Ford Focus RS MK IV: Wat de geruchten zeggen

ford-focus-rs-mk4

Vanavond doen ze in de Ford-fabriek in Saarlouis Duitsland het licht uit op de RS-afdeling, want jawel de huidige Focus RS gaat uit productie. Waardoor we nu al reikhalzend uitkijken naar de vierde generatie. Wat er daarover al in de geruchtengangen wordt verteld?

Jawel, dat las je goed, de laatste Focus RS lijkt nog maar net bij ons of hij gaat al terug uit productie. Alles heeft er natuurlijk mee te maken dat volgende week dinsdag, 10 april, Ford de gloednieuwe Focus vanonder het doek zal halen. Waardoor het merk kan gaan uitkijken naar een RS-derivaat daarvan. Het Britse Autocar zou daar nu al de eerste details over weten.

Te beginnen met het pk-cijfer; 400 stuks. Die halen ze uit dezelfde 2.3-liter viercilinder Ecoboost turbobenzine... met een twist. Want net zoals bij pakweg Audi zal de Focus zogenaamde milde-hybride tech aan boord krijgen. Specifiek gaat het over een elektrische alternator die op 48 volt loopt en in staat moet zijn om een elektrische boost te geven van zo'n 30 pk. Handig onder zware belasting maar ook bij vertrekken uit stilstand, waardoor de Focus RS dan in principe puur op elektrokracht kan vertrekken.

Een ingreep die er natuurlijk voor moet zorgen dat de CO2-uitstoot en het normverbruik een stuk kan teruggedrongen worden. Al geeft het de ingenieurs natuurlijk ook de kans om te gaan spelen met die elektrokracht. Voor het elimineren van turbolag bijvoorbeeld. Het natte vinger-werk spreekt daarbij over een nul naar honderd van 4,2 seconden. Belangrijker is de lanceringsdatum; tegen 2020 zouden we al de eerste tekenen van de Focus RS moeten zien, twee jaar na de lancering van de nieuwe generatie Focus. Dat is naar RS-termen snel.

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Optimus 21:36
afbeelding van Optimus

Het gebarsten motorblok laten ze er toch inzitten hoop ik?

Techno Patat 03:52
afbeelding van Techno Patat

Ik heb een kaarsje laten branden ze, dagelijks zie ik er 1 tot 3 (garages op mijn dagelijkse baan hebben eentje staan en ik kom vaak dezelfde tegen ook) en ik zal het toch jammer vinden als ik ze niet meer zie :p!

En spijtig dat men voornamelijk de motorproblemen gaat herinneren. Er zijn zoveel auto’s met problemen (Porsche met hun 991 gt3, onlangs nog bmw’s nieuwe 3-cilinder...) maar zolang ze door de fabrikant opgelost worden zie ik niet in waarom dat afbreuk zou moeten doen aan een auto :)?
Het is hoogstens eens een vervelend bezoek of 2 aan de garage extra, daar ga je niet van doodgaan :p! Er zijn ergere zaken :D.

Doohie 19:27
afbeelding van Doohie

Hoe zit dit nu met die partikelfilters voor benzine...
Daar zal ook veel geluid mee gefilterd worden vrees ik.
@redactie, misschien eens informeren ?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws