Rij-impressie: Hyundai Veloster

Hyundai Veloster

Hyundai verbaasde eerder al vriend en vijand met de gewaagde Genesis Coupé en gaat nu verder op zijn elan met de excentrieke Veloster. De Veloster wilt zich mengen in het gevecht tussen de sportcoupés als de Renault Mégane Coupé en Volkswagen Scirocco. Tevens willen ze ook kleiner concurenten zoals de Mini en de Citroën DS3 het leven zuur maken. Hiervoor werpt ze bij Huyndai een opvallend design en een millieuvriendelijk 1.6 atmosferische benzinemotor in de strijd. 

Opvallen doet de Veloster meteen. Zijn asymmetrisch design en knappe lijnen springen alvast onmiddellijk in het oog. Aan passagierszijde kan je twee deuren terugvinden en aan bestuurderszijde maar eentje. Dit concept noemen ze een 3+1-deurs bij Hyundai. Het concept is hetzelfde bij de Mini Clubman, met het belangrijke verschil dat de extra deur in de UK aan de andere zijde wordt geplaatst. Hierdoor kunnen kinderen over heel de wereld meteen op het voetpad uitstappen en komen ze niet in het midden van de rijbaan terecht.

Hyundai Veloster

Wanneer je plaatsneemt achter het stuur, word je begroet  door een aangenaam interieur met vele leuke details. De wijzers lichten mooi op en springen meteen in het oog. Wanneer je de contactsleutel omdraait verandert er weinig. De motor spint zijdezacht waardoor hij nauwelijks hoorbaar is. De bak laat zich eenvoudig bedienen, het stuur is goed gewogen en geeft veel  feedback en ook de pedalen zijn goed gepositioneerd. De wagen rijdt comfortabel maar het onderstel laat af en toe wel voelen dat het geen probleem heeft met een enthousiastere rechtervoet. Je hebt wel zelden het gevoel dat je met 140 pk onderweg bent. Dit komt doordat de koppelpiek zich hoog in de toeren bevindt. Hierdoor moet je hem zoals in ver vervlogen tijden volledig tot de bregrenzer drijven als je het beste uit de motor wilt krijgen.

Hyundai Veloster

Wanneer we naar de cijfers gaan kijken zien we dat de Veloster van 0 tot 100km/u sprint in 9.8 seconden. De topsnelheid bedraagt 201 km/u met een gemiddeld verbruik van slechts 7 liter/100km. Dit zijn mooie waarden, maar gevoelsmatig zou deze knappe coupé toch wat meer vermogen verdienen. Je rijdt vaak zo hoog in de toeren om iets uit het blok te halen dat het verbruik ook meteen naar de 10 liter klimt.  Een turbo op het blok en paar tientallen pk's meer zou deze auto zeker niet misstaan. Bij Hyundai klinken ze alvast gewillig als we ze deze commentaar voorleggen. Dus misschien kunnen we binnenkort wel een steviger model verwachten met waarschijnlijk om en bij de 200 Pk.

Hyundai Veloster

 De Hyundai Veloster 1.6. GDi Lounge zal beschikbaar zijn vanaf 21.499 euro. Hiervoor krijg je standaard 6 airbags, ESP / ABS / EBS / BAS / VSM, een systeem voor bandendrukcontrole, LED-dagrijlichten, mistlichten, 17 inch wielen, een 7” TFT screen, iPod- en USB-verbinding, airconditioning en nog veel meer. Al bij al een zeer goed uitgeruste auto die nog verder kan worden uitgerust met verscheidenen pakketten en zelfs als eerste Hyundai met een DCT - dubbelekoppeling - versnelingsbak (optie aan 1.250 euro).  De kwaliteit van de afwerking is ook van een degelijk niveau en het is duidelijk dat Hyundai hiermee de Europese concurrenten in het vizier wil nemen.

Hyundai Veloster

Na onze korte kennismaking kunnen we alvast concluderen dat de Veloster een erg aangename verrassing is. We zijn blij om te zien dat Hyundai verder gewaagde en spannende wagens durft te lanceren. Deze Veloster heeft enkel grote troeven in de hand om een knappe carriere tegemoet te gaan. Wij kijken alvast uit om hem verder aan de tand te voelen.

Tekst & foto's (foto's met Autofans-tag): Cristof Van Laer

Specificaties

Motor

1.6 GDI benzine, vier-in-lijn

Vermogen

140pk

Koppel

167 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 255 kg

Topsnelheid

201 km/u

Prijs testwagen

€ 0.00

Prijs basismodel

€ 21 499.00

0 tot 100 km/u

9.80 sec

Gemiddeld testverbruik

9.00 L/100km

Min. kofferinhoud

320 L

Max. kofferinhoud

1 015 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
Techno Patat 14:38
afbeelding van Techno Patat

Ik volg Kevin, Citroen was goed bezig, maar dit is ronduit schitterend! Zeker omdat je een goed uitgeruste wagen krijgt voor 21.000 euro :o!!!

En hij springt er tussen uit, het is geen cliché!

Yannick Degroeve 17:21
afbeelding van Yannick Degroeve

1-VEL-0XX vriendjes bij den DIV?

Techno Patat 18:14
afbeelding van Techno Patat

@yannick: Scherp oog! Mij was het nog niet opgevallen! Maar toeval kan het niet zijn!

Kheb dat eigenlijk wel al meer gezien, auto's met een duidelijk gekochte nummerplaat ( 1-BMW 330 op een 330i). Maar die gekochte nummerplaten zijn toch met nummer 9?

Yvesw 19:21
afbeelding van Yvesw

Kijk, van zo'n dingen word je toch gewoon blij... Toen ik hem eerst bij de hijoendaai dealer zag staan dacht ik dat het om een prototype ging, maar nope, gewoon om te kopen! Laat de aanval tegen de grijze massa maar beginnen!

ps: Die blauwe mag mij wel eens komen bezoeken :p

Sven 20:14
afbeelding van Sven

ik geloof dat deze geen officiële platen zijn. Ik zie geen logo'tje op de achterste plaat.

Techno Patat 13:26
afbeelding van Techno Patat

@nathan: Luie dag vandaag? En wat doe jij al om 8u wakker? Is het geen vakantie :p?

Yannick Degroeve 16:45
afbeelding van Yannick Degroeve

OFFFFTOPIC!!!!
(ff flamen :-p)

die veloster is gewoon uber cool... ge stapt zelf in, in ne grave coupé en uw passagiers trekken hun plan met een extra deur. geweldig toch :-)

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws