Morgen pas opent de Qatar Motorshow haar deuren, maar het is vandaag al dat Volkswagen weet te imponeren met de XL1 Concept. Deze conceptcar is geheel en al ontsproten aan de obsessie (zo kunnen we het stilaan wel gaan noemen) om een '1-liter auto' te ontwikkelen. Volkswagen passeerde reeds vele autosalons met prototypes en conceptcars maar deze XL1 Concept belooft toch de beste poging tot nogtoe te gaan worden.
Vertrekkende van de vraag: "hoe kunnen we het verbruik van onze auto's drastisch verminderen door geen enkel compromis te sluiten als het op efficient brandstof verbruik aankomt" is men bij Volkswagen tot dit resultaat gekomen.
Ze claimen een gemiddeld verbruik van 0.9 liter per 100km, waardoor er aldus nog wat speelruimte over is voor de iets sportievere chauffeurs onder ons. Nog meer indruk maakt de XL1 met zijn belachelijk lage CO2 uitstoot van amper 24 g/km. Dit resultaat kon behaald worden door in de eerste plaats koetswerk met een zeer gunstige aerodynamica waarde (Cd 0.186) te creëren. Verder is natuurlijk ook de motor van groot belang in dit verhaal. Volkswagen opteert voor een hybride combinatie van een 2-cilinder TDI motor (48pk) en een elektromotor (27pk). Deze hybridemotor is gekoppeld aan een de gekende DSG-bak met 7 versnellingen.Als extraatje is deze XL1 ook nog voorzien van een lithium-ion batterij. Hierdoor kan je 35km volledig elektrisch rijden. De batterij kan worden opgeladen aan een normaal stopcontact, maar natuurlijk past VW ook gebruikt de XL1 ook de energie die vrijkomt bij het afremmen om zijn batterijen een beetje bij te laden.
De XL1 belooft ook net dat ietsje praktischer te zijn dan zijn voorgangers. De eerste 1-liter auto uit 2002 en diens opvolger uit 2009 boden ook plaats aan twee inzittenden maar dan wel in tandem opstelling. De XL1 geniet een meer conventionele lay-out, wat het gebruiksgemak ten goede komt. via handige vleugeldeuren krijgen we toegang tot het interieur.
Hoewel dit nog steeds een conceptmodel is is het overduidelijk dat Volkswagen met rasse schreden vooruit gaat en steeds dichter bij de realisatie van een productieklare 1-liter auto komt.
via Autocar
Recente reacties
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Ik heb een ev als firmawagen, en eentje prive aangekocht, zou ik dan twee laadpalen moeten...
Door Adriaan 14 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Bij de opstart van de digitale meters in Vlaanderen werd al rekening gehouden met eenvoudige...
Door Pieter 17 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
En wat met capaciteitstarief? Het is allemaal zo simpel niet. Ik heb geen vennootschap, ik krijg...
Door this 18 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Mij lijkt het dat de (negatieve) reacties hier vooral komen van mensen die een eigen vennootschap...
Door Bjorn 18 uur geleden