Nog een dikke vijf jaar, en dan zou er geen enkele Ford met verbrandingsmotor meer in een Europese showroom mogen staan… Of tenminste: dat was het plan. Zo laat een topman van het merk nu doorschijnen dat Ford op dat plan terugkomt, en minstens hybrides blijft aanbieden “zolang er vraag naar is”.
De tijd van elektrische beloftes lijkt nu echt voorbij. Sterker nog: sommige fabrikanten die eerder uitpakten met een deadline om de verbrandingsmotoren uit hun gamma te verbannen, zijn inmiddels al op die beloften teruggekomen. Alfa Romeo veranderde zijn ambitie bijvoorbeeld van ‘alleen elektrische auto’s tegen 2027’ naar ‘elektrische versies van alle auto’s tegen 2027’ en de reden is simpel: de elektrische transitie gebeurt niet bepaald aan de rotvaart die men een paar jaar geleden verwacht had. Ook bij Ford lijken ze dat nu te beseffen.
De toekomst blijft elektrisch
Tijdens de Financial Times Future of the Car-top deze week heeft Fords baas van de personenwagenafdeling, Martin Sander, namelijk verklapt dat ook zij minder vraag zien naar hun EV’s dan oorspronkelijk gedacht. Volgens de topman heeft het merk zelfs al bepaalde tussentijdse doelen gemist in zijn stappenplan om een zuiver elektrisch merk te worden, en logischerwijs komt die hele ambitie daardoor in het gedrang. Zo besliste het merk begin 2021 dat alle verbrandingsmotoren uit zijn Europese aanbod verbannen moesten worden tegen 2030 maar Sander verklaart nu dat “als we na die datum nog een sterke vraag zien, bijvoorbeeld naar plug-inhybrides, we die zullen blijven aanbieden.”
Mogen we met andere woorden toch beginnen dromen van een nieuwe generatie voor de verbrandings-Focus of zelfs de Fiesta? Wel, dat nu ook niet. De topman geeft namelijk aan dat Ford elektrische auto’s uiteindelijk nog steeds ziet als de toekomst en aan die toekomst is het merk ook al best flink aan het werken. Zo is er al een Mustang Mach-E, hebben de Tourneo’s Custom en Courier allebei versies op stroom, gaat de elektrische Explorer volgende maand in productie en mogen we nog dit jaar rekenen op een Puma ‘Gen-E’.
Recente reacties
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Ik mis wel de rallylichten ... ben ik de enige?
Door JPD 3 dagen geleden
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Vooral de EV versie is stevig geprijsd, aangezien die door GWM in China wordt gebouwd. BMW zal...
Door GLENN 3 dagen geleden
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Wtf, die prijzen... Wie heeft er zoveel geld teveel om uit te geven aan een klein stadswagentje?
Door FLP 3 dagen geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 4 dagen geleden