Rijtest: BMW X5 30d xDrive (2019)

De speeltijd is voorbij, tijd voor de grote jongens in SUV-land. En daar hoort de X5 van BMW zeker bij. Een imposant voorkomen, genoeg ruimte voor een verhuis of enkele kinders op de achterbank. Maar waar maakt hij het verschil tussen die hele meuk van grote SUV-rakkers?

Want ziet het er allemaal zo veel anders uit dan een Hyundai Santa Fe of een SsangYong Rexton? Van buitenaf misschien niet, waar de ‘bimmerboys’ hier onmiddellijk elders zullen gaan lezen. Maar toch: we zitten in het premium-segment met BMW dus er moet wel wat anders, beter of luxueuzer zijn?

De SUV-lijn

Qua exterieur vinden we in dit type bij elk merk quasi dezelfde lijn in termen van koetswerk. Een verhoogde cockpit, lange robuuste snuit en een afgevlakte achterzijde. En dat is bij één van de oervaders nog steeds niet anders: immer herkenbaar en geen echte excessen.Toch staat hij op een nieuw chassis: het nieuwe CLAR-platform dat zowat de passe-partout van het merk is en daardoor met het huizen van wat meer of minder lengte geen problemen lijkt te hebben. Wat ervoor zorgt dat de vernieuwing ook in de afmetingen zit: een verbreding van 6,6 centimeter en een uitrekken van een kleine 3,6 centimeter. De hoogte mag een kleine duimbreedte van net geen 2 centimeter meer hebben. En zo komen we samen met alle vernieuwingen bij een plus 2.000 kilogram aan gewicht uit voor eender welke nieuwe X5 uitvoering. Gaatjes verspringen in de riem dus…

Qua looks vernieuwen volgt ook BMW de trends: de lichtbakken worden smaller getekend, afstappend van de gekende L-vorm achteraan en de grille vooraan wordt groter. Alhoewel ze bij BMW nog net een stapje verder gaan in het rekken van die grille tot een hekwerk waar je bijna half je tuin mee zou kunnen afsluiten in termen van overdrijven.

Een ander deel van zijn detail en opsmuk rondom moeten we nog steeds gaan zoeken bij de luchthappers: onderaan de voorbumper met functie terwijl het net achter de voorste spatborden enkel de esthetiek mag dienen. Allemaal mooi sportief, maar nog steeds halftijds ‘fake news’ dus. Zowel voor als achter is de X5 bodemgewijs uitgerust met ‘pantserplaat’ mocht er toch ruig werk verwacht worden.

Instappen moet net niet aan een aanlegsteiger maar vergt toch wat klimpraktijken. De in chroomlook verwerkte instaptrede ligt wat hoger dan verwacht en is nogal ruim verwijderd van elke stoel. Maar we moeten er niet over zaniken, het geheel ziet er stijlvol uit. En het oogt vooral multi-inzetbaar voor elke taak: sportief, comfortabel of werkbeest.

Instant ‘Pimp my Ride’

Qua rijgedrag moet het gezegd: de eerste impressie is alsof je een boot vaart. Het sterk aanwezige zicht op de motorkap helpt hier niet. Het stuurgedrag is wel mooi direct en begeleidt subliem. Oneffenheden worden mooi geëgaliseerd door de aanwezige luchtvering. Toch blijf je altijd het gevoel van grootte met je meedragen tijdens het rijden. Iets waar bijvoorbeeld een Audi Q8 met een plus aan lengte en dezelfde breedte beduidend minder deze indruk wekt.

Maar niet getreurd, motorgewijs maakt de xDrive 30d veel goed. De 8-traps automaat werkt subliem: zonder toerenteller of het motorgeluid zou je bijna denken dat dit een elektrische variant is die zonder schakelen verder boort in zijn vermogen. En qua voorhand vermogen voelt de X5 al zeker niet als de Titanic maar eerder als een uit-de-weg met zijn 265 pk en 620nm aan koppel die je vlotjes op snelheid brengen. Dit alles doet hij wel met een reëel verbruik van om en bij de 8,5 liter gemiddeld en niet met de beloofde 6,5 liter aan dieselvocht.

Deze drieliter zescilinder met enkele turbo lijkt dus alles wat je nodig hebt. Want hij moet echt niet veel onderdoen voor zijn grotere broers. Qua sportieve prestaties sprint hij van nul naar honderd in 6,5 seconden, net iets meer dan een seconde trager dan pakweg een X5 M. Zo wordt het bijna een ik-weet-geen-blijf-met-mijn-centen als je voor de duurdere M-variant mocht kiezen. Maar als uitpakken met een quad-turbo of 400 pk in plaats van 265 stuks je ding is, doe gerust. Wij kwartetten nog altijd graag met een simpel kaartspel, vanwege geldgebrek. Zit je toch in met het klimaat kan je nog altijd aan de benzine met de 340pk sterke xDrive 40i met een CO2-uitstoot van om en bij de 200 g/km. Een goede 30 g/km meer gepuf dan de diesels, iemand?

De xDrive kan met de klik van een knop vier centimeter opwaarts of neerwaarts waardoor ‘modderbrakken’ wat makkelijker wordt. Mede bijgestaan door de 'all terrain’ functie waardoor de achteras net iets beter zijn best doet qua rolstang-prestaties en je nog meer grip geeft eens je het asfalt verlaat. Hierdoor wordt al die sportiviteit en luxe in een handomdraai, of beter gezegd: in enkele vingerklikken, omgezet in een heuse vierwielaangedreven offroader. Alhoewel hij toch stukken vaker op de baan gespot zal worden.

Nerdy-tech-talk

Het mag niet mankeren op dit schapje van mogelijkheden: de X5 zit boordevol snufjes. Van een 360° graden camerasimulatie tot een overvloed aan data gepresenteerd via het grote iDrive 7 infotainment scherm: makkelijke internetverbinding voor het aflezen van het weerbericht of het nieuws tot en met grafische voorstellingen van aanwezige g-krachten en newtonmeters bij elk koppel, noem maar op…

De Lane Assist helpt je mooi tussen de witte lijnen te blijven, verwittigt je op tijd om het stuur over te nemen en zal nadat je in slaap gevallen bent van al dat aflezen van Newtonmeters en G-krachten, eigenhandig tot een veilige ‘full-stop’ overgaan. Hoe dit uitpakt op een snelweg durven we net niet testen.

Niet standaard aanwezig: Apple CarPlay of de Android-variant. Dit lijkt wel een episode van ‘Back to the Future’ wanneer elk ander merk hier net wel op inzet als vernieuwing. Bij BMW blijft het een extraatje dat betaald moet worden. Aanpassingen in bijvoorbeeld volume of dergelijke kan nog steeds met gesture control; handbewegingen die je net voor het scherm uitvoert. Alhoewel dit nog steeds een gestotter van jewelste lijkt. Het navigatiesysteem blijkt dan weer wel heel toegankelijk met het eigenhandig schrijven van letters op de bedieningsknop ter hoogte van de middenconsole.

De dashboardcluster is tegenwoordig volledig digitaal. Navigatie kan zowel ook hier weergegeven worden als in de ‘echt’ ruime head-up display. Maar alles is weinig aanpasbaar naar persoonlijke indeling zoals dat bij sommige andere merken al wel kan.

Een echte autosleutel is overbodig geworden. De nieuwe X5 wordt geleverd met digitale sleutel maar er kan geregistreerd worden via je mobiele telefoon die vanaf dan dienst doet als opener voor portieren of opstarten van de wagen. Innovatief toch? Wel zien dat de batterij van je mobiele telefoon altijd opgeladen is want anders ‘bel’ je toch nog een taxi. Maar met welke gsm...?

tweedelig happen

En of het wat comfortabel vertoeven is in zo’n X5? De gekende luxe van BMW is aanwezig zodra je het portier opent. Zetels zitten algemeen rugvriendelijk en met groot comfort. Vooraan is de zijsteun elektrisch aanpasbaar, buigen en plooien kan zo goed als in alle richtingen die een stoel maar uit kan. Beenruimte heb je overal met overschot. Het laadvolume van de kofferbak is uitbreidbaar van 650 naar 1870 liter met de achterbank omlaag en dus zeker ook goed te noemen. De toegang tot de koffer is vanaf nu met deuren die tweedelig automatisch open kunnen.

We kunnen er niet vanaf dat de afwerking met leder en hoogwaardig materiaal rondom mooi en stijlvol is. Moet toch even gezegd in een zo goed als perfect en strak interieur dat de speakerplaat in eenvoudig zwart plastic op het dashboard bovenaan toch wel een stijlbreuk is met al de rest en wat goedkoop opvalt.

Conclusie

Voor een startprijs van om en bij de 71.000 euro zonder opties voor deze geteste xDrive 30d kom je natuurlijk zoals vermoed ook al bij een premiumbedrag uit. Wil je nog wat toeters en bellen gaat het al snel omhoog om zo tussen de 80 a 90 euroduizenders uit te komen. Of deze vernieuwde X5 dit waard kan zijn is natuurlijk geheel aan de consument. Zonder naar budget te moeten kijken is het natuurlijk een fantastische wagen vol met technische snufjes en leuk dynamisch rijgedrag. Terug op de goede weg zoals ooit ontworpen om in verschillende disciplines thuis te zijn: sportief, comfort en all terrain.

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
tomtom 21:30
afbeelding van tomtom

Diesel is dood, waarom geen rijtest van de benzine of benzinehybride versie?

EDIT: om de non-believers maar voor te zijn.
* Een X5 30d (X-drive en S-drive) vanaf 2016 en nieuwer geeft op spritmonitor.de een gemiddeld verbruik van 8,98L/100km.
* De X5 40e (benzinehybride) vanaf 2016 en nieuwer geeft op spritmonitor.de een gemiddeld verbruik van 7,94L/100km.

Niet vergeten dat benzine ~10,4% minder energie per liter bevat en tevens even veel minder CO2 uitstoot per liter. Dat is dus een efficiëntie van 24,9% hoger voor de benzinehybridewagen dan voor de dieselwagen!

En dan blijven er mensen beweren dat voor zware wagens of lange afstanden een dieselmotor nog steeds beter is voor verbruik en CO2-uitstoot dan een benzinehybridemodel. Achterhaalde kennis noemt men dat.

Sven 10:02
afbeelding van Sven

Een redelijk eenvoudig antwoord op de testvraag: Er werd ons in eerste instantie enkel een X5 30d en een X5 M50d aangeboden. Deze keer hebben we gekozen voor de burgerlijke versie van beide. Mocht er tijd overschieten in onze testplanning dan is een test met de benzine of hybride in de toekomst niet uitgesloten.

alain 22:27
afbeelding van alain

Hoe kortzichtig, je moet ook nog het elektrisch verbruik en de bijhorende CO2 uitstoot voor de productie van deze elektriciteit bijtellen. Bovendien is de dieselreiniging tegenwoordig stukken efficiënter dan 5 jaar geleden!

4g63 08:50
afbeelding van 4g63

Statistieken en cijfers, zet 2 wiskundige bij mekaar en ze komen niet altijd met dezelfde conclusie, raar, want een lotje uit de loterij zijn statistieken niet echt, ben gelukkig geen wiskundige, en mijn beroep heeft niks met auto's te maken maar Alain heeft een punt, en zelfs meer dan één, heb er zelf nog ;)
3 liter diesel V6 en 2 liter benzine V4 en toch verbruikt diesel maar 1 liter meer en dit zonder elektr hulp.
(Diesel heeft dus 10 liter, dus nog is: 10 liter meer ruimte om brandstof te laten ontploffen)
Dieseltje doet het dan ni slecht en dan blijf k nog bescheiden.
Met beide zelfde cm3 om brandstof in te laten ontploffen en hetzelfde aantal ruimtes waarin dat gebeurd heb je misschien andere cijfers, da 's bijna een natuurwet, net zoals de natuurwet dat diesel zuiniger is, OK, minder krachtig heb je gelijk in, maar een natuurwet over zuinigheid van pakweg 80j omzeil je niet efkes.
Nog een natuurwet: trap diesel op z'n staart en hij verbruikt meer, trap benzine op z'n staart en hij verbruikt vlotjes het dubbele of drie dubbele. Zeker in zwaardere koetsen worden de verschillen dan groter.
Men heeft qua drukken en verhouding wat je laat ontploffen verfijnt en men is in de buurt van het verbruik van diesel gekomen dat wel.
Klein detail: elektrisch en waterstof hebben dit ook, grotere vermogensvraag, veel groter verbruik tov prestaties. 'k Keur dat ni af, maar is nu eenmaal zo.

JRE 10:50
afbeelding van JRE

Ik heb drie maal geprobeerd om de argumentatie te volgen, maar dat is echt niet gelukt. Cilinderinhoud, vermogen, gewicht, natuurwetten, ... het heeft allemaal wel met elkaar te maken, maar dit is niet hoe het werkt.

Ik was voornamelijk geïntrigeerd door de vermelding van de V4 in de X5.

4g63 12:17
afbeelding van 4g63

Diesel in dit geval is zes cilinder met 3000cm3 inhoud (3 liter dus) benzine hier 4 cilinders en twee liter inhoud, nu beweren dat diesel meer verbruikt is dus niet de juiste vergelijking. Als het bijv een V6 diesel en een V6 benzine hebt gaat de vergelijking iets logischer op. Verschil was hier 10 liter ts benzine en diesel, da's al een potente benzine motor verschil. Beweren dat benzine zuiniger is gaat hier dus niet op.
En dan zit het duwtje van de elektr motor er niet bij, bij de benzine dan.

4g63 12:59
afbeelding van 4g63

Zeg niet dat 'tomtom' z'n verbrijkscijfers niet kloppen, de X5 benzine hybride is idd wsl zuiniger dan de X5 diesel maar diesel afschrijven als achterhaald, voorbij gestreefd, k weet ni; mss als dieselgate er niet was geweest de hybride tech bij diesels in Europa bij diegene die niet kapot te krijgen diesels ontwikkelen nu veel verder stond, met wellicht veel betere verbruikscijfers dan benzine hybride.

Menck 21:46
afbeelding van Menck

Diesel is zo dood nog niet en een benzinehybride verbruikt alleen op papier minder.
Vandaag durven veel mensen geen nieuwe dieselauto meer kopen, omdat ze bang zijn er niet meer in Antwerpen, Brussel of andere lage emissiezones mee te mogen rijden. Dat is onzin, en wel hierom:

Alle vandaag nieuw verkochte dieselauto’s voldoen aan de Euro 6-norm. Die is bijzonder streng voor wat betreft de uitstoot van zowel roet als NOx en andere vuiligheid. Zo streng zelfs, dat alle huidige Euro 6-diesels even proper (of zelfs properder) zijn dan Euro 6-benzinemotoren.
Er is dus geen objectieve reden vast te stellen om die auto’s uit te sluiten. Door beslissingen door en uitlatingen van politici zonder kennis van zaken wordt diesel vandaag echter overal in een slecht daglicht gesteld en merken we een sterke terugval in de verkoop van nieuwe auto’s met een dieselmotor.
Jammer, want zonder die diesels, die door hun lagere verbruik en CO2-uitstoot noodzakelijk waren om de klimaatdoelstellingen van de Europese Unie te bereiken, zal het klimaatobjectief van 95g CO2 gemiddelde uitstoot per nieuw verkochte auto in 2021 onmogelijk gehaald kunnen worden. Laten we dus niet meeheulen met de wolven en even objectief naar de zaken kijken.
Diesel is voor wie meer dan 25.000 tot 30.000 kilometer rijdt, afhankelijk van het gekozen model en zeker bij grotere auto’s, nog steeds de aangewezen brandstof. Zelfs met de hogere dieselprijs aan de pomp compenseer je –als je voldoende rijdt- nog altijd de meerkost bij aankoop en aan de pomp door het lagere verbruik van een moderne diesel.
Toch twijfelt zo goed als iedereen, misleid door wat er allemaal wordt verteld. Want je mag met zo’n diesel toch de stad niet meer in binnen een jaar of twee, drie, neen?
Neen, dat klopt dus niet. Hoewel de meeste mensen dat wel denken. Wist u dat een Euro 6 diesel, de auto die je vandaag dus nieuw kan kopen, zelfs in 2030 zonder enig probleem de Antwerpse, Brusselse of (vanaf 2020) Gentse Lage Emissiezone in mag? Kijk het gerust zelf na op emissiezone.be.
De gemiddelde gebruiksduur van een auto in ons land is 7 jaar. 2030 is nog elf jaar van vandaag verwijderd. Er is dan ook geen enkele reden om vandaag om die reden geen diesel te kopen. Laat u dus niet misleiden en neem een verstandige beslissing. Diesel voor wie veel rijdt, benzine, hybride of zelfs elektrisch voor wie minder rijdt. Elke nieuwe auto die een oude vervangt draagt trouwens hoe dan ook bij aan een verlaging van de uitstoot, door de veel strengere normen waar alle nieuwe auto’s aan moeten voldoen.

Meer informatie over de Antwerpse Lage Emissiezone vind je op slimnaarantwerpen, en over de Brusselse Lage Emissiezone op lez.brussels. Meer over de Lage Emissiezone die in 2020 in Gent wordt ingesteld vind je op de website van de stad Gent. Voor een algemeen overzicht kan je kijken naar emissiezone.be.”

Steven 00:07
afbeelding van Steven

Die zuinige hybride-benzine, hoeveel watt batterij heeft die verbruikt.
Hoeveel heeft die aan elektriciteit gekost voor die 100 km ondersteuning?
Hoe werd die elektriciteit opgewekt?
Voor hoeveel extra gewicht zorgt die batterij?
Hoeveel kost de 40e meer dan de 30d?
Hoeveel zou die benzine verbruiken zonder batterij?

Zowel qua milieu als qua portemonnee een dure grap lijkt me, die 40e.

andre123 08:32
afbeelding van andre123

weer zo een game boy instrumentenbord pfffffffff

Uw reactie