Het zat eraan te komen, Citroën steekt de C4 Picasso in een nieuw kleedje. Hij wordt korter, toch groeit de wielbasis omgekeerd evenredig.
Hij meet dus 4,43m lang, 1,83m breed en 1,61m hoog, wat 4 centimeter korter is dan het uitgaande model. Toch groeide de wielbasis met 5,5 centimeter. Dat realiseert Citroën door van de voorzijde maar liefst 7 centimeter af te vijlen. Hij wordt ook wat breder in zijn sporen (vooraan 8 en achteraan 3 centimeter breder dan vroeger). De koffer slikt 537 liter, 637 als je de achterste zetelrij over de rails naar voren schuift. Ook het gewicht vermindert, 140 kilogram minder, daar zou Koen Crucke jaloers op zijn. Citroën haalt dat getal door enerzijds gebruik te maken van het EMP2-platform en anderzijds ook een composietmateriaal te gebruiken voor de achterzijde van de wagen. Maar misschien is de voorzijde wel hetgene wat het eerst opvalt, want waar zitten nu precies de koplampen, dagrijlichten en welke van de units zijn nu de mistlichten? Het zou een goeie uitwerking voor de Fiat Multipla kunnen geweest zijn, destijds.
Binnenin heeft Citroën haar stinkende best gedaan om de materialen meer premium te maken. Tweekleurige stoelen, dashboard of deurbekleding als optie, een standaard 7 inch touchscreen, dual-zone airco, het is allemaal aanwezig. Een panoramisch 12 inch scherm geeft de belangrijkste rij-informatie weer en kan gepersonaliseerd worden. Je kan zelfs een foto van je geliefde inladen en laten zien aan je passagiers.
Op vlak van veiligheid biedt Citroën je een 360 Vision-systeem met vier camera's die de omgeving rond je opnemen en in combinatie met het Park Assist Systeem kan werken. Ook is er de actieve cruise control en evenzeer actieve gordels.
Dankzij de gewichtsbesparing stoot de C4 Picasso minder dan 100 g/km aan CO2 uit met een normale motor, als eerste in haar klasse. De primeur gaat naar de 1.6 HDi 90 met gerobotiseerde zesbak, al stoot de rest van het dieselgamma maximaal 110 g/km CO2 uit. De rest, dat is de 1.6 HDi in al zijn smaken; een 90 pk variant met manuele bak of een 115 pk-versie met manuele of gerobotiseerde bak. Voor de benzinerijders zijn er ook twee motoren beschikbaar, de 1.6 VTi met 120 pk of 1.6 THP met 155 pk.
Recente reacties
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 21 uur geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 2 dagen geleden