Test + video: KGM Torres EVX (2024)

KGM Torres EVX test rijtest review belgie 2024

Het Zuid-Koreaanse SsangYong steekt in een nieuw KGM-jasje en viert dat met een nagelnieuwe EV. Die KGM Torres EVX is een lel van een SUV geworden die met zijn prijs kwaad bloed zet bij de Duitsers. Is dit de auto die het merk op de kaart weet te zetten?

Wat is dit?

De reddingsboei van SsangYong die ervoor zorgde dat het merk vers kapitaal vond. Hoewel SsangYong daardoor dood is en voortaan door het leven gaat als KGM, mag dat allerminst afbreuk doen aan de Torres EVX. Dit is een dijk van een elektrische auto uit Zuid-Korea, die zo naast gerief van Kia en Hyundai mag staan.


Check hier onze video:


KGM = BBQ!

Ongeveer 7 maanden gereden reden we nog met de SsangYong Torres met benzinemotor. Ondertussen is SsangYong op de fles gegaan, overgenomen door de KG Group, herdoopt tot KGM en hebben ze van de Torres ook nog een EV gelanceerd. Of anders gezegd, in Zuid-Korea hebben ze duidelijk niet stil gezeten. Want voor het eerst in lange tijd ziet de toekomst van SsangYong er weer rooskleurig uit.

KGM Torres EVX test rijtest review belgie 2024

Het is te zeggen; de toekomst van KGM. Want onder die naam gaat SsangYong dus voortaan door het leven. De merknaam is gloednieuw, de organisatie erachter allerminst. Wat meteen een vervelend gevolg van de naamsverandering duidelijk maakt. Want met het overaanbod aan Chinese nieuwelingen bestaat de vrees dat de voorbijganger in de straat denkt dat dit het zoveelste Chinese automerk is dat zijn kans komt wagen in Europa. KGM is echter even Koreaans als Hyundai, Kia en... euhm... BBQ!

Robocop

Tot dusver de - relatief korte - geschiedenisles van KGM. Dringend tijd om de spotlight te verzetten richting het product: de Torres EVX. Dat is, zoals de naam al deels doet vermoeden, de elektrische variant van de Torres. Daarbij is er ook plaats voor de obligatoire EV-make-over. Zo krijgt de EVX een compleet andere snuit dan de reguliere Torres. Stoere offroadlooks maken plaats voor een gesloten front en doorlopende lichtstreep. Alsof de Torres EVX even de helm van Robocop over zijn hoofd heeft getrokken.

KGM Torres EVX test rijtest review belgie 2024

Vanaf de flank zijn de verschillen met de reguliere Torres kleiner. De Torres EVX is nog steeds potig met zijn 4,7 meter en heeft in zijn puberteit nog steeds te veel in boekjes van Land Rover gebladerd. De zilveren accenten zijn in het zwart uitgevoerd voor de elektrische versie en er zijn specifieke 20-duims velgen met diamantpatroon. Die laatste krijg je wel enkel op de hoogste uitvoering. Waardoor je het in de andere gevallen met bravere 18-duimers moet doen. Achteraan straalt de Torres EVX nog steeds offroad-allures uit. Al is het silhouet van de reservewielhouder nét dat... een silhouet.

Koreaans spieken

Binnenin zet de Torres EVX weerom een stapje weg van de reguliere Torres op benzine. Zo gaat het gehele dashboard en de middenconsole op de schop. Die console zweeft voortaan en krijgt knopjes om de aandrijflijn te bedienen. Het dashboard krijgt een curved display à la BMW en Mercedes met standaard twee schermen van 12.3-duim. Dat blinkt evenwel niet uit in ergonomie en snelheid, maar Android Auto en Apple Carplay is beschikbaar.

KGM Torres EVX test rijtest review belgie 2024

Wat opvalt is dat KGM duidelijk bij de concurrentie ging kijken voor de aankleding. Dan hebben we het niet over Duitse concurrenten... maar wel over Kia. Er hangt een zweem van Kia EV9 in het interieur van deze Torres EVX. Al zien we dat alles behalve als een nadeel. De gebruikte materialen zijn bovengemiddeld, achterin zit je buitensporig riant en in de hoge uitvoering is er zelfs plaats voor lederen zetels én stoelverwarming/ -koeling. Over de koffer kunnen we kort zijn: die is riant! Met 702 liter loop je bijna verloren. Is dat nog niet genoeg voor je? Dan heb je nog een sleepvermogen van 1.5 ton. De Torres EVX heeft, kortom, zijn zaakjes op orde.

Bedankt, BYD!

Een elektrische auto is natuurlijk maar zo sterk als zijn aandrijflijn. Dus hoe zit het met deze Torres EVX? Lekkere hap of lauwe koek? Dat hangt natuurlijk af van wat je zoekt. Wie - gezien de stoere looks - hoopt op vierwielaandrijving is er momenteel aan voor de moeite. De Torres EVX komt exclusief met voorwielaandrijving. Het gaat dan over een 207 pk (339 Nm) sterke elektromotor die zijn energie tapt uit een BYD-accu van 72 kWh. Daardoor zit je in een correcte 8.8 seconden aan de honderd en top je op 175 km/u.

KGM Torres EVX test rijtest review belgie 2024

Het voordeel van bij BYD te gaan shoppen voor de batterij, is dat de KGM acceptabele laadwaarden naar voren kan schuiven. 11 kW AC-laden is courant en ook DC-snelladen aan 120 kW is aanvaardbaar. Al zijn er natuurlijk - duurdere - concurrenten die vlot dubbel zo veel stroom weten te tappen uit een snellader. KGM geeft een maximale range op van 462 km, wij zaten op een gemengd parcours aan een verbruik van 18,6 kWh/100 km wat neer komt op een range van zo'n 387 km.

De gruwel!

Zijn looks mogen dan wel uitstralen dat dit een noeste elektrische SUV is, onderhuids is dit eerder een trouwe metgezel. Toch weten de Koreanen een stukje offroadgevoel door te laten sijpelen, want deze Torres EVX voelt qua rijden aan als een Range Rover van enkele jaren terug. Je zit hoog, droog, het stuurgevoel is zwaar genoeg zodat je door hebt met een stevige brok onderweg te zijn en de aandrijflijn kwijt zich moeiteloos van zijn taak.

KGM Torres EVX test rijtest review belgie 2024

Tenminste... als je andere banden onder de Torres EVX monteert. Af-fabriek krijg je gruwelijke Nexen's Roadian GTX mee die absoluut niet overweg kunnen met het instant koppel van de elektromotor. We durven er zelfs onze hand voor in het vuur steken dat de Torres EVX nog een streepje zuiniger voor de dag komt op deftige EV-banden. Een Autofans top-tip dus!

SUB 40K

Nu vergeven we KGM's keuze voor de banden onder de Torres EVX. Want met het geld dat je uitspaart kan je de gehele levensduur premium banden kopen. Zo vraagt KGM 39.280 euro voor deze elektrische Torres. Daardoor voldoet hij uiteraard aan de Vlaamse EV-premie, waardoor je voor 34.280 euro rond kan rijden met een EV die de binnen- en kofferruimte heeft van een BMW X5 en niet onder hoeft te doen voor Duitse concurrenten die vlot het dubbele kosten.

KGM Torres EVX test rijtest review belgie 2024

Nu goed, dan lopen we misschien wel wat te hard van stapel. Want hoogste uitvoering Titanium kruipt ook richting de 50.000 euro, zonder wijzigingen door te voeren aan de aandrijflijn. Dat is veel geld voor een "SsangYong", maar anderzijds: voor dat geld heb je net een kale Skoda Enyaq. KGM heeft duidelijk nog wat imagowerk uit te voeren, want tegenwoordig leggen we wel zonder verpinken zo'n bedragen neer bij landgenoten Kia en Hyundai.

Conclusie

Voor de prijs van een VW ID.3 koop je een elektrische SUV met de binnenruimte van een Kia EV9, zonder dat je bij de Chinezen moet gaan winkelen. Zonder twijfel hebben we daarmee hét grote verkooppunt van deze KGM Torres EVX te pakken. Op alle vlakken is dit een product dat mee kan spelen met de groten. Gewoon even iets doen aan die erbarmelijke banden KGM. Graag de contactgegevens van Michelin of Dunlop?

KGM Torres EVX test rijtest review belgie 2024

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws