Rijtest: Volvo V60 D4 (2018)

Volvo V60 2018

Dat ze breaks kunnen bouwen bij Volvo dat wisten we al. Nu integreren ze daar ook Zweeds aanvoelende interieurs in. En sindskort is dat niet alleen meer op de 90-reeks maar krijgt ook de V60 dezelfde insteek. Een moeiteloze kopie, of heeft hij meer in zijn mars?

Want zo'n V90 is toch nog altijd andere koek, dat merk je al als je instapt in de V60 en niet je verrekijker hoeft te nemen om in je binnenspiegel het einde van je kofferruimte te zien. Nochtans is ook de V60 geen kleintje, met afmetingen die die van de Duitse premiummerken overtreffen.

Maar laten we het eerst even over de buitenkant hebben. Volvo gooide hoge ogen bij de introductie van de XC90, intussen alweer 4 jaar geleden. Het design brak met wat we van Volvo kenden en het nieuwe strakke design sloeg aan bij het publiek. De V90 kwam er als productieversie van de Concept Estate en nam die stijl over.

Volvo V60 2018

Het is dan ook niet verwonderlijk dat Volvo voor de vormgeving van de V60 ging kijken naar zijn grote broers. Thor's Hamer komt terug in de LED-koplampen, de achterklep heeft dezelfde oplopende achterlichten; een erfenis van de Volvo 850 uit de jaren 90. De hoek in de elektrisch openende kofferklep is echter een stuk stomper, zodat je ondanks de kortere afmetingen toch nog voldoende bagage weggestopt krijgt. Met 529 liter heb je niet te klagen.

zweedse huisstijl

Het interieur van de Volvo V60 onderscheidt zich nog minder van dat van zijn grotere broer dan het exterieur. Al vergaten ze wel de tweeter van het audiosysteem mooi te integreren. Zo blijft er nu een blob achter op het dashboard. Eentje met een aluminium accent, maar nog altijd een blob. Dat vloekt wat met de digitale tellerpartij voor je neus en het een tweekleurig stuurwiel. Lekker zittende Zweedse zetels, een verticaal geplaatst aanraakscherm, waarover je kan swipe'n om nog meer data weer te geven.

Volvo V60 2018

Zweeds als Volvo is, heb je ook stuurverwarming, in drie standen dan nog wel. Al zorgt de hoogste stand zelfs aan het einde van het jaar al snel voor zweetpollekes. Die extra verwarming gaat ook achterin verder, merkten we op toen onze passagiers na een lange dag rondwandelen instapten en verrukt uitriepen dat er ook achteraan zetelverwarming voorzien is. Goed gedaan, Volvo, de achterbank lag al snel gezellig weg te doezelen onderweg naar huis.

laatste der diesels

Starten doe je zo'n Volvo tegenwoordig door een draai te geven aan de knop in de middenconsole. Had Saab nog bestaan, ze waren jaloers geweest op de positie van die knop. Wij reden voor de gelegenheid met een D4 dieselmotor. Dat is geen unicum, maar het is een uitstervend ras. Volvo maakte namelijk bekend binnenkort geen diesels meer te willen verkopen en voegde de daad bij het woord door de S60 - het sedanbroertje - direct zonder diesel in het aanbod te lanceren.

Voorlopig gaat onze motor nog nergens heen zonder de hele auto mee te nemen. De 190 pk sterke tweeliter diesel kwijtte zich dan ook goed van zijn taak. Het zou wat minder luidruchtig mogen wanneer we hem op zijn staart trappen maar je kan hem niet verwijten lui te zijn. Nochtans is de achttraps automatische versnellingsbak geen hulp als het op vinnigheid aankomt. De bak reageert traag en zelfs in de dynamic-stand heb je niet het gevoel dat alles snel schakelt. Da's jammer, want de Volvo V60 rijdt op zich wel dynamisch.

Volvo V60 2018

Dynamisch in die zin dat we niet zouden verwachten van met een middelgrote Volvo die woorden in de mond te nemen. De relatief lichte structuur van deze nieuwe generatie zorgt er mee voor dat deze V60 beter stuurt dan zijn voorganger. Snediger dan zo'n V90 ook, dat model gooit met zijn ruimere afmetingen dan ook minstens 50 kilogram extra in de schaal.

veilige volvo

Standaard voorziet de V60 rijstrookassistentie en enkele hulpmiddelen die je allerlei aanrijdingen helpen te vermijden, net als een vermoeidheids- en verkeersbordherkenning. De optionele Pilot Assist, dat de Volvo semi-zelfstandig op snelwegen laat rijden, werd verbeterd: het houdt meer rekening met navigatiedata om de reacties in bochten natuurlijker te maken. Een systeem dat in de praktijk vloeiend werkt.

Volvo V60 2018

Volvo zou Volvo niet zijn als ze niet zouden pronken met allerlei veilgheidssnufjes. Was de vorige S60/V60 nog kop van jut bij de tests met de pre-crash systemen, dan hebben ze dat nu bijgewerkt. Rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning - al is die niet altijd mee met de borden langs de weg - en een optionele Pilot Assist zijn de belangrijkste. Die laatste kan autonoom je wagen op de weg houden en gebruikt de informatie uit de navigatiekaarten om de rijbewegingen vloeiender te maken. Lees: in de bocht op de snelweg in Kontich word je niet meer van de ene kant in het rijvak naar de andere gepingpongd als je het stuur even loslaat.

groter en duurder

Volvo bouwt de V60 in Gent. En vanaf 34.950 euro bouwen ze hem daar ook voor jou. Dan krijg je een manuele D3 mee, voorzien van 150 pk en de basisuitrusting. Onze D4 Geartronic was er echter eentje van het Inscription-niveau. Dat wil zeggen dat hij bovenaan het gamma zit en een pak meer spullen standaard meekrijgt maar dat heeft ook zijn effect op de prijs. Zo betaal je 48.300 euro zonder opties. Prijzen waar ze bij Mercedes en Audi niet van achterover vallen, al hebben ze daar wel een gelijkaardige motorisatie voor een goeie 4.000 euro minder. Zonder opties, uiteraard. Maar dan heb je wel een auto die binnenin een stuk kleiner aanvoelt en is. Wil je hem zoals op onze foto's, dan leg je daar 70.290 euro voor op tafel.

Volvo V60 2018

conclusie

Dat oogt best lekker, zo'n V60. En je zou denken dat het aanpassen van de V90-looks een nadelig effect heeft maar het wordt er eigenlijk beter op. In die mate zelfs dat je je gaat afvragen of de V90 wel echt in de catalogus moet blijven staan. De Volvo V60 rijdt snedig maar heeft alleen die automaat wat tegen. Maar laat die frustratie van je afglijden wanneer je je realiseert hoe mals die lederen zetels eigenlijk zitten.

Specificaties

Motor

2.0 turbo diesel, vier-in-lijn

Vermogen

190pk

Koppel

400 Nm

Overbrenging

Geartronic achttraps automaat, dubbele koppeling

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 639 kg

Topsnelheid

220 km/u

Prijs testwagen

€ 70 290.00

Prijs basismodel

€ 48 000.00

0 tot 100 km/u

7.90 sec

Gemiddeld testverbruik

6.50 L/100km

Min. kofferinhoud

529 L

Max. kofferinhoud

1 364 L

CO2-uitstoot

119 g/km

BIV

€ 678.00

Rijtaks

€ 490.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Jos D. 18:14
afbeelding van Jos D.

70.000 € voor een Volvo break met een ordinaire 2-liter 4-cylinder diesel wordt hier zonder verpinken vermeld. En enkele weken terug stelden jullie vraagtekens bij de 50.000 € voor de DS7.
Van enige journalistieke ernst is hier nog weinig te merken.

Wim 09:52
afbeelding van Wim

idd, enorm veel geld voor een V60, Autofans is natuurlijk niet één meesterbrein dat altijd perfect alles onder "controle" heeft. Als Sven in zijn test geen aandacht gaat aan de prijs van de testwagen en Yves wel in zijn DS dan is dat zo. Iedere journalist heeft zijn eigenheid en dat moet ook zo blijven.

Jp pitoe 15:46
afbeelding van Jp pitoe

Volvo is een ongeneeslijke ziekte, eens dat je die gewoon bent blijf je hangen (zeker na 30 jaar 240 op lpg)

GLENN 21:35
afbeelding van GLENN

Persoonlijk vond ik de oude v60 een betere Volvo. Comfortabel en rustgevend. De nieuwe probeert meer Duits te zijn, maar ik denk dat enkel journalisten daar zitten op te wachten, niet de gemiddelde Volvo koper :-)

Mathieu 13:21
afbeelding van Mathieu

Gewoon allemaal véél te duur als je "maar" een particulier bent.
En al héél dom als je deze de wagen nog met een dieselmotor zou kopen.
Binnen een paar jaar is deze versie helemaal niets meer waard.

andre123 15:54
afbeelding van andre123

hoe vaak je ze ook verwittigd,de echte dieselfans zullen volharden tot de laatste diesel verkocht is.
mss bijhouden tot over 30 jaar,"een van de laatste volvo diesels" als oldtimer......

Vincentva 20:47
afbeelding van Vincentva

70.000 euro? dat is gewoon krankzinnig

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws