De Mille Pattes in de benaming van deze vergeten auto wijst natuurlijk op de vele wielen van de wagen. In het Nederlands vertaald betekent het duizendpoot, hoewel deze DS one-off daar nog wat van verwijderd is met zijn elf wielen.
"Elf wielen?" horen we je denken "ik zie er maar 2x5". Dat klopt, want deze Mille Pattes was eigenlijk een testvoertuig en het wiel waar het allemaal om draait, zit binnenin. Deze Mille Pattes, intern als Citroën DS PLR (Poids Lourds Rapide) Break benoemd, diende namelijk als testvoertuig voor Michelin in de jaren '70.
chevrolet-organen
Veel van de originele DS Break bleef er niet over; de wagen werd verlengd tot een lengte van 7,2 meter en een breedte van 2,45 meter. Het doel van de wagen was namelijk het testen van onder andere vrachtwagenbanden, ook bij hogere snelheden. Daarom werd gekozen voor twee Chevrolet V8-motoren, elk 5,7 liter groot, met elk een vermogen van 425 pk uit de Oldsmobile Toronado, in die jaren de krachtigste voorwielaangedreven wagen op de markt. De ene motor werd net voor het midden ingebouwd en dreef de voorwielen aan, de andere zat achterin en zorgde voor de power van de zes achterste wielen.
Ondanks het vermogen werd de Mille Pattes geen sprintkanon. Niet moeilijk, want de 7 meter lange wagen woog dan ook meer dan 9 ton (9.150 kg). Hij haalde een topsnelheid van 180 km/u. Voor de wendbaarheid werden vooraan twee meesturende assen gemonteerd, voor het weggedrag werden de drie achterste assen met hydraulische Citroën-vering uitgerust.
Na de Mille Pattes gebruikte Michelin nog een hele reeks testvoertuigen die heel wat ingewikkelder in elkaar zaten dan deze. Toch blijft deze omgebouwde Citroën DS een opvallende verschijning. Hij is tegenwoordig nog te zien op verschillende shows en staat ook in het museum van Michelin.
Recente reacties
3 redenen waarom Tesla Cybertruck niet naar Europa komt
Lekker daar (aan de andere kant van de Grote Plas) laten. Überhaupt zouden grote pickups en SUVs...
Door phil 3 uur geleden
Snel wezen: Tesla Model Y vanaf deze vrijdag terug stuk duurder
De Tesla Y, met de Y van yoyo. (Jaja, ik weet dat je jojo met een "j" schrijft.)
Door JL 14 uur geleden
Mercedes VISION EQXX verbruikt 7,4 kWh/100 km, zelfs in de woestijnhitte
En nu dezelfde test bij -5 graag.
Door John 19 uur geleden
Deze elektrische auto’s komen in aanmerking voor de EV-premie van 5.000 euro
De Honda e:Ny1 komt tegenwoordig ook in aanmerking
Door Jan Vanoppen 19 uur geleden