Er rustte een vloek op Toyota in de hoogste klasse van de 24 Uur van Le Mans maar eindelijk keert het Japanse merk als winnaar terug naar huis. Een terechte overwinning... maar ook ééntje met een bittere nasmaak.
Maar liefst twintig pogingen had Toyota nodig om bovenaan het podium te geraken van zowat de meest mythische etmaalrace van heel de wereld. Het Japanse merk was dan ook vervloekt, want telkens ze dichtbij kwamen werd er een stok tussen het wiel gestoken. Denk maar aan de editie van 2016, toen Toyota haar ondertussen in de racerij beroemde 23u en 55 minuten van Le Mans reed. Aan de kop maar 5 minuten voor het einde technische problemen.
In 2018 is het dan eindelijk raak. Met een eerste en tweede podiumplaats. Met twee keer de TS050 Hybrid en knallers zoals Fernando Alonso en Sébastien Buemi en Kamui Kobayashi achter het stuur. Alleen is de overwinning misschien minder zoet dan de bitterheid van er jaren altijd net naast te grijpen. Want met het vertrek van onder andere Audi en Porsche was Toyota het enige team met een LMP1 Hybrid op het circuit. Het resultaat?
De concurrentie deed het gemakkelijk met 400 pk minder.
Niet alleen dat maar de concurrenten - Rebellions - deden het met een kleinere benzinetank en sterkere technische restricties. Waardoor de raceteams continu de wagen tot het uiterste moesten duwen terwijl Toyota haar hybridemachines aan een gezapig tempo over het circuit kon sturen. Waardoor deze overwinning eigenlijk geen verrassing is. Al zou niemand ze Toyota durven ontnemen.
De toekomst
Wat Toyota juist van plan is voor de etmaalrace in 2019 is niet geheel duidelijk. Want nu ze de overwinning op zak hebben valt het misschien niet te verantwoorden om nog eens stukken geld te pompen in een race zonder tegenstand. Te meer omdat er tegen 2020 een nieuwe koningsklasse komt die niet enkel een stuk goedkoper is maar ook een set nieuwe regels meedraagt.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 1 uur geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 23 uur geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden