Wie aan Honda denkt, denkt steevast aan VTEC-motoren. Die speelse motoren verloren wat van hun imago maar nu zijn ze volgens Honda volledig terug, voorzien van een turbo. Plezier verzekerd!
De nieuwe VTEC-motoren zijn er om aan de uitstoot te voldoen. Er worden drie versies uitgebracht, een 1.0 driecilinder, een 1.5 en een 2.0. Die laatste zullen we terugvinden onder de kap van de Civic Type R en zal 280 pk voortbrengen. Dat bevestigde Honda intussen officieel. Hij zal voldoen aan de EURO6-norm, zodat er geen problemen meer zijn met de emissiewaarden.
wilde zone
Dat Honda zo populair werd met de VTEC-motoren - waarbij VTEC staat voor Variable Valve Timing and Lift Electronic Control - is omdat de motoren zulks een speels karakter hadden. Tot een bepaald toerental blijft de motor in het rustige gedeelte van de nokkenas spelen. Wie meer vermogen vraagt en dus meer toeren maakt, zal in het wildere nok van de nokkenas terecht komen, dat gebeurt plots, zodat de rijervaring een stuk boeiender wordt dan bij de huidige tubomotoren.
Recente reacties
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Inderdaad, de doorstroming is vaak een probleem geworden op kruispunten. Zoals je aangaf, is gepast...
Door Maarten 2 dagen geleden
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Het is niet omdat jij stilstaat dat er niks meer gebeurt in het verkeer rond je. Eenmaal je...
Door Jitse 2 dagen geleden
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Toch even melding maken: de hoeveelheid keren dat ik al één of meerdere keren langer voor hetzelfde...
Door JL 3 dagen geleden
Vernieuwde Kia Picanto geprijsd: dit betaal je voor de stoere stadswagen (2024)
Jammer, geen hybride!
Door Wout 3 dagen geleden