Corvette C8 uitgesteld wegens te slappe ruggengraat

chevrolet_corvette_zr1-3

De algehele verwachting was dat Corvette zijn nieuwe C8 zou onthullen op het salon van Detroit in januari van dit jaar. Daar was echter geen spoor te zien van de legendarische Amerikaanse sportwagen, en dat heeft met een gebrek aan ruggengraat te maken.

Er wordt al heel lang gespeculeerd over een nieuwe Corvette. Betrapte prototypes zouden door hun proporties verraden dat de oertraditionele Amerikaanse sportwagen een hele resem heilige huisjes zou slopen: de ophanging met bladveren wordt vervangen door ‘moderne’ schroeven, de manuele en automatische versnellingsbakken worden vervangen door een dual clutch-exemplaar en… de motor wordt centraal achterin geplaatst. Op die manier kan de achterwielaangedreven (oef, dat stuk blijft nog) tweezitter meer vermogen aan. Veel meer zelfs: vandaag schopt de sterkste Corvette C7 ZR1 het tot 766 pk, maar voor de nieuweling gaat het mythische cijfer van 1.000 pk de ronde.

Trop is teveel

En dat blijkt te veel voor het nieuwe aluminium chassis van de toekomstige Corvette, want dat zou plooien door de enorme krachten die de motor ontwikkelt. Bij testprototypes zou de flex zo erg zijn dat de glazen achterruit springt. Daar moeten een paar ingenieurs hun huiswerk even voor overdoen, en daarom stond de ‘Vette C8 niet in Detroit, zo beweert de website Haggerty. We kunnen lacherig doen over “die stomme Amerikanen”, maar vergeet niet dat de ontwikkeling van de eveneens 1.000 pk sterke en peperdure Bugatti Veyron ook niet vlekkeloos verliep, met onder meer een spectaculaire crash voor de ogen van potentiële kopers, terwijl zelfs de productieversies nog met de nodige problemen kampten.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Techno Patat 20:50
afbeelding van Techno Patat

Ik ben benieuwd. Ik heb het nu wel voor sportwagens, maar de Corvette doet toch iets meer met me dan de gemiddelde sporter. Geen idee waarom (eigenlijk wel, het geluid van die rauwe V8’s dat de Amerikanen gebruiken...). Maar moest ik in de markt zijn voor een supersporter staat de Vette heel hoog op mijn lijstje eigenlijk. Ik kan op Facebook dan ook geen filmpje voorbijscrollen van een ZR1 op circuit :p!

Dat ze dus maar hun tijd nemen en hier iets goeds van maken. Ik vermoed dat het de bedoeling is dat deze Vette het de Ford GT gaat lastig maken? Dan gaan ze niet moeten afkomen met een chassis dat buigt :D!

JL 12:00
afbeelding van JL

Gek dat ze nog eerst tot een echt prototype moeten komen om dit op te merken. Alle computersimulaties ten spijt.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws