![Mercedes-AMG C 63 & E 63: V8](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2023/Mercedes/anderefotos/mercedes-amg-c63-v8-2023_01.jpg?itok=xMRh9oBI)
Een hybride vierpitter bleek een stap te ver voor heel wat AMG-klanten. Die memo lijkt nu ook aangekomen te zijn in Affalterbach, want Mercedes-AMG zou overwegen om de 4.0 V8 toch nog onder de kap van de C 63 en E 63 te planten.
Met de A 45 S liet Mercedes-AMG al zien dat het kon, en op zich leek het een logische evolutie: een ultrapotente viercilinder onder de kap van de Mercedes-AMG C 63 S E-Performance. Omdat die de beruchte 4.0 V8 moest opvolgen en dus grote schoenen te vullen had, kreeg hij hybride ondersteuning en kon hij uitpakken met een systeemvermogen van 680 pk. De aankomende Mercedes-AMG E 63 zou dezelfde hybridebehandeling krijgen, maar dan op basis van een zescilinder.
![Mercedes-AMG C 63 & E 63: V8? Mercedes-AMG C 63 & E 63: V8](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2023/Mercedes/anderefotos/mercedes-amg-c63-v8-2023_02.jpg?itok=HOd-N-mD)
Euro 7-klaar
Maar daar zouden ze in Affalterbach nu toch twee keer over nadenken, zo schrijft het Amerikaanse Car and Driver. De AMG-fanbase blijkt niet helemaal opgezet met die downsizing, temeer omdat BMW wel nog steeds zescilinders (in de M3 en M4) en hybride achtcilinders (in de aanstormende M5) gebruikt. Daarom zou Mercedes-AMG de oude 4.0 V8 (met codenaam M177) terug uit pensioen geroepen hebben om hem aan te passen aan de Euro 7-uitstootnorm.
![Mercedes-AMG C 63 & E 63: V8? Mercedes-AMG C 63 & E 63: V8](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2023/Mercedes/anderefotos/mercedes-amg-c63-v8-2023_03.jpg?itok=_c31qtnn)
Hoewel de huidige generatie C-Klasse uitsluitend een beroep doet op viercilinders en de nieuwe E-Klasse ook niet meer dan zes cilinders onder de motorkap zou tellen, zouden er niet veel koetswerkaanpassingen nodig zijn om de achtcilinder onder diezelfde kap te plaatsen. Car and Driver weet nog dat die V8 wellicht gekoppeld wordt aan een hybride aandrijflijn, net zoals dat in de Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance het geval is. Vanaf 2026 zouden de aangepaste C 63- en E 63-modellen productieklaar kunnen zijn.
Bron: Car and Driver
Recente reacties
Korte test: Volvo EX30 Twin Motor Performance – Is dit de EX30 die je wil hebben? (2024)
De AWD is ook meegenomen. Sinds ik deze mogelijkheid op m'n eigen wagen heb, vind ik dit mooi...
Door Maarten 17 uur geleden
Officieel: dit is de nieuwe BMW X3… zonder elektrische iX3 (2024)
Denk je dat deze nog veel verkocht gaan worden in België? Voor een particulier is dit een...
Door this 1 dag geleden
Column: wat is er aan de hand met Lynk & Co?
Ik kan het grotendeels eens zijn. Service is o, o. Niet aanwezig. Bellen mailen, appen maakt niet...
Door Thijs 2 dagen geleden
Elektrische Cupra Tavascan geprijsd: dit kost de Spaanse Volkswagen ID.5 (2024)
Komt van VW China!!!
Door David Simonet 2 dagen geleden