Ouch: "Volkswagen heeft nog 1 à 2 jaar om zichzelf te redden"

Volkswagen problemen

De Volkswagen Groep zit in slechte papieren, maar de realiteit klinkt misschien nog veel erger. Volgens Arno Antlitz, financieel directeur van de groep, heeft het merk nog "één, misschien twee jaar om het tij te keren".

De nakende sluiting van Audi Vorst is een drama voor de Belgische auto-industrie, maar eveneens tekenend voor de crisis waarin de Volkswagen Group zich bevindt. Want buiten Audi Vorst ziet de groep zich ook genoodzaakt om twee fabrieken te sluiten in Duitsland. Eén die auto's bouwt en één die onderdelen voor die auto's bouwt. Het is voor het eerst in de geschiedenis van het merk dat dit zou gebeuren.

Kwart na twaalf

Volkswagen draaide dan ook niet rond de pot tijdens een meeting vandaag in het hoofdkantoor in Wolfsburg (Duitsland) met bezorgde werknemers. Het merk gaat er namelijk vanuit dat het jaarlijks een half miljoen auto's minder zal produceren dan voor de Covid-periode (2020). Dat is het equivalent van twee fabrieken. Vervelender nog, Volkswagen gaat er van uit dat het niet op korte termijn terug de verkoop zal draaien die het in 2019 wist te behalen.

Volkswagen problemen

Arno Antlitz, financieel directeur van Volkswagen Group ziet de toekomst zo mogelijk nog somberder in en zei tijdens de meeting dat het merk nog “een jaar, misschien twee jaar, de tijd heeft om de zaken te keren.” Daniela Cavallo, hoofd van de ondernemingsraad van het bedrijf, zei dat het management van Volkswagen “het vertrouwen enorm heeft geschaad”. Vakbond IG Metall sluit stakingen niet uit. CEO Oliver Blume zegt dat hij er alles aan zal doen om het merk door deze woelige periode te helpen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Johan 19:05
afbeelding van Johan

Misschien moeten ze eerst al eens beginnen om terug de top kwaliteit af te leveren van weleer want de kwaliteit nu laat echt wel te wensen over. Ik hoor heel veel bestuurders die een auto kochten zeggen NOOIT MEER omwille van de vele problemen die ontstaan en de garages die klanten heel hautain behandelen en zelfs in de kou laten staan. On top zijn alle merken en modellen van de groep gewoon veel te duur geworden. Als je dan toch een auto kocht van de groep dan weten ze jou portemonnee wel weer te vinden elke keer als je naar de garage moet, want ook dan rekenen ze stevige woekerprijzen door.... Nee alle merken/modellen van de VW groep zijn al lang geen VOLKS wagen meer... want zelfs de Skoda's zijn vandaag de dag gewoon veel te duur geworden... Ze wanen zich premium merken... als ze het lef zouden hebben een stapje terug te zetten en terug VOLKS WAGENS te worden komen ze het misschien wel te boven... maar ook dan wordt het moeilijk want ze hebben zo enorm hard het vertrouwen geschaad dat het misschien wel al te laat is.... Maar ja wie ben ik, wie zijn wij het gewone VOLK....

this 07:41
afbeelding van this

Zou het niet door Skoda komen? Skoda is al lang niet meer dat budgetmerk. Net wat mooiere auto's, de afwerking (bijna?) gelijkwaardig aan VW en ook een beetje goedkoper. Waarom zou je dan nog voor VW gaan, als je voor de meeste VW's ook wel een Skoda tegenhanger kan vinden.

Jos D. 09:18
afbeelding van Jos D.

Ik zat eens heel even in een Skoda Rapid en vond daar een zeer degelijk afgewerkt dashboard terug. Het zag er ook mooi uit maar dat is persoonlijke smaak.
Diezelfde week zat ik even in een Q4 en dat dashboard zag er nagenoeg identiek en even degelijk uit. Alleen kost die Q4 een pak méér dan de Skoda.

En dan zijn ze bij Audi verwonderd dat de zaken niet zo goed lopen.

John 10:43
afbeelding van John

Dat dacht ik ook. Alleen de offertes vorige maand spraken dat tegen tot mijn grote verbazing.
Een Octavia Combi family kwam op 33.500 (zonder overnamepremie). Een Golf Variant Life buisiness kwam op 31.500. Zelfde motor, zelfde chassis, EN was de Golf beter uitgerust met een groter scherm, navigatie en dode hoek sensoren. De Skoda had wel een paar andere zaken die de VW niet had. Dat prijsverschil had ik niet verwacht. Nadien bracht Skoda de zomerpremie uit waardoor het prijsverschil maar 500€ werd, maar dus nog wel steeds duurder en minder goed uitgerust.
Maar ik heb mijn handtekening niet op de bestelbon gezet, 31.500 euro voor een Golf break vond ik teveel geld.

Mathieu 12:50
afbeelding van Mathieu

Is dat niet ergens een normale prijs de dag van vandaag? Als ik het verslagje lees van de Ford Puma, kom je toch ook al gauw boven de €31000 uit, en voor 155pk moet je nog €4000 bijtellen. Het is misschien wat kort door de bocht, want ik heb de wagens nu niet opgezocht en vergeleken, maar bij VW en Skoda heb je een break, en bij Ford een cross over. Nogmaals, ik heb niet alles zitten opzoeken.

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws