Rijtest: Honda Jazz Crosstar Hybrid (2021)

Honda Jazz Crosstar Hybrid test

Je zou het haast vergeten, maar naast de elektrische E had Honda in 2020 nog een nieuw model klaar: de Jazz, die aan zijn vierde generatie toe is. Nummer vier gaat alleen nog hybride door het leven, maar krijgt er wel een crossovervariant bij: de Crosstar.

Qua blikvanger kon hij tellen, de Honda E. Het design van het elektrische retromodel werd afgelopen jaar zo positief onthaald dat hij een vaste waarde uit de Japanse line-up in de schaduw zette: de Jazz. Nu, eerlijk gezegd: de Jazz heeft zichzelf steeds wat in de schaduw gezet, want van een sexy en emotioneel lijnenspel kon je hem moeilijk beschuldigen.

Onderschat

Des te meer is het jammer dat Honda voor deze nieuwe generatie, de vierde alweer, weinig tot geen invloeden van de geslaagde E overhevelde naar deze compacte B-segmenter. We wilden bijna ‘monovolume’ schrijven, al hoopt de nieuwe Jazz met die associatie korte metten te maken met de Crosstar-versie. Die combineert kunststof toevoegingen aan het koetswerk met een iets toegenomen bodemvrijheid, dakrails, een ander radiatorrooster en een afwasbare bekleding. Zo hoopt hij, net als bijvoorbeeld de Active-modellen bij Ford, te mikken op klanten met een “actieve levensstijl”, wat dat ook moge betekenen.

Alleszins probeert de Crosstar-uitvoering de Jazz er wat spannender uit te doen zien, want deze vierde generatie borduurt voort op de drie vorige. Daardoor wordt ook nummer vier geen netvliesplakker, al heeft Honda met bijvoorbeeld de koplampen wel zijn best gedaan om de Jazz vriendelijk te doen ogen. Sympathiek in plaats van agressief, dat hebben de Japanners wel onder de knie.

Het basisontwerp van de Jazz wordt door de weinig spannende looks al jaren onderschat, maar blijft gelukkig voor generatie vier ongewijzigd. Dat is nog steeds ‘minimale buitenafmetingen, maximale binnenafmetingen’. Deze Jazz is immers 4,04 meter lang en dus korter dan pakweg de Renault Clio. Maar korte overhangen, een grote voorruit en hoge daklijn halen het maximum uit de binnenruimte, terwijl de achterportieren breed openzwaaien om de toegang tot die ruimte makkelijker te maken.

Honda Jazz Crosstar Hybrid test

Magie!

Daar bevindt zich trouwens nog steeds de goocheltruc van de Jazz: de ‘Magic Seats’. Daardoor klapt het zitgedeelte van de achterbank naar omhoog, en vervoer je dus kamerplanten, Ikea-verpakkingen of een fiets. Van de kofferruimte zelf hoef je gezien de buitenafmetingen geen mirakels te verwachten: die is 298 liter groot en is uitbreidbaar tot 1.199 liter.

De boordplank is eenvoudig en relatief klassiek, maar oogt een stuk frisser dan dat van zijn voorganger. Zo krijg je onder meer een 9 duim groot infotainmentscherm en daaronder een klassieke klimaatregeling, en een digitaal display van 7 duim voor je neus. Het tweespakige stuur deelt deze Jazz met de E, de bekerhouders aan de uiteinden van het dashboard – zoals bij bestelwagens – is een handige feature.

Honda Jazz Crosstar Hybrid test

Op zijn Japans

Maar het belangrijkste in de nieuwe Jazz is ongetwijfeld de aandrijflijn. De compacte Japanner gaat voortaan immers alleen als hybride door het leven. En niet zomaar een stekkerhybride, maar een hybride waar de Japanners in grossieren. Centraal staat een 1,5 liter grote viercilinder Atkinson-benzinemotor, aangevuld met twee elektromotoren en een lithium-ionbatterij. Het geheel is 109 pk en 253 Nm sterk.

Wie nu denkt: “Hey, da’s net zoals de CR-V Hybrid”, heeft gelijk. Ook het e:HEV-systeem van de Jazz heeft drie rijmodi. In ‘EV Drive’ haalt een van de elektromotoren zijn energie uit de lithium-ionbatterij om de voorwielen aan te drijven. In ‘Hybrid Drive’ drijft de verbrandingsmotor een elektromotor aan, die generator speelt voor de tweede elektromotor, die de wielen aandrijft. ‘Engine Drive’ verbindt de verbrandingsmotor tot slot rechtstreeks met de voorwielen via een vaste overbrengingsverhouding.

Honda Jazz Crosstar Hybrid test

Geslaagd recept

Het doel is uiteraard een mussendorst: Honda geeft 4,5 l/100 km op voor de Jazz en 4,8 l/100 km voor de Crosstar. Beide volgens de WLTP-cyclus. Tijdens onze testweek slaagden we met ‘onze’ Crosstar er zonder veel moeite in om dat WLTP-verbruik te benaderen met 5,0 l/100 km. De Jazz zet dan ook alles op zuinig rijden. Bovendien weet hij steeds de juiste rijmodus te kiezen, en slaagt hij erin om die haast geruisloos met elkaar te verbinden.

Keerzijde van de medaille is dat je de nieuwe Jazz niet bepaald sportief kunt noemen. De sprint naar 100 km/u duurt 9,4 seconden, en zelfs 9,9 seconden voor de Crosstar. Bovendien springt dan de verbrandingsmotor sneller bij, en dat gepaard met wat meer decibels. Gelukkig heeft Honda de basis van deze nieuwe Jazz wel stijver gemaakt en het chassis degelijk onder handen genomen, waardoor hij er wel nog een lichtvoetige en kwieke rijstijl op nahoudt.

Prijzen

De basisversie van de nieuwe Honda Jazz begint vanaf 22.235 euro. Dat is flink wat meer dan de basisversies vroeger, maar je betaalt uiteraard meer voor de hybridetechnologie. De optielijst is zo goed als onbestaande, maar voor de best uitgeruste Jazz betaal je 26.010 euro. De Jazz Crosstar doet daar nog een klein schepje bovenop, met 27.435 euro. Maar gezien het meerverbruik en de mindere sprintcijfers lijkt diens meerwaarde ons eerder beperkt.

Honda Jazz Crosstar Hybrid test

Conclusie

De vierde generatie van de Honda Jazz verloochent zijn basisprincipe niet. De buitenmaten zijn nog steeds compact, de binnenmaten groots en de binnenruimte moduleerbaar. De hybride aandrijflijn weet de verwachtingen in de praktijk waar te maken en maakt hem een aangename metgezel. De vraag blijft alleen of hij bij voldoende potentiële kopers op de radar komt, en of de hybride aandrijflijn hem niet iets te duur heeft gemaakt.

Specificaties

Motor

1.5 benzine, vier-in-lijn + elektromotoren

Vermogen

109pk

Koppel

253 Nm

Overbrenging

e-CVT

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 253 kg

Topsnelheid

173 km/u

Prijs testwagen

€ 29 095.00

Prijs basismodel

€ 27 435.00

0 tot 100 km/u

9.90 sec

Gemiddeld testverbruik

5.00 L/100km

Min. kofferinhoud

298 L

Max. kofferinhoud

1 199 L

CO2-uitstoot

110 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Menck 17:42
afbeelding van Menck

Mooie techniek, maar een veeleer banaal uiterlijk. Dat laatste is toch wel een gemiste kans.

Kapitein Pijp 16:52
afbeelding van Kapitein Pijp

Enig nadeel is dat scherm niet wat naar de driver is gericht .
GROOT nadeel is de ingebouwde gps van Garmin ( niet betrouwbaar ) gelukkig heb ik een tomtom device.

Dick Schuurman 15:27
afbeelding van Dick Schuurman

En zeer onderschat autootje!
Wij reden ruim vier jaar een Toyota Yaris Hybrid, die we anderhalf jaar geleden wilden vervangen door de nieuwe Yaris.
Puur uit nieuwsgierigheid zijn we toch ook maar eens naar de nieuwe Honda Jazz gaan kijken en waren aangenaam verrast. Misschien geen schoonheid, maar een bijzonder praktische auto.
Meteen een (uitgebreide, lange) proefrit geboekt in een Jazz Executive. Na ook een proefrit met een Yaris Executive was de keus snel gemaakt: Het wordt een Jazz!
Na ruim 16 maanden nog steeds bijzonder tevreden: redelijk vlot, stil en comfortabel. Zuinig: Gemeten gemiddeld verbruik (Spritmonitor) tot heden 4,57 l/100 km.

Niets te klagen? Ja toch wel: Het grootste nadeel vinden we (vooral m'n vrouw...) dat de passagiersstoel niet in hoogte verstelbaar is. Verder niet echt noemenswaardige kleinigheden.
Ik vraag me wel eens af wat de reden is dat je struikelt over de Toyota Yaris Hybrid en je de Honda Jazz e:HEV nauwelijks ziet.
Te weinig dealers/verdelers in Nederland/België (en hier in Polen)? Te weinig reclame? Of kopen mensen tóch een auto meer op uiterlijk dan op praktisch gebruik?
Ergens wel een goed gevoel in een exclusieve auto te rijden.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws