Hybride Porsche 911 wordt deze maand onthuld, is nu al "sneller dan voorganger”

Porsche 911 hybride 2024

Binnen twee weken is het zover: dan trekken ze bij Porsche het doek van hun eerste hybride 911 ooit. Daar eindigt onze kennis over de nieuwkomer echter want Stuttgart verklapt zelfs nog niet welke versie de elektrificatie onder de kap krijgt. Ze geven wel al één hint: zijn rondetijd over de Nürburgring.

Dat ze bij Porsche niet vies zijn van een beetje elektrificatie, hoeven we je al langer niet meer te vertellen. Zo beschikken de Panamera en de Cayenne al generaties lang over plug-inhybride varianten, hadden ze met de Taycan een ware pionier in het segment van de sportieve EV’s in handen, is de Macan voortaan zuiver elektrisch en moet ook de opvolger van de 718 willens of nillens aan de stekker. Eén model bleef echter al die tijd onaangeroerd want zeg nu zelf: een icoon als de Porsche 911 kan je toch niet zomaar gaan elektrificeren? Wel, toch is dat precies wat nu gaat gebeuren.

”8,7 seconden sneller dan voorganger”

Porsche heeft namelijk een paar eerste teaserbeelden gedeeld van zijn gefacelifte 911, maar dat is niet zomaar een gefacelifte 911. De Duitsers zijn zo vriendelijk om erbij te melden dat we hier kijken naar de eerste 911 ooit met een hybride aandrijflijn, al mogen we verder nog niet weten hoe die aandrijflijn ineen steekt. Het enige dat we weten is wat Porsche eerder al verklapte: dat het géén plug-inhybride zou worden en dat de zescilinder boxermotor gewoon aanwezig blijft… En o ja, daar voegen ze nu aan toe dat de hybride 911 een rondje Nürburgring liet optekenen in een mooie 7 minuten, 16 seconden en 934 duizendsten voorzien van een aeropakketje met een vaste spoiler op de kont.

Porsche 911 hybride 2024

Op zich is die informatie niet zoveel waard, ware het niet dat Porsche erbij vertelt dat dat zo’n 8,7 seconden sneller is dan “dezelfde versie van het voorgaande model”. Dat betekent dat de 911 die deze hybride gaat vervangen, in zijn huidige vorm goed is voor een rondetijd van zo’n 7 minuten 25 seconden. Het is dus nog niet helemaal duidelijk of de basis-Carrera deze elektrificatie wel krijgt want zo snel was die daar niet, al hoeven we dus ook niet te rekenen op pakweg een nieuwe GT2 RS aangezien die in zijn laatste vorm bijna een hele minuut sneller dan dat over de ‘Ring raasde. De hybrideversie van de 911 waar Porsche deze test mee deed, moet dus ergens daar tussenin liggen en zo gokken wij op een Carrera S of een GTS. We weten zeker welke versie(s) de hybride aandrijflijn krijgen op 28 mei, want dan gaat het doek eraf!

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws