Renault Twizy, Ligier IXO en Tazzari Zero scoren matig op crash tests

euroncap-golfcart

EuroNCAP heeft zich ook bezig gehouden met de zogenaamde quadricyles en kleine stadsautootjes eens tegen de muur te gooien. Die resultaten zijn matig maar eigenlijk was dat wel te verwachten.

Want een quadricycle testen op een gedrag van auto's is hetzelfde als een vis testen op zijn boomklimcapaciteiten; ze zijn er niet voor gemaakt. Al ligt het natuurlijk iets moeilijker bij de brommobielen, die wel helemaal hetzelfde gedrag als een auto vertonen.

De Twizy kwam nog als beste uit de test, met een score van 6 op 16. Het onderlichaam werd te weinig beschermd volgens de resultaten, de standaard airbag in het stuur was dan weer wel een welkome veiligheidsvoorziening.

Bij de Tazzari Zero telde men 4 punten, daar ben je minder goed beschermd, al was het onderlichaam wel beter beschermd dan bij een Renault Twizy.

Onderaan de resultaten bungelen de Ligier IXO en Club Car Villager 2+2. Die kregen slechts 2 punten toebedeeld. Bij zware crashes is er volgens EuroNCAP een enorm grote kans op levensgevaarlijke verwondingen. Dat werd onlangs nog bewezen toen een man met een Ligier zich in Sint-Truiden op de Expresweg begaf.

Anderzijds is het niet helemaal netjes om de Ligier tegen zijn topsnelheid van 70 km/u te laten crashen, terwijl de normale tests met personenwagens bij 64 km/u worden afgewerkt, een fractie van de toegelaten 120 km/u en een derde van hun topsnelheid.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws