Rijtest: Alfa Romeo Mito

Mito

Mito
Sinds de grande punto is de hele fiat groep bezig met een inhaalbeweging ten opzichte van de concurrentie, zeker qua design. De Alfa Romeo MiTo is daar één van de beste voorbeelden van. Autofans nam hem een dagje mee op sleeptouw.

Want dat is ook meteen het eerst wat je opvalt aan dit klein venijn, zijn uiterlijk. Sommigen vinden de snuit aartslelijk, anderen zouden hem voor geen geld van de wereld aanpassen. Zelf vind ik hem toch wat te bol en heeft hij een soort babyface look**’ **meegekregen. De meningen over de de rest van de wagen zijn minder verdeeld. Met de brede wielbogen en hoog oplopende schouderlijn ziet het er misschien wat groot uit, maar tegelijkertijd toch ook heel dynamisch. Achteraan zien we opnieuw de 8C opduiken in de achterlichten, die ik persoonlijk zeer geslaagd vind. Door de hoog opgetrokken bumper en dito diffusor klopt hier het hele plaatje ook zeer mooi. Het enige nadeel dat dit met zich meebrengt is de zeer forse laaddrempel van de koffer. Het dubbele pijpje van de uitlaat is al een stille hint naar het sportieve hart dat Alfa Romeo voor de Mito gekozen heeft.

alfa mito ext

[

Mito

]1Je zou het misschien niet verwachten van dit schijnbar brave 1.4 motortje maar als je in een Mito rondkijkt zijn er maar weinig medeweggebruikers die met een sneller voertuig onderweg zijn. Door de turbo heb je zowat het hele toerentalbereik een massa koppel waardoor je zelden iemand voor je moet dulden. Op zich zorgt dit ook voor mooie hernemingen, al moet je toch nog iets meer de hoge toeren opzoeken dan bij een diesel. Al hangt dit wel af in welke stemming je bent en je keuze van het Alfa Romeo DNA knopje. Hier kan je kiezen tussen Dynamic, Normal en All weather met telkens andere instellingen voor de stuurbekrachtiging, elektronische hulmiddelen en motorrespons. Voor sportieve rijders was misschien enkel Dynamic nodig maar als je toch af en toe wat comfortabeler wil rijden zonder telkens met een pijnlijke nek aan te komen op je bestemming is de 'normal' mode een rustgevend alternatief. Dan komt het vermogen wat rustiger vrij en is het stuur minder gevoelig, perfect voor la

nge ritten op de snelweg. Op zich leent het interieur zich hier ook toe met veel opbergruimte, een usb-aansluiting voor je mp 3 speler en nog relatief veel ruimte achterin. Ik had persoonlijk alleen nog maar de grijze versie van het dashboard gezien, maar de bordeaux versie die wij meekregen paste toch beter bij het wulpse uiterlijk van deze hatchback. Dit alles in combinatie met het goed gevormde sportstuur en mooi tellerpartij zorgt weer maar eens voor dat aparte, Italiaanse gevoel wat toch eens een leuke afwisseling kan vormen in een autolandschap dat vaak gedomineerd wordt door Duitse zakelijkheid zoals je bv bij de nieuwe Scirocco aantreft. Een punt van kritiek is toch wel de bouwkwaliteit die op verschillende vlakken te wensen overliet: gekraak in de deurpanelen, de losse afwerking aan de stuurkolom, te zachte zetelvulling…** **al kan dit ook exemplarisch zijn.[

Mito

]2Voor rijsensatie ben je bij de Mito aan het juiste adres maar met 155 pk en 230 Nm koppel alleen maak je geen 'hot hatch'. Voor een echt supersportieve Alfa moeten we wachten op de GTA als die er komt, maar tot dan kan je best uit de voeten met de Mito. Hij is sportief afgeveerd en eens je gewend bent aan het vrij lichte stuurgevoel kan je bochten met serieus wat lef insturen. Ook op korte gewichtsverplaatsingen reageert het onderstel goed en duidelijk. Tijdens zware remacties durft hij wel eens met de kont te gaan zwaaien al kan je toch alles vrij gemakkelijk in het gareel houden. Het enige wat mij stoorde wanneer je de limieten ging opzoeken was dat het rempedaal vrij hoog staat ten opzichte van het gaspedaal waardoor het terugschakelen bemoeilijkt werd. Ook het feit dat de 'sportstoelen' bijna geen steun gaven, waardoor je constant door je gordel op je plaats werd gehouden

, deed afbreuk aan de verder zeer aangename rij-ervaring…

alfa mito int

 Al bij al heeft Alfa Romeo met deze Mito een zeer geslaagd concept op straat gezet dat een frisse wind doet blazen door heen het hele segment. Opvallen doe je zeker, dat hebben we aan de lijve mogen ondervinden toen we even in de file stonden. Raampjes gingen open en bewonderende blikken kwamen onze kant uit. Maar de Mito is meer dan uiterlijk alleen, dankzij het DNA systeem kan zowat iedereen zijn gading vinden in deze wagen. Dit wordt waarschijnlijk één van de populairste modellen van Alfa, tenminste tot de 149 uitkomt.

Joeri: De Mito heeft een jong, fris en opvallend uiterlijk. Met z'n opzwepende motor heeft hij kracht genoeg en kan hij zo heel veel plezier leveren (alleen aan de pomp misschien niet). De gebalanceerde wegligging die misschien toch wat hard is over oneffenheden, past bij een sportieve rijstijl. De mooie kleurencombinatie interieur bevalt me wel, alleen is de zijdelingse steun van de 'sportstoelen' ondermaats.

wim: Als ik eerlijk mag zijn, ik had hoge verwachtingen voor deze Mito. Verwachtingen die alleen al door zijn prijs een beetje te hoog gegrepen zijn. Ik bedoel daarmee dat de Mito een concurrent voor de Mini moet zijn, maar eigelijk een stuk minder kost. Is de Mito dan een originele Alfa verpakking van de Mini? Nee, de Mito is nog niet op het niveau van de Mini. Op vlak van rijeigenschappen en afwerkingskwalitiet scoort de Mini zonder twijfel beter. Maar moest ik de keuze krijgen tussen de 120pk sterke Cooper en de 155pk sterke Mito dan moet ik toch eens diep nadenken. Dus in dat opzicht, is de Mito nu al geslaagd.

Met dank aan Buga Ital Auto

Mito

Laatst gepubliceerd

Reacties (14)

Plaats een reactie
dieter 21:09
afbeelding van dieter

De MiTo is echt een gigantisch mooie nieuwkomer in het segment van de kleine pittige auto's. Wordtt gegarandeerd een succes.

Tom 12:54
afbeelding van Tom

Mito> Mini in het opzicht vand e stereotypisering van de personen die ermee rijden

Administrator 13:10
afbeelding van Administrator

Mini is zo afgezaagd. Er is absoluut niets cools meer aan. Is voor blondjes van het plaatselijk immo-kantoor.

Wim 15:00
afbeelding van Wim

veel cooler dan mini

Joeri 16:31
afbeelding van Joeri

dubbeltestje manne?

Ilquadrifoglio 19:40
afbeelding van Ilquadrifoglio

Heb beide auto's getest... Maar de Mini mist absoluut de dynamiek van de Mito. De Mini is altijd een soort 'kart' waar de Mito zich meer aan je mood aanpast. Echte dynamiek bij de Mito dus, zoals alleen Alfa Romeo dat kan.

yannick D 01:26
afbeelding van yannick D

ik rij zelf met (ons ma haar) Mini en het is nu wel een cooper Cabrio maar veel verschil met een dichte mag dit toch niet geven denk ik... en ja ik weet het niet... het enige wat ik écht geweldig vind is het geluid als je optrekt en schakelt bij 5000 toeren... echt geil geluid!
wegligging is goed maar ik vind persoonlijk die ASC veeeeel te snel inschakkelen waardoor je constant inhoudende schokken krijgt... zeer enerverend als je een beetje sportief rijd...

die Mito daar rijd ik elke dag voorbij (die dat jullie hebben getest) en ik vind het er te schattig uitzien...
al zou ik echt héél graag met die 150pk versie eens willen gaan testrijden... denk dat het toch wel een groot verschil is... maar dan vergelijk ik hem weer met een mindere versie van de mini en ja... zet de cooper S tegenover die Mito 150pk dan is die mito weer de (onterechte?) verliezer...

Nico M 15:24
afbeelding van Nico M

Ik vind de Mito zeer geslaagd. Een mini zie je op elke hoek van de straat, ik denk niet dat je op elke hoek van de straat een Mito zal zien.

190d 10:28
afbeelding van 190d

de 155pk sterke mito is idd geen partij voor de cooper s, maar tussen die 2 gaapt 7000 euro, ik ben benieuwd wanneer er een mito GTA komt, dan kunnen we pas gaan vergelijken met de S

VonStroke 20:11
afbeelding van VonStroke

Net als de Brera kon deze Mito er nog zoveel beter hebben uitgezien. Vind ik wel jammer. Al zou ik als alfist toch meteen deze prefereren boven een Mini.

Dave 22:51
afbeelding van Dave

Wij hebben onze MiTo z'n maand geleden besteld en we tellen vol ongedult af tot we een sein krijgen van onze verdeler om hem te mogen ophalen... Gewoon een SUPER schoon bakske is hij!!!!

Ik zou zeggen Alfa doe zo verder ;) ge zijt goe beezig...

HeRmAn 07:24
afbeelding van HeRmAn

Prachtige styling heeft deze bak. Love de retrolook,en kben er helemaal verkocht voor . Love at first sight voor deze prachtige verschijning. Dat is wat anders dan al die wagens die tegenwoordig allemaal op elkaar lijken.GoGo Alfa Romeo!!!

Anonieme gebruiker 20:50
afbeelding van Anonieme gebruiker

Mito is de meest klassevolle wagen in zijn segment , absoluut!
de mito is HOT, mini NOT
iedereen rijdt met een mini.

Rij nu een jaar met een mito en zo tevreden! Is echt een goed wagentje !

Anonieme gebruiker 22:27
afbeelding van Anonieme gebruiker

Ik rij nu al 30 jaar met de wagen en er kwam sleur op het rijplezier,heb nu 13000 op de teller van de mito en door dit wagentje heb ik terug een kick van rijplezier gekregen !!!!
Een aanrader voor ieder die nog van het echte autorijden houd.
Proficiat Alfa Romeo....jullie combineren veiligheid,moderne technologie,raffinement met het oude sportieve gevoel van autorijden....fantastisch !

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws