De Suzuki Celerio is nog maar net succesvol gelanceerd of de autobouwer komt al in een rampscenario terecht. Uit rijtesten van twee mediums bleek dat de remmen het niet meer deden bij een snelheid boven 130 km/u.
Laat ons starten met het feit dat de fout ontdekt werd tijdens rijtesten van journalisten. Dat doet ons even denken dat ons werk echt relevant is.
Stoppen met rijden
Maar nog belangrijker is dat Suzuki tijdig alle rechtsgestuurde exemplaren van de Celerio uit de markt kon halen. Dat wil zeggen dat voorlopig enkel het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Australië en Nieuw-Zeeland geïmpacteerd zijn. In alle vier de landen werd de verkoop meteen opgeschort en zijn alle reeds verkochte wagens teruggeroepen. Suzuki heeft er alle eigenaar ook afgeraden nog te rijden met hun wagen.
Handrem werkt wel
Wat de exacte oorzaak is valt nog even af te wachten. Maar het probleem is duidelijk: bij een snelheid van 130 km/u of hoger valt alle remkracht weg. Afremmen kon enkel door op de motor te remmen of de handrem te gebruiken.
De exemplaren waar het stuur links staat, remmen wel ten alle tijde. Geen probleem voor België dus.
Recente reacties
Officieel: nieuwe BMW M5 is 727 pk sterke… plug-inhybride?! (2024)
Pasterbak, wel toepasselijk voor wat misschien de laatste stuiptrekkingen van een M5 met ICE zijn...
Door GLENN 1 uur geleden
Verkoop Tesla Model Y stuikt in elkaar: dit is nieuwe bestseller van Europa
Niet iedereen. De marketingboys snappen er niks van of willen het niet snappen. Kijk naar Dovy...
Door Jos D. 19 uur geleden
Vergeet de R8: Audi RS Q8 Performance is krachtigste Audi op verbranding ooit (2024)
Voor dat geld koop je toch wat leukers op wielen dan zo'n patserbak. Maar ja, ieder zijn goesting...
Door Jos D. 19 uur geleden
Elektrische Cupra Tavascan geprijsd: dit kost de Spaanse Volkswagen ID.5 (2024)
Veel te laat uitgekomen. Kan al aanzien worden als oldtimer aan de snelheid dat EVs evolutie maken...
Door Kevin 1 dag geleden