Gisteren heeft Apple zijn jaarlijkse Worldwide Developers Conference gehouden. Daarbij was er ook plaats voor de nieuwste generatie CarPlay. De grote (r)evolutie? Gebruikers de kans geven om alle schermen in een auto naar eigen smaak samen te stellen. Nou.
Automerken investeren miljoenen (en waarschijnlijk eerder miljarden) in het ontwikkelen van een user interface voor alle schermen in moderne auto's. Daarmee bepaalt het automerk voor 90% hoe alles er visueel uit zal zien. Gebruikers krijgen een streepje vrijheid (lichte of donkere modus, verplaatsen van widgets) maar het gros van de elementen zitten vast. Volgens Apple is het tijd om daar verandering te brengen... met de nieuwe generatie Apple CarPlay.
Tech demo
Die nieuwe generatie is al enkele jaren in de maak, want al in 2022 kondigde Apple deze nieuwe stap aan. Echter was A) de tech nog niet rijp en B) stonden automerken niet te springen om alle controle af te geven. Tijdens de laatste Worldwide Developers Conference van Apple gisteren is duidelijk geworden dat de Amerikaanse techgigant blijft inzetten op verregaande personalisatie.
Net zoals je de interface van je smartphone kan aanpassen qua kleur, teksttype en plaatsing van apps en widgets, wil Apple datzelfde doortrekken naar de meerdere schermen in moderne auto's. Kijk zeker eens naar bovenstaande tech-demo hoe dat er in de praktijk uit kan gaan zien.
Niet voor morgen?
Of en hoe snel deze technologie daadwerkelijk ooit naar een auto komt is niet meteen duidelijk. Verschillende automerken blijven - mogelijks terecht - wat argwanend. Zo liet Mercedes al weten een koele minnaar te zijn van het idee dat klanten hun volledige hyperscreen uit kunnen rusten met wijzers naar eigen keuze. Aan de andere kant hebben zowel Porsche als Aston Martin al laten weten de deur op een kiertje te laten voor Apple.
Recente reacties
Verkoop Tesla Model Y stuikt in elkaar: dit is nieuwe bestseller van Europa
Niet iedereen. De marketingboys snappen er niks van of willen het niet snappen. Kijk naar Dovy...
Door Jos D. 17 uur geleden
Vergeet de R8: Audi RS Q8 Performance is krachtigste Audi op verbranding ooit (2024)
Voor dat geld koop je toch wat leukers op wielen dan zo'n patserbak. Maar ja, ieder zijn goesting...
Door Jos D. 17 uur geleden
Elektrische Cupra Tavascan geprijsd: dit kost de Spaanse Volkswagen ID.5 (2024)
Veel te laat uitgekomen. Kan al aanzien worden als oldtimer aan de snelheid dat EVs evolutie maken...
Door Kevin 1 dag geleden
Elektrische Cupra Tavascan geprijsd: dit kost de Spaanse Volkswagen ID.5 (2024)
Zeker niet, deze auto wordt vervaardigd in China.
Door Tobias 2 dagen geleden