Korte test Maxus eDeliver 9 - Stevige prijsdaling kan Donald Muylle niet overtuigen, maar slager Jos wel (2024)

Is het in de personenwagenmarkt al niet evident om de twijfelaars van EV’s over de streep te trekken, de omslag bij de bestelwagens naar elektrische aandrijving is nog een pak lastiger. Donald Muylle gaan we met deze bijdrage alvast niet overtuigen.

Om maar meteen de olifant in de kamer te benoemen: een elektrische bestelwagen zoals de Maxus eDeliver9 die we hier testen heeft een reële autonomie van om en bij de 230 km. Volgens de constructeur mag je in een stedelijke werkomgeving rekenen op 353 km, maar neem dat maar met een grote korrel zout. Wat er ook van aan is, zo’n eDeliver9 rendeert optimaal als je van de snelweg wegblijft, en dat maakt ‘m ideaal voor slager Jos om de BBQ aan huis te gaan verzorgen, of voor de lokale loodgieter die in geen geval verstopte gootstenen gaat herstellen op meer dan 100 km van zijn deur. Maar Donald Muylle zal voor de levering van zijn Belgische keukens in heel het land nog altijd beter in het dieselaanbod gaan winkelen. En toch geloven we dat elektrische camionetten zoals de Maxus eDeliver9 wel degelijk zinvol kunnen zijn.

10.000 euro goedkoper

Collega Joram ging er al dieper op in naar aanleiding van zijn test van de elektrische Ford E-Transit, dus we gaan het hier bij de essentie houden. En dat is dat de gemiddelde bestelwagen gemiddeld 111 km per dag aflegt. Dan heb je met die 230 km effectieve autonomie dus meer dan voldoende marge. Reken trouwens maar gemiddeld op een verbruik van pakweg 30 à 32 kWh (afhankelijk van je lading natuurlijk), wat maakt dat je in geval van een nijpend stroomtekort aan de snellader in 35 minuten van 20 naar 80% moet bijladen. Dat is dan aan DC 72 kW. Niet bepaald een laadsnelheid om mee uit te pakken, maar wel genoeg om in een beperkte tijd weer op weg te zijn. Hoe dan ook, meer nog bij e-bestelwagens dan bij e-personenwagens geldt dat je er best van uit moet gaan dat je op de thuisbasis ‘s nachts kan laden, om elke dag zonder zorgen weer met volle batterij operationeel te zijn.

Nu we toch aan de technische aspecten bezig zijn: de eDeliver 9 is er vandaag in 3 batterijvarianten van 52, 77 en 88 kW. De kleinste batterij gaat binnenkort wel uit het gamma en dat is volkomen begrijpelijk. De update van modeljaar ’24 biedt trouwens nog meer voordelen op het vlak van uitrusting (daarover later meer), maar ook qua prijsstelling. Invoerder Astara voert namelijk zo maar even een prijsverlaging door op de eDeliver9 (afhankelijk van de versie) van om en bij de 10.000 euro, waardoor je al een L2H2 gesloten versie met 77 kWh batterij en volledige uitrusting in huis haalt voor 49.990 euro exclusief BTW. Dat zijn prijzen waar menig diesel-bestelwagen met automaat (standaard op een e-LCV) het schaamrood van op de schuifdeur krijgen. Waar wacht je op, Jos?

Personenwagenafwerking

Bovendien wordt de eDeliver9 altijd full option afgeleverd met uitrustingen die je niet meteen verwacht in een bestelwagen. Zo krijg je altijd airco (vanaf modeljaar ‘24 automatische klimaatregeling), een groot multimedia-aanraakscherm, Apple Car play en Android Auto, stoelverwarming (die trouwens zo hard straalt dat in de hoogste stand je kokosnoten beginnen te roosteren), een armsteun voor de bestuurder, een zonnebrilhouder, een verstelbaar stuurwiel en 3 zitplaatsen vooraan. Ook qua veiligheidsuitrusting is er geen reden tot klagen met adaptieve cruise control, rijstrookassistent, ESP, dode hoek monitor, 6 airbags en een achteruitrijcamera.

Wat ons vooral aangenaam verraste was de algemene kwaliteitsindruk en afwerking van de cabine in de eDeliver9. Niet dat het allemaal Duitse premium uitstraalt, maar deze cabine moet alvast niet onderdoen voor een gemiddelde Dacia. En dat bedoelen we absoluut als compliment. Enige minpunt is wel de matige kwaliteit van de stoelen die niet of nauwelijks zijdelingse steun bieden. Dat zou wel beter mogen.

Slippertje

OK, het is een werkinstrument, maar als je bestelwagen ook nog wat rijplezier biedt, dan is dat altijd mooi meegenomen. Wel ja, de eDeliver9 rijdt absoluut prettig. Dat heeft hij natuurlijk in hoofdzaak te danken aan de gewillige elektromotor van 204 pk alstublieft, en een koppel van 310 Nm. Daarmee schiet je altijd verbazend vlot uit de startblokken, in die mate dat je bij regenweer wel rekening moet houden met doorslippende voorwielen. Bij droog weer gaat het zelfs in die mate vlot, dat je mening kleine stadswagen achter je laat aan het rode licht. Compleet zinloos, maar wel plezant. Hou er wel rekening mee dat de topsnelheid op de snelweg is begrensd op 100 km/u. Dat is bij momenten best frustrerend op een lege weg (want je voelt dat er veel meer in zit), maar wel goed voor de boetes.

Regeneratief remmen doet de eDeliver9 ook in 3 verschillende standen te kiezen middels de versnellingspook. Maar zelfs in de hoogste stand blijft dat effect eerder beperkt. Nochtans zou een sterkere rem in beladen toestand in hoge mate kunnen bijdragen een de efficiëntie van de Maxus. Het comfort van deze eDeliver9 blijft wel ten allen tijde gegarandeerd. De tijd dat je in een bestelwagen de vullingen van je gebit moest controleren na het passeren van een Belgische kasseistrook, ligt nu echt wel achter ons.

Conclusie

Ja, een elektrische bestelwagen heeft zin als je dagelijks niet meer dan 200 km autonomie nodig hebt, én als je ‘s nachts op de thuisbasis kunt laden. Dat bewijst alvast onze test met deze verrassend prettige Maxus eDeliver9 die in verschillende lengtes en hoogtes leverbaar is met een laadvolume tot 12,5 m3, goed voor maar liefst 5 Europaletten. Als kleine KMO of zaakvoerder van een eenmanszaak hoeft niets je dus nog in de weg te staan om een ecologisch imago uit te dragen en ook qua kosten je voordeel te doen (lage onderhoudskosten). Dat je bovendien ook nog getrakteerd wordt op personenwagencomfort en een algemene ambiance die helemaal niet Chinees aanvoelt, is mooi meegenomen. Het garantiepakket van 5 jaar en 8 jaar op de batterij, is de kers op de taart.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Joseph Jules Van der Eecken 10:38
afbeelding van Joseph Jules Van der Eecken

Lage onderhoudskosten!?
Twee techniekers verplicht om gezamenlijk onderhoud te doen aan zo n e-voertuig!
Voor vervanging van één of ander reken maar door!
Welke klant dat gaat kunnen blijven betalen mag Joost weten!
Mooi voorgesteld, praktijk blijkt anders!!!!!!
Jef.

BERRE Van De Voorde 09:58
afbeelding van BERRE Van De Voorde

Als je weet dat 1 van de verdelers, Van Mossel, 99euro ex btw per uur vraagt dan kunnen we idd niet spreken over lage onderhoudskosten. Daarbij, hou die Chinese bakken buiten en stop sponsoring them.

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws