Wat als... Porsche geen Cayenne maar wel een minibusje op de markt had gebracht? Het klinkt absurd maar het Duitse sportwagenmerk heeft in de loop der jaren alle markten onderzocht. In 2018 kwam het intern op de proppen met de Vision Renndienst, een elektrische busje. Nu trekt Porsche volledig het doek van de stijlstudie.
Vorig jaar al maakte Porsche kenbaar dat het intern een minibusje had ontwikkeld. Echter zorgde corona en de daarbij horende afgelasting van salons er voor dat de Vision Renndienst nergens officieel ingehuldigd kon worden. Daarom heeft Porsche nu besloten meer info uit de doeken te doen. Maak kennis met de Vision Renndienst, een elektrische minibusjes van Porsche. Geen mop.
Sport Tourer
Het idee van deze Vision Renndienst is niet eens zo ver gezocht, want Volkswagen zal volgend jaar de VW ID. Buzz op de markt brengen. Die ID. Buzz is het elektrische alternatief voor de Volkswagen Transporter. Om maar te zeggen dat Porsche een technische basis kreeg om op te experimenteren. Het busje van Porsche is echter niet voor de lokale loodgieter. Nee, de Vision Renndienst was een proefproject van het Duitse sportwagenmerk om te zien hoeveel Porsche-genen ze in een product konden steken dat niet meteen geassocieerd wordt met het merk. Ooit deden ze tenslotte hetzelfde met de Cayenne.
Visueel profiteert de Vision Renndienst alvast van een extreem gestroomlijnde schulp. Zoals wel vaker bij elektrische auto's dicteert de stroomlijn het uiteindelijk design. Toch herken je vooraan knipogen naar de Taycan en co. Met dank aan de koplampen en het sculptuur van de bumper onderaan. Achteraan zien we dan weer geconnecteerde lichten via een lichtstreep én de naam "Sport Tourer" op de bips. Stiekem de échte naam van deze auto moest 'ie ooit in productie zijn gegaan?
5+1
Het uiterlijk was al sinds vorig jaar gekend, het interieur is nu voor het eerst vrijgegeven. Daarin zien we een markante opstelling. Want de Vision Rennsport is een 6-zitter maar niet in de klassieke opstelling. Zo plaatst Porsche de bestuurder centraal. Daarachter heb je twee aparte stoelen en helemaal achteraan een zitbank met plaats voor 3. Twee gigantisch schuifdeuren aan de rechterkant van het busje verschaffen dan weer toegang tot het interieur.
De cockpit lijkt de instrumentencluster van de Taycan over te nemen. Het infotainment wordt dan weer verdeeld over twee schermen langs weerszijden van de chauffeur. Uiteraard schermt deze concept met verregaande vormen van autonoom rijden. Waardoor het niet onlogisch is dat de stoel van de chauffeur richting de cabine kan draaien wanneer zelf sturen niet nodig is. Hoewel Porsche geen motorische details vrij geeft is het interessant om weten dat Volkswagen naar alle waarschijnlijkheid haar ID. Buzz zal lanceren met een accu van maximaal 111 kWh en desgewenst een motor op elke as.
Is dit een toekomst die Porsche moet overwegen?
Recente reacties
Snel wezen: Tesla Model Y vanaf deze vrijdag terug stuk duurder
De Tesla Y, met de Y van yoyo. (Jaja, ik weet dat je jojo met een "j" schrijft.)
Door JL 9 uur geleden
Mercedes VISION EQXX verbruikt 7,4 kWh/100 km, zelfs in de woestijnhitte
En nu dezelfde test bij -5 graag.
Door John 13 uur geleden
Deze elektrische auto’s komen in aanmerking voor de EV-premie van 5.000 euro
De Honda e:Ny1 komt tegenwoordig ook in aanmerking
Door Jan Vanoppen 14 uur geleden
Eerste test: Skoda Superb Combi - Mag het iets meer zijn? (2024)
Je kan letterlijk gewoon de ncap safety ratings hanteren. De passat heeft voor inzittende een 85%...
Door Jordy 19 uur geleden