Mazda voelt de concurrentie voor hun kleine roadster stilaan komen en zal bij het volgende model erg veel moeite doen om het gewicht naar beneden te halen. Volgens een insider zou dat gewicht 320 kg lager dan de huidige MX5 komen te liggen. Dat is een gewichtsbesparing van dertig procent. Daarmee leunt de nieuwe MX5 veel dichter aan bij het originele concept uit 1989 en dat kan wel eens de garantie zijn voor het voortbestaan van het model.
Voor de gewichtsbesparing rekent Mazda op een lichtere motor, high-strength staal en minder onderdelen. Zo zou het handschoenkastje verdwijnen en wordt de handleiding op een USB-stick gezet.
The devil is in the detail once again. De wagen zou minder breed worden, in het voordeel van de gewichtsbesparing en de vermindering van het frontale oppervlak. Moeilijkheid daarbij is de impact bij een zijdelingse aanrijding beperken. Ook zou Mazda opteren voor een 1.4 motor, voorzien van een turbo en Mazda's SkyActiv- technologie.
De prijs van de kleinere MX5 moet ook verlaagd worden om de kleinere auto verkocht te krijgen. Dat zou dan weer plaats maken voor een groter RX-wankelmotor model in de catalogus. Toch hoeven we volgens de insider de nieuwe MX5 nog niet dadelijk te verwachten. De hoge ontwikkelingskost en intensieve studies van de SkyActiv-technologie zorgden ervoor dat andere projecten, waaronder deze MX5, op de lange baan werden geschoven.
Via: Auto Observer
Recente reacties
België krijgt nieuwe Wegcode: dit verandert er in 2025
Ik ben soms voetganger soms fieser soms autobrstuurder. Ik heb ondervonden dat de fietser denken...
Door Zipora 14 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Ik heb een ev als firmawagen, en eentje prive aangekocht, zou ik dan twee laadpalen moeten...
Door Adriaan 19 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Bij de opstart van de digitale meters in Vlaanderen werd al rekening gehouden met eenvoudige...
Door Pieter 23 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
En wat met capaciteitstarief? Het is allemaal zo simpel niet. Ik heb geen vennootschap, ik krijg...
Door this 23 uur geleden