De Volkswagen Groep zit in slechte papieren, maar de realiteit klinkt misschien nog veel erger. Volgens Arno Antlitz, financieel directeur van de groep, heeft het merk nog "één, misschien twee jaar om het tij te keren".
De nakende sluiting van Audi Vorst is een drama voor de Belgische auto-industrie, maar eveneens tekenend voor de crisis waarin de Volkswagen Group zich bevindt. Want buiten Audi Vorst ziet de groep zich ook genoodzaakt om twee fabrieken te sluiten in Duitsland. Eén die auto's bouwt en één die onderdelen voor die auto's bouwt. Het is voor het eerst in de geschiedenis van het merk dat dit zou gebeuren.
Kwart na twaalf
Volkswagen draaide dan ook niet rond de pot tijdens een meeting vandaag in het hoofdkantoor in Wolfsburg (Duitsland) met bezorgde werknemers. Het merk gaat er namelijk vanuit dat het jaarlijks een half miljoen auto's minder zal produceren dan voor de Covid-periode (2020). Dat is het equivalent van twee fabrieken. Vervelender nog, Volkswagen gaat er van uit dat het niet op korte termijn terug de verkoop zal draaien die het in 2019 wist te behalen.
Arno Antlitz, financieel directeur van Volkswagen Group ziet de toekomst zo mogelijk nog somberder in en zei tijdens de meeting dat het merk nog “een jaar, misschien twee jaar, de tijd heeft om de zaken te keren.” Daniela Cavallo, hoofd van de ondernemingsraad van het bedrijf, zei dat het management van Volkswagen “het vertrouwen enorm heeft geschaad”. Vakbond IG Metall sluit stakingen niet uit. CEO Oliver Blume zegt dat hij er alles aan zal doen om het merk door deze woelige periode te helpen.
Recente reacties
Waarom zou je Euro 98-benzine (E5) tanken in plaats van Euro 95 (E10)?
Klopt
Door Mathieu 1 dag geleden
Ouch: "Volkswagen heeft nog 1 à 2 jaar om zichzelf te redden"
Daar ga ik u niet in tegenspreken. Woensdag heb ik de nieuwe Kuga full hybrid gezien bij mijn...
Door Mathieu 1 dag geleden
Fiat legt productie elektrische 500e stil, drie keer raden waarom
Het is dan ook niet bepaald een aantrekkelijke EV. Duur (42kWh - €35k) en weinig bereik (~250km)....
Door Gaëtan 1 dag geleden
Waarom zou je Euro 98-benzine (E5) tanken in plaats van Euro 95 (E10)?
Daar ben ik wel benieuwd naar de onderliggende redenering hiervan, de distributieriem komt toch...
Door Adriaan 1 dag geleden