Enige tijd terug bracht ik deze prachtige wagen al ééns ter jullie aandacht. Verwacht was dat de wagen voor een recordbedrag van eigenaar ging wisselen. Die verwachtingen zijn dus ook ingevuld, tot groot jolijt van het aanwezige publiek. Het startbod was al meteen een enorme $10 miljoen, korte tijd later passeerde het bedrag ook de $13 miljoen en het publiek werd wild. In dit artikel wil ik jullie graag wat meer vertellen over de wagen zelf…
Uiteindelijk werd de wagen verkocht voor een totaalprijs van $14,9 miljoen. De nieuwe eigenaar betaalde inclusief veilingtax en extra kosten het bedrag van $16.390.000. (oftewel 10 Bugatti Veyrons of een goed 200 BMW M3’s)
De Testa Rossa 0666 TR is er gekomen nadat Aston Martin het goede voorbeeld had gegeven van met de DBR1. Ferrari begon snel met de ontwikkeling van een 3-liter sportwagen met een betrouwbare productiemotor, perfecte aerodynamica en een goede road-feel. Het moest een wagen worden die zowel in de racerij als op de openbare weg kon worden ingezet.
De ontwikkeling van de Ferrari 250 TR zag het licht in het begin van ’57. De wagen was het voorbeeld voor de Testa Rossa Series, een exclusieve groep Ferrari’s die eerder al legendarisch verklaard werden voor hun circuit-skills! De 0666 TR heeft een “Tipo 525” chassis, de Dion Tube, geavanceerde bladveren achteraan en de toen hypermoderne A-armen en veren vooraan. Origineel is de wagen een rechtshandig te besturen model.
De eerste motor was die van de 250 GT maar dan getuned voor nog meer performance en bedrijfsklaar voor de “Tour de France Berlinettas”. Uiteindelijk was het afgewerkte chassis gedrapeerd in een knap staaltje couchbuilding in de stijl van de 290 MM-modellen van 1956. Toen de wagen klaar was in mei 1957 leek de wagen haastig afgewerkt door de zichtbare hamerafdrukken van het metaalbewerkingsprocess, de last-minute veranderingen en kleurverschillen in de lak. Iets wat we niet gewoon waren van Ferrari. Hoe dan ook, de 0666 TR maakte zijn debuut in de ADAC 1000km van de Nürburgring. Ondanks de foutjes was het originele Testa Rossa Prototype zeker in topconditie. Tijdens oefenrondes hadden de Scuderia-racers alle tijd om de nieuwe racewagen stevig aan de tand te voelen.
Wil je nog meer weten over deze opmerkelijke wagen dan raad ik u aan hier te klikken voor een wel zéér uitgebreide geschiedenis.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 18 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 18 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden