Red Bulls eerste hypercar is… béter dan een F1-wagen? (2024)

Red Bull RB17 2024

Red Bull ontwikkelt doorgaans Formule 1-wagens (en energiedrankjes) maar doen ze eens iets anders, ook dan is het ze menens. Zo menens, dat hun eerste hypercar op een aantal vlakken beter is dan hun F1-bolide. Wat dacht je bijvoorbeeld van 1.200 pk uit een atmosferische V10? Maak kennis met de RB17.

Een paar jaar geleden onthulde Mercedes-AMG de One. Die hypercar propte zoveel mogelijk Formule 1-techniek in een jasje dat voor u en ik toegankelijk was — of toch indien u en ik plots toegang wisten te krijgen tot pak ‘m beet 2,5 miljoen euro. Pik je echter wel eens een streepje Formule 1 mee dan weet je dat alles wat Mercedes-AMG doet, Red Bull beter moet doen… En zo geschiedde.

Huilen tot 15.000 toeren

Dit is namelijk de RB17, Red Bulls allereerste hypercar. Die is zowat genoemd naar de ontbrekende F1-auto in de geschiedenis van Red Bull Racing, want na de RB16 waar ze in 2021 mee raceten volgde de RB16B en nadien de RB18. Dit ding RB17 noemen, benadrukt dus nog eens hoe sterk Red Bull deze hypercar als familie van F1-wagens in de markt wil zetten… En dat is ook niet helemaal gelogen want de RB17 werd ontwikkeld onder leiding van Adrian Newey, het brein achter Red Bulls racewagens dat het vanaf volgend jaar trouwens voor bekeken houdt.

Red Bull RB17 2024

Er zijn echter een aantal belangrijke verschillen tussen deze RB17 en Red Bulls F1-bolides, te beginnen met de motor. Deze hypercar krijgt namelijk niet — in tegenstelling tot de Mercedes-AMG One — dezelfde 1.6-liter V6 als hun racewagens mee. In de plaats daarvan vind je achter de twee inzittenden een 4.5-liter V10-blok van Cosworth dat het zonder enige vorm van drukvoeding doet. Deels daardoor draait hij tot wel 15.000 toeren per minuut terwijl hij maar liefst 1.000 pk op de achterwielen afvuurt langs een sequentiële zesversnellingsbak. Is dat nog niet genoeg, dan heeft de RB17 ook nog een elektromotor die 200 pk aan het totaalplaatje toevoegt.

Snéller dan een F1-auto

Dat totaalplaatje piekt daardoor op 1.200 pk, meer dus dan een F1-auto anno 2024 weet te produceren. De RB17 weegt dan ook een 100-tal kilo meer dan zo’n F1-auto al maakt dat hem nog steeds allesbehalve zwaar: je kijkt aan tegen zo’n 900 kilogram. Dat dankt deze hypercar aan zijn monocoque uit koolstofvezel en die houdt niet alleen het gewicht beperkt, maar zorgt ook voor een ongeziene aerodynamica. Aan een snelheid van 240 km/u produceert al het gevleugelte van de RB17 namelijk maar liefst 1.700 kilogram neerwaartse druk; bijna twee keer zoveel als de auto zelf weegt dus. Bij die 240 km/u blijft het trouwens niet want de topsnelheid ligt op 350 km/u, al mogen we over sprinttijden nog niks weten.

Red Bull RB17 2024

Het resultaat is met andere woorden onklopbaar op het circuit, zo onklopbaar dat deze RB17 volgens Red Bull zelfs sneller zou zijn dan hun Formule 1-racers… Al zeggen we daar wel bewust “op het circuit”. Deze hypercar is namelijk niet gehomologeerd voor de openbare weg en op dat vlak heeft de Mercedes-AMG One dus weer een streepje voor, want die is wél straatlegaal. Nu goed, als je een kleine 6 miljoen euro over hebt voor één van de 50 RB17’s die Red Bull zal bouwen, dan kan je vast ook wel een circuit afhuren voor een dagje.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
this 15:01
afbeelding van this

Is dit volledig redbull of zit er hier nog een Honda motor in?

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws