Officieel: Audi R8 facelift (2018)

audi r8 facelift 2019

Audi is met een vlaag der vernieuwing door haar line-up aan het trekken, waardoor het ongehoord zou zijn om haar supersportwagen onveranderd te laten. Na nog geen drie jaar op de markt is het al tijd voor de R8-facelift. Sneller, straffer... en ook een tikkeltje knapper?

De laatste tijd schotelt Audi ons nieuwe modellen voor met een fris familiegezicht. De tweede generatie R8 die in 2016 in productie ging mag nu mee op die trein. Meer nog, we durven stellen dat deze vernieuwde R8 een van de zwaarste facelifts is ondergaan die Audi ooit uit haar hoed heeft getoverd (naast de single frame-grille dan).

Techno-age

Bij Audi zijn ze tegenwoordig namelijk tuk op scherpe lijnen en de R8 kan blijkbaar heus nog een stuk scherper voor de dag komen. De voorkant komt een stuk baldadiger voor de dag met een grotere en scherpere grille, luchtgaten met vinnen er in en extra koelsleuven vlak onder de motorkap - zoals de oer-Quattro.

audi r8 facelift 2019

Ook nieuw bij Audi; gooide het merk jarenlang grote ogen met de perfecte pasvorm van panelen en lichten, dan rebelleert het nu door het geheel expres uit de haak te zetten. Kijk maar naar de koplampen die precies niet mooi aansluiten aan de bumper. Rebellie bij Audi, dat we dit nog mogen schrijven.

Stuwraketten

Dan hebben we trouwens de achterkant nog niet aangeraakt. Die krijgt tegenwoordig een koelingssleuf die over de gehele derrière loopt (niet meteen onze smaak) en twee van de pot gerukte uitlaateindes (wel onze smaak).

audi r8 facelift 2019

Het geheel lijkt er alvast eerder raket dan auto door. Het gooit een stuk meer drama op tafel tegenover zijn pre-facelift-broertje. En drama, dat zoeken klanten in het segment van e sportwagens natuurlijk. Koolstofvezel accenten? Aanwezig, als je er de duiten voor neer legt.

WLTP-V10

Is er echter nog plaats voor de atmosferische 5.2-liter V10 in tijden van strengere emissienormen? Jazeker! Met zelfs een plakje extra pk's! De reguliere (understatement-alarm) R8 doet het voortaan met 570 pk en 550 Nm (voordien: 540 pk/ 540 Nm), de straffere Performance-versie beschikt dan weer over 620 pk en 580 Nm (voordien: 610 pk en 560 Nm).

audi r8 facelift 2019

Met de komst van de facelift hanteert Audi ook nieuwe namen voor haar R8. Zo moet je steeds Quattro toevoegen aan de naam (dus: R8 Coupé V10 Quattro, of R8 Spyder V10 Quattro) en wordt de Plus-versie officieel de R8 Coupé V10 Performance Quattro of R8 Spyder V10 Performance Quattro. Wees alvast blij dat ze niet met 90 TFSI afkomen...

Meerder versies?

Het veranderen van die namen is belangrijker dan je denkt, want het lijkt er op dat Audi nog een stel versies plot van haar R8. Een versie met achterwielaandrijving bijvoorbeeld (R8 Coupé V10 RWS) of waarom niet; met een andere (hybride-)motor. Plannen doet het merk evenwel niet uit de doeken.

audi r8 facelift 2019

Geven ze wel nog mee; de sprinttijden van de R8 facelift. Voor de Coupé is dat 3,4 seconden of 3,1 tellen voor de Performance-versie. De cabrio heeft steeds een honderdste meer nodig. Zal je dat voelen? Heus niet. Toppen doet de R8 afhankelijk van de versie tussen de 322 km/u en 331 km/u. Snel zat dus.

Techniek in het nieuw

Naast de motor foefelde Audi Sport ook nog aan de andere mechaniek van de R8. Zo is het onderstel scherper waardoor de stabiliteit een stuk beter in de verf wordt gezet. Het stuur werd opnieuw gekalibreerd en worden de rijmodi die je kan selecteren verder uit elkaar gezet om het verschil duidelijk te maken.

audi r8 facelift 2019

Tot stilstand komen kan dan weer een tikkeltje sneller dankzij een herwerkte stabiliteitscontrole. Of je bestelt de keramische remmen natuurlijk. Die krijgen steeds een grijze of rode remklauw, de stalen versies doen het met zwarte of rode remklauwen. Simpel gezegd; Je kan rood krijgen als je bij betaalt, ongeacht de versie. Audi blijft tenslotte Audi.

Nog even wachten

Begin volgend jaar zal Audi de opgefriste R8 afleveren aan haar eerste klanten al moeten de ingenieurs eerst nog een joy-ride met je nieuwe aanwinst doen. Geen grap, want elke R8 die van de band rolt wordt eerst getest op een circuit aan het fabriek en op de openbare weg om zeker te zijn dat de afwerking, mechaniek en rijgevoel tip top in orde is.

audi r8 facelift 2019

Best dus maar even de bandjes inspecteren bij de aflevering...

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Dominique 08:39
afbeelding van Dominique

Dit is best een geslaagde update. Leuke neus, agressief.

Alex De Laet 20:57
afbeelding van Alex De Laet

Nee niet meer mijn ding. Neus lijkt veel te veel op een gewone wagen. Doet me zelfs denken aan VW. Idem met het dashboard, zou veel meer sportwagen moeten lijken dan een gewone auto. Weinig originaliteit.

Uw reactie

Autosalon Brussel 2019 praktische informatie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws