Toyota wint eindelijk verrekte 24 uur van Le Mans

toyota-le-mans-2018_01

Er rustte een vloek op Toyota in de hoogste klasse van de 24 Uur van Le Mans maar eindelijk keert het Japanse merk als winnaar terug naar huis. Een terechte overwinning... maar ook ééntje met een bittere nasmaak.

Toyota

Maar liefst twintig pogingen had Toyota nodig om bovenaan het podium te geraken van zowat de meest mythische etmaalrace van heel de wereld. Het Japanse merk was dan ook vervloekt, want telkens ze dichtbij kwamen werd er een stok tussen het wiel gestoken. Denk maar aan de editie van 2016, toen Toyota haar ondertussen in de racerij beroemde 23u en 55 minuten van Le Mans reed. Aan de kop maar 5 minuten voor het einde technische problemen.

toyota-le-mans-2018

In 2018 is het dan eindelijk raak. Met een eerste en tweede podiumplaats. Met twee keer de TS050 Hybrid en knallers zoals Fernando Alonso en Sébastien Buemi en Kamui Kobayashi achter het stuur. Alleen is de overwinning misschien minder zoet dan de bitterheid van er jaren altijd net naast te grijpen. Want met het vertrek van onder andere Audi en Porsche was Toyota het enige team met een LMP1 Hybrid op het circuit. Het resultaat?

De concurrentie deed het gemakkelijk met 400 pk minder.

Niet alleen dat maar de concurrenten - Rebellions - deden het met een kleinere benzinetank en sterkere technische restricties. Waardoor de raceteams continu de wagen tot het uiterste moesten duwen terwijl Toyota haar hybridemachines aan een gezapig tempo over het circuit kon sturen. Waardoor deze overwinning eigenlijk geen verrassing is. Al zou niemand ze Toyota durven ontnemen.

toyota-le-mans-2018

De toekomst

Wat Toyota juist van plan is voor de etmaalrace in 2019 is niet geheel duidelijk. Want nu ze de overwinning op zak hebben valt het misschien niet te verantwoorden om nog eens stukken geld te pompen in een race zonder tegenstand. Te meer omdat er tegen 2020 een nieuwe koningsklasse komt die niet enkel een stuk goedkoper is maar ook een set nieuwe regels meedraagt.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
E.P. 18:47
afbeelding van E.P.

Klopt niet:
Tankinhoud Toyota 48 liters - Rebellion 71 Liters.
Ook het maximum doorstroomdebiet van de brandstof is kleiner bij de Hybrid:
80 kg/uur tegenover 108 kg/uur voor non Hybrid.
Met deze energie input kan Toyota ( kortstondig ) 1000 PK ontwikkelen tegenover 650 voor een Non - Hybrid.
Toch een technisch hoogstandje dus.

Ron4u 22:22
afbeelding van Ron4u

Ach, dat toyota en zeker hybrides hier op dit forum de grond in geschreven en geboord worden op basis van vaak halve waarheden is al dikwijls bewezen. Maarja, het vogeltje zingt zoals het gebekt is....

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws