Ford heeft het modderige doek gehaald van de Ranger facelift. De pick-up van het merk met de blauwe ovaal krijgt alvast een stevig herwerkt interieur. Al zullen we tot volgend jaar moeten wachten om er plaats in te nemen.
Geheel in lijn van de nieuwe Fords - lees: Mondeo, Mustang en EcoSport - werd de facelift van de Ranger vorm gegeven. Eentje die inderdaad vooral focust op het gezicht. Vooraan zien we een stevige en met zilver geaccentueerde grille en koplampen die zo van de Mustang lijken gelopen. De motorkap, die krijgt voortaan wat extra vormlijntjes. Op de zij- en achterkant zijn zo goed als geen veranderingen te vinden. Een faclift pur sang.
Welkom moderne techniek
Binnenin vallen er wel een hoop nieuwigheden te rapen. Ford ging namelijk stevig met de gom over het dashboard en het resultaat mag er wezen. Het minischermpje in het midden van het dashboard wordt vervangen door een 8-duims touchscreen met SYNC 2 en de meters vlak voor je neus krijgen een digitaal sausje. Je krijgt alvast een - sorry voor het woord - premium gevoel als je naar de plaatjes kijkt.
Qua elektrische speeltje valt er voortaan adaptieve cruisecontrol, lane assist, hill assist, hill descent control, noodrem assistentie en parkeerassistentie te rapen.
Duratorq
Onder de kap de 3.2-liter grote vijfcilinder Duratorq diesel met 200 pk en 470 Nm. Al wisten ze bij Ford het verbruik met 18 procent te drukken. Veel belangrijker voor België is natuurlijk de 2.2-liter Duratorq viercilinder diesel. Die beschikt tegenwoordig over 160 pk en 385 Nm (+10 pk). Al komt er ook een versie met een gereduceerd vermogen van 130 pk naar bepaalde markten. De kans is groot dat we die ook in België kunnen verwachten.
De kracht wordt via een manuele zesbak of automaat naar de achterwielen gestuurd. Of je moet voor het 4x4-systeem opteren natuurlijk. Die zou samen met de aangepaste ophanging capabeler dan ooit moeten zijn. Om er ééntje te bestellen zal je moeten wachten tot volgend jaar. Want hoewel de Ranger facelift dit najaar de verkoop in gaat zal hij niet meteen naar België komen.
Recente reacties
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Waarom zou deze niet in hun vizier zitten? Het is toch nog steeds een nutteloos hoge/zware SUV?
Door FLP 14 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
1000 km in 1 keer rijden zonder te stoppen, moet je dan gebruik maken van een pamper? of plas je...
Door Adriaan 14 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Verdwijnt de Mégane op fossiele brandstof dan ook uit het gamma? Geen lage wagens meer? (buiten de...
Door Mathieu 17 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Als je binnen 10min 80% kunt laden, is zo'n groot bereik helemaal niet meer nodig. Dan kom je al...
Door this 21 uur geleden