Volkswagen speelde al langer met het idee om een cabrioversie te maken van een compacte crossover. Vandaag is de T-Roc Cabrio een feit. De spirituele opvolger van de Beetle Cabrio en de Golf Cabrio... in een crossover-verpakking.
In 2016 kon je de bui al zien hangen met de T-Cross Breeze, een cabrioversie van VW's kleinste crossover. Gek genoeg krijgt die T-Cross niet de eer om als eerste aan de cabrio te gaan. Want Volkswagen onthult nu de T-Roc Cabrio. De crossover-cabrio... een tot nog toe relatief onontgonnen terrein.
Rijdende badkuip
Het voordeel van een crossover-cabrio, tegenover volbloed SUV-cabrio's zoals de Nissan Murano Cabrio en Range Rover Evoque Convertible, is dat crossovers vaak amper hoger staan dan reguliere auto's. Het moet dan ook gezegd; deze T-Roc Cabrio komt minder vulgair over dan bovenstaande voorbeelden. Hij doet ons dan ook opvallend hard denken aan de Golf Cabrio die je jaren kon krijgen.
Net zoals die Golf Cabrio is deze T-Roc zonder dak visueel een "badkuip op wielen". We moeten er dan ook niet flauw over doen, dit is stiekem het moderne alternatief voor de Beetle Cabrio en Golf Cabrio. Twee modelvarianten die niet meer in productie zijn. De cabriomarkt is sowieso al petieterig, waardoor VW op veilig speelt door haar nieuwe cabrio te mixen met een ontiegelijk populair koetswerktype; de crossover.
Tot 150 pk
Amper 9 seconden heb je nodig om het stoffen dak elektrisch van je T-Roc te halen. Dit kan gerust tijdens het rijden! Zolang je maar onder de 31 km/u blijft. Tussen de koffer en het passagierscompartiment verstopt VW een rolbar die pas komt piepen als het echt fout dreigt te gaan. Het frame van de voorruit werd uiteraard ook versterkt. Moest het ooit fout gaan.
Voorin deze T-Roc Cabrio geen verassingen. De basismotor is een 1-liter driecilinder turbobenzine met 115 pk, daarboven stelt VW een 150 pk sterke 1.5 viercilinder turbobenzine voor. Een automaat is optioneel, vierwielaandrijving zal je zelfs optioneel niet kunnen krijgen.
Momenteel spreekt VW nog van een "bijna productieklare concept", tegen de lente van 2020 mogen de eerste klanten een T-Roc Cabrio op de oprit parkeren.
Recente reacties
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Die “predictieve snelheidsbegrenzer” is geen cruise control maar een adaptief remsysteem. En de...
Door Joram 25 min geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Klanttevredenheid? Wij hebben een DS4. En eerlijk is eerlijk, het is een prachtige auto! Maar qua...
Door Raymond 1 uur geleden
De EV-Gids is hier: gratis, online magazine vol info en tips over elektrisch rijden
Dankjewel!
Door JL 5 uur geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Ik weet niet waarom telkens de theorie naar boven gehaald wordt en niet de juiste info! De Tiguan...
Door Dave Pollock 10 uur geleden