De Nissan Z Proto is vandaag officieel onthuld. Dat is de voorbode van Nissans nieuwe sportcoupé.
Die nieuwe sportcoupé mag er wel gaan komen want Nissan teert al bijna 10 jaar op de 370Z. De Z Proto meet 4,38 meter lang en is 1,85 meter breed. Voor- en achteraan eindigt de vorm in een recht aflopende bumper, in navolging van de eerdere Z-modellen. Niet alleen in die bumper is hij trouw aan de voorvaders, ook de achterlichtblokken zijn een knipoog naar de historie van Z. Zelfs de kanariegele carrosseriekleur in combinatie met het zwarte dak is een verwijzing naar de oer-Nissan Z's.
Kijk je binnenin dan krijg je alweer de indruk dat je in een moderne versie van die oude Z'en zit. De tellerpartij van weleer is echter vervangen door een hedendaags digitaal instrumentenpaneel van 12,3 inch groot.
twinturbo
Geen elektrische en zelfs geen hybride aandrijving voor de Z Proto, deze Nissan maakt gebruik van een TwinTurbo V6 - alweer een verwijzing naar de 300ZX, Nissan? Geen specificaties daarvan voorlopig, maar Nissan heeft elders al een 3.0 V6 met 406 pk en 475 Nm rondrijden. Neem dus maar aan dat die motor ook de Z Proto aandrijft. De overbrenging gebeurt via een manuele zesversnellingsbak en alle vermogen gaat naar de achterwielen.
exoot
De Nissan Z Proto zal echter een exoot blijven op onze wegen. Nissan heeft voorlopig geen plannen om een productieversie ervan naar Europa te brengen. De Europese sportwagenmarkt is aan het krimpen, de emissiewetgeving is aan het uitbreiden en dus is het einde verhaal voor zulk een sportieve Nissan. Jammer eigenlijk dat Nissan niet van de gelegenheid gebruik maakt om de opgebouwde know-how met elektrische voertuigen in deze Z Proto tentoon te spreiden.
Recente reacties
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 19 uur geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 2 dagen geleden