recycleerbaar.
Recente reacties
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Verdwijnt de Mégane op fossiele brandstof dan ook uit het gamma? Geen lage wagens meer? (buiten de...
Door Mathieu 1 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Als je binnen 10min 80% kunt laden, is zo'n groot bereik helemaal niet meer nodig. Dan kom je al...
Door this 4 uur geleden
Exclusieve nieuwe Lamborghini met 800 pk op Pebble Beach
Een artikel van 9j geleden. :p
Door FLP 4 uur geleden
Mazda CX-60 (2024) diesel of PHEV: de ultieme Sahara-test
Ook een eigenaar van een cx-60 phev. Het verbruik van benzine valt inderdaad nogal mee. Het bereik...
Door Rik Osstyn 14 uur geleden