Rijtest: Peugeot 508 SW GT 1.6 PureTech 225 EAT8 (2019)

Peugeot 508 SW GT review rijtest 2019 Autofans

Peugeot mikt met de nieuwe 508 volop op de fleetmarkt. Dan kan je maar beter een stationwagenvariant aan bieden. Tijd dus voor de 508 SW! We reden 'm met een fleet-onvriendelijke 225 pk sterke benzinemotor. Al zit daar een reden achter...

Moeten we Peugeot geloven, dan kijk je hier naar hét alternatief voor de Skoda's Superb Combi en Volkswagens Passat Variant van deze wereld. Bij een eerste aanblik spreken we dat alvast niet tegen. Want de 508 SW moet wel een van de mooiste vormgegeven stationwagens van het moment zijn. Een verademing in een zee van crossovers en pseudo-SUV's.

Franse kunst

Laat de 508 SW dan ook het finale antwoord zijn op de vraag waarom stationwagens altijd mooier zullen zijn dan crossovers. Met zijn shooting brake-allures en frameloze ramen is dit een auto waar je nog eens terug naar kijkt als je 'm parkeert. Iets dat je zeker niet deed bij de vorige generatie 508 en ook niet bij een Nissan Juke.

Peugeot 508 SW GT review rijtest 2019 Autofans

De typerende lichtgevende klauwen op de snuit staan beter op deze station dan op de berline en de dikke zwarte streep op de kofferklep geeft de 508 SW iets sinister. Al zouden we wegblijven van de rode kleur en opteren voor donkere tinten. Het gaat de stationwagen goed af.

i-Cockpit

Van zijn sedanbroer neemt de stationwagen - uiteraard - het dashboard over. Een fraai exemplaar. Dat eerder thuis hoort bij een Duits merk, dan bij een Fransoos. Toch geeft het petieterige stuurtje meteen weg dat dit een Peugeot is. je houdt er van, of je vindt het helemaal niets. Idem voor de i-Cockpit, Peugeots visie op een head-updisplay. Alleen is dat geen klassiek systeem dat tegen de voorruit schijnt. Nee, Peugeot tilt gewoonweg de gehele instrumentencluster naar boven.

Peugeot 508 SW GT review rijtest 2019 Autofans

Het maakt dat het interieur van de 508 er eentje is voor de "eerste indruk". Want ga je wat dieper rondneuzen, dan vind je her en der materiaal- of afwerkingskeuzes die meteen terug doen denken aan het Peugeot van weleer. Open de klep voor het vakje in de middentunnel maar eens. De verlichting daarin lijkt los vanuit de koffer gegrepen. Kleine details die de droom even doorprikken.

Laaddrempelig

Nu goed, hoe is het vertoeven in het interieur van de 508 SW? Niet onbelangrijk natuurlijk. De GT pakt alvast uit met lekker zittend meubilair. Of je daar ten volle kan genieten op de achterbank is afhankelijk van je hoogte, want die aflopende daklijn heeft gevolgen voor de aanwezig hoofdruimte. Het is niet dramatisch maar heb je grote kinderen thuis, dan is het toch eentje om rekening mee te houden.

Peugeot 508 SW GT review rijtest 2019 Autofans

Kinderen, dat is natuurlijk ook hobby's. Waardoor je het nodige gerief kwijt moet kunnen in de koffer. Die meet standaard 530 liter. Een cijfer waar Volkswagen Passat Variant en Skoda Superb Combi eens smakelijk om lachen, een BMW 3 Reeks Touring en Audi A4 Avant zet je er dan weer mee in hun onderbroek. Daarnaast; de laaddrempel is laag, breed en praktisch. Daar verdient de Peugeot ook punten.

GT? Weg ermee!

De Peugeot 508 SW is dus knap gelijnd en praktisch. Verkocht! Toch? Laat ons misschien toch eerst wat woorden vuil maken over het rijgedrag. De 508 SW is gezegend met een puik chassis dat deze station omvormt tot een kilometervreter. Goed gedempt - zelfs met grote velgen - en veilig afgesteld. In deze GT weet de aandrijflijn echter geen aangename indruk te maken.

Peugeot 508 SW GT review rijtest 2019 Autofans

Te beginnen met de 1.6 turbobenzine. Een blok dat op zichzelf weinig joi de vivre weet op te wekken. Zo zit het vermogen hoog in de toeren maar heeft het blok geen plezier om die hoge toren op te zoeken. Met 225 pk zou je denken vermogen zat te hebben... alleen stelt het koppel van 300 Nm wat teleur. Versterkt door de 8-trapsautomaat. Die lijdt sinds de overgang naar de nieuwe testcyclus in Europa (WLTP) aan een vorm van vroegtijdige dementie om het verbruik in de emissietest te temperen. Goed op papier, amper plezier in de realiteit. Mag het een troost zijn: Ook VW, Audi, BMW en Jaguar kampen met dit probleem.

Hybrideverlossing

De oplossing moet je dus gaan zoeken in een andere vorm van versnellingsbak of... aandrijflijn. Laat daar de reden achter deze test naar boven komen. Deze GT-variant met 225 pk moet namelijk binnenkort zijn ruimte op de ladder delen met de 508 HYBRID. Technisch gezien gaat het dan over een plug-inhybride die dezelfde benzinemotor gebruikt, het vermogen reduceert naar 180 pk en via een elektromotor het vermogen terug opdrijft naar 225 pk.

Peugeot 508 SW GT review rijtest 2019 Autofans

Klinkt onnodig complex maar die elektromotor zorgt er voor dat er naast de 300 Nm koppel van de verbrandingsmotor ook nog eens 60 Nm elektrisch koppel naar de voorwielen kan gestuurd worden. Via een specifieke plug-in-automaat met 8-trappen. Waardoor Peugeot in één klap de grote pijnpunten van de huidige GT aan pakt: Meer koppel, betere automaat.

Stationprijzen

Het maakt deze klassieke GT wat een vreemde eend in de line-up. Want de 508 SW is beter af met een diesel of met een plug-inaandrijving. Nu goed, stel dat je toch per se voor deze GT wil gaan. Dan zal je met minstens 45.596 euro over de boeg moeten komen. Een basisvariant van de 508 Station is er evenwel vanaf 31.233 euro.

Peugeot 508 SW GT review rijtest 2019 Autofans

Wij zouden alleszins - net zoals hoogstwaarschijnlijk de zakelijk klanten - voor de 508 SW HYBRID gaan. Die start aan 43.640 euro en na wat opties tikt die af op 51.129 euro. Veel geld voor een Franse stationwagen... maar de 100% aftrekbaarheid maakt het terug interessant.

Conclusie

Zo goed de 508 5-Deurs, zo goed de 508 SW. Met daarbovenop meer kofferruimte. De GT is echter een verloren zaak. Met een holle aandrijflijn en onaantrekkelijke waardepropositie. Waardoor de 508 SW het best tot zijn recht komt als plug-inhybride... of als diesel.

Peugeot 508 SW GT review rijtest 2019 Autofans

Specificaties

Motor

1.6 turbobenzine, vier-in-lijn

Vermogen

225pk

Koppel

300 Nm

Overbrenging

8-trapsautomaat

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 406 kg

Topsnelheid

245 km/u

0 tot 100 km/u

7.40 sec

CO2-uitstoot

132 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Carlos 12:16
afbeelding van Carlos

Wel soms in het rood gaat het goed af maar enkel met zwarte velgen.
Anders in het zwart, grijs of de donkere appelblauwzeegroene :-).

Mathieu 12:38
afbeelding van Mathieu

Hoe "slecht" rijdt die aandrijflijn dan? Want de specificaties met 7.4sec van 0 naar 100 vind ik niet slecht. Moet je echt doorduwen om vooruit te komen onder bvb de 3000tr/min? En wat met een tussensprint?
Natuurlijk zal een hybride met beter automaat ook beter rijden.

Yvesw 13:38
afbeelding van Yvesw

Die sprint naar 7.4 seconden doet 'ie (in Sport) met het gekrijs van een gemartelde motor. Los daarvan... het is bij hernemingen dat deze automaat tergend traag uit de hoek komt.. en soms blijft hij dan weer veel te hoog in de toeren hangen voor er wordt doorgeschakeld. Het is een frustrerend stukje tech aan boord van deze GT. Bij normaal rijden valt het mee, maar de werking is op z'n minst "apart" te noemen.

Of zoals Britse collega's het mooi wisten te verwoorden; "Het is een automaat met 8 versnellingen die denkt dat hij er maar 3 heeft en ze dan nog niet weet te vinden".

Mathieu 12:22
afbeelding van Mathieu

Dag Yves, dat verklaart alles :-)

Joris 20:28
afbeelding van Joris

Franse diesels zijn super en zeker aan te raden in zo'n grote en zwaardere wagen!

Dave 12:23
afbeelding van Dave

Ik heb er in gereden (in de GT benzine met 224 PK) en had veel nervositeit verwacht, maar niets van dat alles. Ik vond 'm heel relaxed rijden (net als de 180 PK uitvoering overigens).

Ik vind het een hele fijne reisauto (en bestuurdersauto) die strak stuurt, heerlijk strak geveerd is (maar goed met drempels omgaat), heel goed zit (op het alcantara), die lekker snel is (als het nodig is) en die echt goed schakelt. Dankzij de flippers aan het stuur, kun je gemakkelijk zelf schakelen, maar ik heb dat nergens nodig gevonden. De GT staat bij mij op stip op 1 als mijn volgende auto (in juni 2020). Niet goedkoop, maar héél erg compleet.

(het is overigens 124 g/km CO2 uitstoot (en niet 132 g/km))

Pim Pimmans 06:33
afbeelding van Pim Pimmans

Het is jammer dat deze auto enkel in de “fleet” gaat verkopen. Particulier is er geen publiek voor ( ik werk veel samen met een dealer, vandaar deze uitspraak). Daar blijven de Duitsers heer en meester want zeg nu zelf voor dit bedrag zit je in het vaarwater van de grote 3 ....

Uw reactie