Brussel koopt Citroën-gebouw Yzerplein

citroen-yserplein-brussel

Wie vaak op de Brusselse kleine ring ter hoogte van de Noordwijk rijdt, kent ongetwijfeld het statige Citroën-gebouw. Dat gebouw werd gisteren voor 20,5 miljoen euro verkocht aan het Brusselse Hoofdstedelijk gewest.

Brussel is van plan er een museum in onder te brengen. Maar wie dacht dat een nieuw automuseum binnen een paar jaar zijn deuren opent, is eraan voor de moeite. De stad wil een museum voor moderne kunst, voor een automuseum moet je dus nog steeds naar Autoworld in het Jubelpark.

De volledige site is 45.000 m² groot, waarvan 15.000 m² voorbehouden wordt voor het museum. Verder zou er ook een gedeelte gereserveerd zijn voor nieuwe woongelegenheden. De De Brusselse minister-president Rudi Vervoort (PS) verwacht het nieuwe museum tegen 2018-2019 te kunnen openen.

belgiqueautomobile.blogspot.be

Het gebouw heeft een rijke geschiedenis. In de jaren '30 nam Citroën er zijn intrek, meteen het eerste filiaal buiten Frankrijk. Het werd ontworpen door Alexis Dumont en Marcel Van Goethem die onder supervisie werkten van de hoofdarchitect Maurice Ravaz. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het gebouw gebruikt door de Duitsers en nadien de Britten. Vanaf de Wereldtentoonstelling in 1958 tot 1984 werd het gebouw ontsierd door het Leopold II-viaduct, een eerste voorbeeld van de Belgische snelweg op hoge poten.

Citroën zelf, en de PSA-groep in het algemeen, heeft een erfpachtovereenkomst voor de TACT-terreinen wat verderop in de Brusselse haven. Dat gebeurt onafhankelijk van de PSA-hoofdzetel in Eigenbrakel.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Wim 14:10
afbeelding van Wim

nog een museum voor moderne kunst, dat hebben we nodig! zucht

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws