
Een hybride vierpitter bleek een stap te ver voor heel wat AMG-klanten. Die memo lijkt nu ook aangekomen te zijn in Affalterbach, want Mercedes-AMG zou overwegen om de 4.0 V8 toch nog onder de kap van de C 63 en E 63 te planten.
Met de A 45 S liet Mercedes-AMG al zien dat het kon, en op zich leek het een logische evolutie: een ultrapotente viercilinder onder de kap van de Mercedes-AMG C 63 S E-Performance. Omdat die de beruchte 4.0 V8 moest opvolgen en dus grote schoenen te vullen had, kreeg hij hybride ondersteuning en kon hij uitpakken met een systeemvermogen van 680 pk. De aankomende Mercedes-AMG E 63 zou dezelfde hybridebehandeling krijgen, maar dan op basis van een zescilinder.

Euro 7-klaar
Maar daar zouden ze in Affalterbach nu toch twee keer over nadenken, zo schrijft het Amerikaanse Car and Driver. De AMG-fanbase blijkt niet helemaal opgezet met die downsizing, temeer omdat BMW wel nog steeds zescilinders (in de M3 en M4) en hybride achtcilinders (in de aanstormende M5) gebruikt. Daarom zou Mercedes-AMG de oude 4.0 V8 (met codenaam M177) terug uit pensioen geroepen hebben om hem aan te passen aan de Euro 7-uitstootnorm.

Hoewel de huidige generatie C-Klasse uitsluitend een beroep doet op viercilinders en de nieuwe E-Klasse ook niet meer dan zes cilinders onder de motorkap zou tellen, zouden er niet veel koetswerkaanpassingen nodig zijn om de achtcilinder onder diezelfde kap te plaatsen. Car and Driver weet nog dat die V8 wellicht gekoppeld wordt aan een hybride aandrijflijn, net zoals dat in de Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance het geval is. Vanaf 2026 zouden de aangepaste C 63- en E 63-modellen productieklaar kunnen zijn.
Bron: Car and Driver
Recente reacties
Einde autoprogramma’s: ook The Grand Tour houdt er waarschijnlijk mee op
Wat de reden ook is, dit vind ik nu wel spijtig om te lezen. Ik vond de Grand Tour beter dan Top...
Door Mathieu 2 dagen geleden
BMW patenteert ‘iM3’-naam: wordt volgende M3 elektrisch?
Ik vermoed dat de eerste elektrische M wel snoeihard moet gaan. Het lijkt nu dat men de M50/M60...
Door Mr Ponrow 2 dagen geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
ik zeg je ze willen de hoofdprijs hier. kom op zeg dat is meer dan maal 2! Loon mag wat lager...
Door Kevin 2 dagen geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
VW heeft alle Europeese klanten beduveld met de sjoemel diesel en hun vervolgens in de kou laten...
Door Scheijen 3 dagen geleden