Rij-impressie: Mercedes GLB (2019)

Mercedes GLB rijtest review Belgie 220 d diesel

Monovolumes met plaats voor zeven zitten in de hoek waar klappen vallen. Want klanten willen massaal crossovers en laten de monovolume links liggen. Mercedes denkt het antwoord te hebben met deze GLB, een monovolume in crossover-plunje. Geslaagde missie?

Het is een publiek geheim dat Mercedes grote fan is van haar eigen C-segment. Knapen zoals A-Klasse en CLA zorgden er zo'n 6 jaar geleden voor dat het merk zichzelf een hip imago aan kon meten. Plots kozen jonge werknemers en masse voor een ster in de grille. Met de CLA Shooting Brake als absoluut statussymbool onder dertigers. Nu is het echter tijd voor gezinsuitbreiding, tijd voor GLB.

Ruimte

Mercedes is namelijk net gestart met een nieuwe generatie van haar C-segmentfamilie. Zo is er een nieuwe A-Klasse, een A-Klasse Berline, een CLA, een CLA Shooting Brake, krijgen we binnenkort de nieuwe GLA én mag ook de GLB zich het familienest binnenwurmen. Keuze te over dus. Maar hoe weet deze GLB zich te onderscheiden van pakweg een GLA?

Mercedes GLB rijtest review Belgie 220 d diesel

Ruimte, dat is het sleutelwoord voor de GLB. Want hoewel op dezelfde fundamenten als een A hatchback worden de dimensies getrokken tot zo ver de fysica het toe laat. Het resultaat is een compacte crossover - lees: monovolume op hoge pootjes - met desgewenst plaats voor zeven en meer interieurruimte dan je krijgt in de stukken duurdere GLC. Al vrezen we niet meteen voor intern kannibalisme.

Varkentje

GLC-rijders kopen namelijk geen GLC omdat ze ruimte willen. GLC-rijders kopen een GLC omdat hun leasingbudget dat toelaat. Punt. Daarnaast is deze GLB geen natuurlijke schoonheid, in tegenstelling tot GLC. Daarvoor staat hij net wat te smal op zijn pootjes en zijn de lijnen te rechttoe rechtaan. Mercedes spreekt zelf over een "varken dat alles kan". Zonder twijfel doelen ze daarmee op het gebruiksgemak, al misstaat die uitspraak ook niet voor het uiterlijk.

Mercedes GLB rijtest review Belgie 220 d diesel

Nu goed, concurrent bij uitstek BMW 2 Reeks Gran Tourer laat je ook geen traantje wegpinken door zijn schoonheid. Deze GLB moet vooral praktisch inzetbaar zijn. Een Citroën Berlingo met ster op de neus, zou je kunnen zeggen.

Plezant werkblad

Die praktische inzetbaarheid brengt zich naar buiten via de 2.8 meter lange wielbasis (meer dan de CLA Shooting Brake) en de verschuifbare achterbank. De koffer, die slikt dan weer 1.805 liter aan bagage. Riant... maar 2 Reeks Gran Tourer doet het net nog een tikkeltje beter.

Mercedes GLB rijtest review Belgie 220 d diesel

Toch heeft Mercedes een trucje in het interieur verstopt dat die Duitser meteen wegblaast: het dashboard. Net zoals bij A, CLA en consorten is het werkblad van de GLB een plezier om naar te kijken. Met dank aan de digitale schermen die zowat het gehele dashboard innemen. Schermen zonder "zonneboord", Mercedes blijft ermee één van de weinig constructeurs die het kneepje door heeft.

Sterke basis

We zouden graag lyrisch zijn over de rest van het interieur maar kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat Mercedes het moeilijk had om de gegroeide dimensies overal met evenveel kwaliteit te bedekken. Harde plastics worden niet geschuwd en de vlakke deurpanelen mogen dan wel een knipoog zijn naar de G-Klasse, echt warm krijgen we het er niet van. Het lijkt er wel op dat deze GLB werd ontwikkeld met de Amerikaanse markt in het achterhoofd. Het wordt nooit onacceptabel maar de stap in kwaliteit die de nieuwe A-Klasse heeft gezet tegenover zijn voorganger lijkt hier minder opvallend aanwezig.

Mercedes GLB rijtest review Belgie 220 d diesel

Desalniettemin heeft deze GLB een belangrijke stap voor op veel - Amerikaanse - monovolumes; het rijgedrag. Niet zo heel moeilijk, gezien deze GLB van een sterke basis vertrekt. Daarenboven staat deze GLB niet zo veel hoger op zijn pootjes dan een A-Klasse, waardoor het aangepaste zwaartepunt geen al te grote impact heeft. De GLB rijdt volwassen, zoals je van een moderne Mercedes zou verwachten. Dan hebben we het over een puike automaat (zelf roeren mag niet meer), een correcte demping van de ophanging en motoren die sterk genoeg zijn om je vooruit te krijgen in het verkeer. Maak je vaak gebruik van die 7 zitplaatsen, dan raden we evenwel aan de 180 d met 116 pk links te laten liggen. Dat kan wel eens nipt worden op de bergop.

Wat te kiezen?

Geen vrees echter, want aan motorkeuze geen gebrek. Dezelfde 2-liter viercilinder van de 180 d kan je ook krijgen met 150 pk (200 d) en 190 pk (220 d). Benzinerijders mogen dan weer beroep doen op een 1.3-liter viercilinder turbobenzine met 163 pk of een 2-liter viercilinder turbobenzine met 224 pk. Er is zelfs een AMG-variant in de vorm van de 35 AMG. Maar laten we die 306 pk sterke monovolume stiekem doodzwijgen.

Mercedes GLB rijtest review Belgie 220 d diesel

Daar stopt het trouwens niet, want standaard worden de voorste pootjes aangesproken, optioneel kan je de 4MATIC-vierwielaandrijving krijgen. Ook een EQB staat op de planning, een volledig elektrische variant. Over een plug-in rept Mercedes met geen woord. Al zou het financiële zelfmoord zijn om die op termijn niet uit te brengen. Want de fleetklant komt er vanaf 2020 nog moeilijk vanaf zonder stekker.

GLBerlingo

Wat ons naadloos bij de prijs brengt. Minstens 38.115 euro vraagt Mercedes voor een GLB. Daarmee is hij een dikke 8.000 euro goedkoper dan een GLC... maar ook 6.000 euro duurder dan een CLA Shooting Brake. Die CLA SB levert wel wat in qua interieurruimte maar lijkt ons net dat tikkeltje fraaier afgewerkt.

Mercedes GLB rijtest review Belgie 220 d diesel

En dan is er nog de olifant in de ruimte; de BMW 2 Reeks Gran Tourer. Die kost net geen 30.000 euro. Waardoor je dus voor de instapprijs van een GLB een deftig uitgeruste 2 Gran Tourer op je oprit kan parkeren. Technologisch heeft de GLB evenwel een streepje voor. Moeilijke keuze dus. Al is er ook nog altijd de Citroën Berlingo natuurlijk, voor nog geen 18.000 euro. Even capabel qua stouwvermogen (meer nog) maar natuurlijk zonder ster in de grille.

Conclusie

De Mercedes GLB is het absolute midden in een venndiagram tussen monovolume, crossover, premium en Citroën Berlingo. Een ruimtekoning met de technologische kwaliteiten van een Mercedes... maar daarom niet altijd diens materiaalkwaliteiten. Klanten die zeuren dat een GLA te klein en een GLC te duur is, hebben nu echter geen excuus meer om de Mercedes-dealer te negeren.

Mercedes GLB rijtest review Belgie 220 d diesel

Specificaties

Motor

2.0 turbodiesel, vier-in-lijn

Vermogen

190pk

Koppel

400 Nm

Overbrenging

8-trapsautomaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 735 kg

Topsnelheid

217 km/u

Prijs testwagen

€ 64 457.00

Prijs basismodel

€ 38 115.00

0 tot 100 km/u

7.60 sec

Min. kofferinhoud

570 L

Max. kofferinhoud

1 805 L

CO2-uitstoot

138 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws