Abarth is klaar met haar nieuwe generatie 500 voor het circuit. Die krijgt de 595 OT-badge opgeplakt, waarbij 'OT' staat voor Omologata Turismo. Waardoor Italianen weer nieuw speelgoed hebben om in te zetten in verschillende raceklassen.
De opvolger van de 500 Assetto Corse, deze 595 OT. Net zoals diens voorganger is het een omgebouwde 500 puur voor circuitgebruik. De afkorting OT (Omologata Turismo) is geen onbekende in de Abarth-wereld, want Carlo Abarth gebruikte het eerder op een reeks racewagens.
Net zoals de Assetto Corse pakt de 595 OT uit met de nodige circuitaanpassingen. Gek genoeg blijft het daarbij braver dan de straatlegale Biposto. Althans, visueel. Onder de kap eveneens de tot 190 pk gepompte 1.4 T-Jet gekoppeld aan een zesbak. Voor- en achterspoor werd verbreed en een race-uitlaat en 305 mm-remschijven maken het plaatje af.
Waar je deze racevariant zoal aan het werk kan zien? Uiteraard in het Abarth Selenia Trophy-kampioenschap naast de 695 Assetto Corse Evoluzione en het Italiaanse Touring Car Championship waar 'ie het moet opnemen tegen raceklare Honda's Civic Type-R, Volkswagens Polo GTI en Seat's Leon Cupra.
Recente reacties
Dacia Duster krijgt nog dit jaar gezelschap van zevenzits ‘Bigster’
Is de bigster ook verkrijgbaar in een vijfzitter,voor meer bagageruimte te hebben? Mvg Dave
Door Muller dave 5 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Ik heb een vennootschap en rij elektrisch... De wagen laadt ik thuis op en kreeg van de overheid...
Door David 5 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Geloof je het zelf? Stroohm wilt dit natuurlijk, want dan kunnen zij dik cashen. Maar dit is...
Door this 5 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Als je geen woekerprijzen hebt bij het openbaar laden (ze bestaan gelukkig), kom je nog steeds...
Door this 13 uur geleden