Land Rover heeft een prototype van de Defender ontwikkelt met een waterstofbrandstofcel. Die Defender op waterstof dient als testbed om te onderzoek hoe het Britse merk haar uitlaatemissies terug kan dringen. Tegen 2036 wil het merk geen emissies meer uit haar auto's zien komen.
Dat het Britse Land Rover altijd wat trager reageert op de wereld rondom het merk is geen nieuw feit. Het heeft er voor gezorgd dat we decennialang van de vorige generatie Defender hebben kunnen genieten. Terwijl verschillende constructeurs in Europa hebben laten weten dat ze volledige emissievrij gaan tegen 2030 zet Land Rover haar deadline een stukje comfortabeler. Want pas tegen 2036 plant het merk uitlaatemissievrije auto's gemeengoed te maken in haar portfolio. Dat dit niet enkel klassieke EV's zullen zijn is nu duidelijk. Want land Rover loenst ook naar waterstof.
Dieselalternatief
Het ontwikkelingsproject dat Land Rover dankzij overheidssteun samen uitvoert met Jaguar gaat door het leven als "Project Zeus". Specifiek gaat het over een Defender met waterstofbrandstofcel. Via de Defender kan er onderzocht worden hoe realistisch een waterstofauto van Land Rover in de toekomst kan zijn. Ralph Clague, afdelingshoofd van Hydrogen & Fuel Cells bij Jaguar Land Rover, ligt alvast toe: "We weten dat waterstof een rol moet spelen in de toekomstige motorenmix voor de hele transportsector. Naast elektrische wagens op batterijen biedt het een andere emissievrije oplossing voor de specifieke capaciteiten en vereisten van het Jaguar Land Rover-gamma."
Waterstofauto's, ofte FCEV's, wekken elektriciteit op via waterstof om elektromotoren aan te drijven. Het voordeel van waterstof is de snelle tanktijd tegenover klassiek laden en een minimaal verlies van range bij lage temperaturen. In die zin is het een interessant alternatief voor de veelrijders die nu diesel tanken. De nadelen zijn momenteel de zeer energie-intensieve productie en de exuberante kosten van de tankstations. Eind dit jaar zal Land Rover haar tests starten met de Defender FCEV.
Recente reacties
Dacia Duster krijgt nog dit jaar gezelschap van zevenzits ‘Bigster’
Is de bigster ook verkrijgbaar in een vijfzitter,voor meer bagageruimte te hebben? Mvg Dave
Door Muller dave 1 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Ik heb een vennootschap en rij elektrisch... De wagen laadt ik thuis op en kreeg van de overheid...
Door David 1 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Geloof je het zelf? Stroohm wilt dit natuurlijk, want dan kunnen zij dik cashen. Maar dit is...
Door this 1 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Als je geen woekerprijzen hebt bij het openbaar laden (ze bestaan gelukkig), kom je nog steeds...
Door this 8 uur geleden