Nu Volkswagen in Duitsland verplicht is om klanten met een sjoemeldiesel terug te betalen, zet het Belgische Test Aankoop druk op een lokaal vonnis. Test Aankoop ziet geen verschil tussen een Duitse en een Belgische VW-bestuurder en dringt aan op een snelle vergoeding voor de Belgische consumenten. Een vergoeding die vlot enkel duizenden euro's bedraagt.
Na een gigantische schadevergoeding in de Verenigde Staten lijkt het er op dat Volkswagen nog niet klaar is met haar verontschuldigingstoer. Die lijkt nu neergestreken in West-Europa. Met dank aan een vonnis van het Duitse Bundesgerichtshof op 25 mei dit jaar. Dat vonnis stelde namelijk dat Volkswagen verplicht wordt om eigenaars met een sjoemeldiesel te vergoeden én zelfs tegen betaling de auto terug over te nemen. Die vergoeding bedraagt in Duitsland 6.500 euro, voor de overname wordt zelfs de totale aankoopprijs (max 31.490 euro) minus een bedrag voor het aantal gereden kilometers betaald.
Nu is het aan ons!
Test Aankoop wil die beslissing van het Bundesgerichtshof gebruiken als drukkingsmiddel om ook in België dezelfde voorwaarden af te dwingen. Het ziet tenslotte geen verschil tussen Duitse en Belgische Volkswagen-rijders. Ter opfrissing: al in 2016 riep Test Aankoop een groepsvordering uit waarin de consumentenorganisatie stelt dat Volkswagen het totale bedrag voor de aankoop van het voertuig moet terugbetalen zonder enige verplichting van teruggave. Hoewel deze eis hoogstwaarschijnlijk wat té extreem is, lijkt de kans steeds realistischer dat er toch een vorm van compensatie uit zal gesproken worden.
België zou echter niet België zijn moest er geen addertje onder het gras zitten. Het Belgische gerecht is zo onderbemand, dat er pas op 14 en 15 februari 2022 pleidooien plaats zullen vinden, zo maar even 8 jaar na de eerste oproep tot vergoeding.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 8 uur geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 1 dag geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden