Wat kost een Lotus eigenlijk?

lotus-elise-cup-250_2

Zwier je bij Skoda, Renault of Opel even de Belgische configurator open om de prijzen te checken, dan kan je niet hetzelfde doen bij Lotus. Wat kost dus zo'n 'terug naar de essentie' sportwagen eigenlijk? Wel, zoek niet verder.

Laten we je meteen even van je sokken blazen. Want hoeveel modellen denk je dat Lotus in haar gamma heeft? Twee, drie? Nee, dertien. Jep maar liefst 13 smaken biedt Lotus aan. Dat die zich allemaal laten baseren op 4 basismodellen, dat nemen we er dan maar even bij. Maar goed, de Elise dan, een auto die ons in de jaren 90 kennis liet maken met lichtgewicht rijplezier. Wat kost dat tegenwoordig?

Wel, de instap-Elise is de Elise Sport met een kostprijs van 40.570 euro. Daarboven staan dan nog de Elise Sport 220 (49.520 euro) en de Elise Cup 250 (62.130 euro). Wil je vloermatjes in de Elise Sports, dan neem je best nog 150 euro mee. Airco? 1.680 euro. Een lithium-ion-battery die tien kilo van het gewicht schaaft? 1.710 euro.

lotus-exige-sport-350-2015

De Elise wat te min, dan is er nog de extreme Exige. Die begint met de Exige Sport 350 voor 76.470 euro en stopt bij de Exige Sport 380 voor een prijs van 91.420 euro. Wil je op die laatste het kleurpakket met rode remklauwen en een 'exclusieve' kleur, dan moet je nog met 4.070 euro over de boeg komen. Airco en vloermatjes kosten evenwel evenveel als bij zijn kleiner broertje.

Liever een Lotus met GT-allures? Dan moet je richting de Evora kruipen. Zo'n Evora 400 met V6 heb je vanaf 97.620 euro, de versie met 410 pk kost je 110.500 euro. Vloermatjes zijn standaard, net zoals een airco. Een compleet luxebeest dus.

lotus-evora-sport-410

De nood om een steeds een helm op te zetten in een Lotus, dan ga je best voor de 3-Eleven. Die kost je 69,917 Britse pond (of zo'n 83.000 euro). De raceversie verlaat de Lotus-dealer pas vanaf een dikke 117.000 euro. Het knappe groene kleurtje met gele streep? Dat is dan nog eens 3.400 euro alsjeblieft. Airco en vloermatjes? Nee joh. In de 3-Eleven praat je over een koolstofvezel chauffeursstoel met vierpuntsgordel (800 euro) en Öhlins aanpasbare dempers (2.400 euro).

lotus-3-eleven

In lijn met wat je dacht, of blijkt zo'n Lotus plots extreem duur?

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Techno Patat 15:22
afbeelding van Techno Patat

Een basis van 40.000 had ik wel verwacht eigenlijk, maar een top versie van 117.000 nu wel écht niet :o :o!

user4580 15:23
afbeelding van user4580

Ahhhh, dat British Racing Green! Zalig!

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws